Hoordetail nr 4 2023

HOORDETAIL NR 4 2023 48 AUDICIEN IN BEELD JORI LAMBELIN TOURT AL JAREN MET PLEZIER DOOR BELGIË MET RUGZAK VOL KLANTVERHALEN Het was een leerkracht op de middelbare school die Jori erop attendeerde dat hij goed met mensen overweg kon en hem adviseerde om daar iets mee te doen in zijn toekomstige loopbaan. Jori nam het advies ter harte en besloot voor logopedie/audiologie te gaan, waarna hij er al snel achter kwam dat de sociale kant van het audiciensberoep, alsook het technologische aspect, hem als een schoen paste. In 2014 studeerde hij af aan de Thomas More hogeschool in Antwerpen, waarna hij na wat omzwervingen al gauw in aanraking kwam met een vernieuwend initiatief dat op punt stond om de Belgische markt te betreden. “Ik zag dat het Nederlandse Oogvoororen naar audiciens zocht om ook op de Belgische markt te starten. Die opportuniteit kon ik niet laten liggen. Als iemand die geïnteresseerd is in nieuwigheden op technologisch vlak, is het fijn om te werken voor een bedrijf die vooral kijkt naar de toekomst”, zegt Jori vastbesloten. Transparantie en zelfredzaamheid van de klant Het feit dat Oogvoororen een geheel nieuw concept naar België bracht, triggerde Jori om direct aan boord te stappen. In de opstartende fase van de Belgische tak van Oogvoororen reed hij in zijn eentje heel Vlaanderen door. Intussen is het concept gegroeid en zijn er meer audiciens aangesloten, waardoor Jori zich nu kan focussen op een kleinere regio rondom zijn woonplaats. Jori beschrijft de unieke werkwijze van het audiologiebedrijf. “De transparantie in prijs en service zorgt ervoor dat onze klanten weten wat ze kunnen verwachten. Daarnaast zetten we in op ambulante zorg en - wanneer het kan - ook op remote fitting. We stimuleren de zelfredzaamheid van onze klanten door veel informatie te verschaffen over het onderhoud van de hoortoestellen, waardoor reparaties zo min mogelijk voorkomen. Door gebruik te maken van de REM-meting gaat de eerste aanpassing vlot en is de adaptatie aan de hoortoestellen en het nieuwe geluid makkelijker.” “Wij vinden het belangrijk dat onze klanten zelf kunnen aangeven van welke service ze het liefst gebruikmaken”, gaat Jori verder. “Zowel aan huis als in onze vestigingen kunnen we ze de gepaste zorg aanbieden. Vaak wordt ambulante zorg uitgevoerd bij personen die minder mobiel zijn, maar ook bij mobiele personen kan dit een troef zijn. In de thuissituatie kunnen we namelijk makkelijker vaststellen tegen welke zaken onze klanten aanlopen en hier dan ook een gepaste aanpassing bij voorstellen. Door de klant de tools te geven om zelf te kunnen kijken naar hoorapparaten en hun eigenschappen en beoordelingen door gebruikers, zorgen we ervoor dat de klanten nog actiever betrokken worden bij het beslissingsproces. De klant weet waaraan hij toe is, er zijn geen verborgenheden.” Ambulante audiologische zorg is niet nieuw. Ouderen en/of mensen die slecht ter been zijn profiteren al jaren van de mogelijkheid om de audicien in huis te verwelkomen voor een hoortoestelaanpassing. Vernieuwend is wel dat een organisatie zich volledig op dit format baseert, zoals Oogvoororen dat al sinds 2013 in Nederland doet. Niet alleen voor de mindervaliden, maar ook omdat het bedrijf gelooft in de kracht van aanpassen in een reële, huiselijke omgeving. In 2019 ging het concept de grens over en ging de eerste Vlaamse audicien de weg op in de herkenbare Oogvoororen-bolide. Die audicien heet Jori Lambelin, wie ook vier jaar later nog steeds heel blij is dat hij aan boord stapte van dit nieuwe initiatief en wie ons graag vertelt over zijn afwisselende werk als ambulant audicien. Jori Lambelin in zijn herkenbare Oogvoororen-bolide

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4