NBT nr1 2024 Online

16 NBT MAGAZINE NR 1 2024 INNOVATIE Ruim honderd studenten presenteerden in totaal meer dan tachtig projecten met het thema ‘Taste the Future’. Binnen dit hoofdthema had het event vijf subcategorieën: duurzame alternatieve eiwitten, gezond lichaam en gezonde geest, duurzame voedselsystemen, afvalreductie en -preventie en zinvolle voedselinnovaties. De studenten besteedden dit jaar vooral veel aandacht aan duurzame en gezonde producten. Gezond lichaam en gezonde geest “Mensen eten veel te weinig vezels en weten vaak ook niet precies wat vezels zijn of wat ze doen”, vindt Aran Bosma. “Dat is erg jammer, aangezien vezels zo veel voordelen hebben: ze zorgen voor een gezonde spijsvertering, houden de bloedsuikerspiegel in evenwicht, helpen bij het afvallen en voorkomen hart- en vaatziektes.” Aran introduceert FibreJoy, een vezelrijke ‘guilty-pleasure snack’ in de vorm van een muffin. “FibreJoy snacks hebben niet het droge karakter dat veel mensen associëren met vezelrijke producten.” Op de verpakking staat extra informatie over de voordelen van vezels. “Ik hoop dat mensen daardoor meer gaan nadenken over hun vezelinname.” PROEF DE TOEKOMST: INNOVATIES IN BROOD EN BANKET OP DE HAS FOOD EXPERIENCE Op 30 januari vond de jaarlijkse HAS Food Experience plaats op de HAS Green Academy. Tijdens deze dag tonen studenten van meerdere opleidingen – zoals Food Innovation en voedingsmiddelentechnologie – de door hen ontwikkelde producten en concepten. De redactie van NBT Magazine liep een rondje langs de stands en sprak een aantal veelbelovende jonge talenten met innovaties op het gebied van brood en banket. We zetten een aantal van de projecten hier op een rij. “Mensen hebben in de ochtend vaak te weinig tijd om goed en gezond te ontbijten en er zijn te weinig gezonde ontbijtproducten zonder zuivel”, zegt Sigrid van der Sommen. Zij presenteert op de HAS Food Experience haar Green Morning hartige ontbijtbroodjes. “Dit broodje is een bron van vezels en zit boordevol groente. Het is plantaardig en kan makkelijk koud óf warm gegeten worden, ook onderweg. Ideaal voor mensen die ’s ochtends weinig tijd hebben dus.” Ze toonde op het event twee verschillende smaken, één zoet (wortel, appel, gember, rozijnen, banaan en zonnebloempitten) en één hartig (tofu, tomaat, paprika, basilicum, rozemarijn en zonnebloempitten). “De broodjes bevatten per stuk ongeveer 50 gram groenten. Een goede toevoeging om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen”, vindt Simone. Studeren is moeilijk. “32% van studenten in Nederland heeft last van concentratieproblemen”, weet Britt Ruijgrok. “Veel studenten slikken hiervoor medicatie, maar ik wilde weten of ik door middel van voeding mensen een natuurlijke boost kon geven.” Ze ontwikkelde haar FocusBites, een gezonde bananenbrood-bite, die ondersteuning biedt voor de concentratie van consumenten. “Ik heb onderzoek gedaan naar ingrediënten die bevorderlijk zijn voor de concentratie: banaan lijnzaad, walnoot en blauwe bessen. Lijnzaad en walnoten bevatten veel omega-3. Dit helpt bij de ontwikkeling van de hersenen. In blauwe bessen zit veel vitamine E, heeft een beschermend effect op je denkvermogen heeft.” 70% van haar proefpersonen gaf aan dat zij meer focus hadden op dagen dat ze Britts FocusBites aten. MOODY is een product voor een hele specifieke doelgroep: premenstruele vrouwen die zichzelf willen verwennen. De brownies van Lieke Kouwenberg zijn gezond en zorgen voor meer bewustwording van premenstruele klachten. “In de brownies zit magnesium, wat ervoor zorgt dat je je relaxter voelt, en omega-3 voor een goede opbouw van de hormonen. Ook zitten er chili-vlokken in voor de pittige week”, grapt Lieke. “Ik wil dat de brownies een gezonde snack zijn, dus ze zijn caloriearm, met minder suiker en minder verzadigde vetzuren, maar rijk aan vezels.” Alternatieve eiwitten Else Meijer bekeek het assortiment aan eiwitrijke producten voor sporters in haar lokale supermarkt. “Bijna alles wat ik zag was zoet, per stuk verpakt en er was maar één veganistisch product. De eiwittransitie is nog niet goed te zien in het proteïneschap. Er zijn wel hartige producten verkrijgbaar, maar deze zijn veelal gepofd. Daardoor zijn ze moeilijk mee te nemen naar bijvoorbeeld de sportschool.” Ze ontwikkelde Get Crackin’ om het gat in de markt te vullen. Get Crackin’ is een eiwit-verrijkte, hartige cracker op basis van favaboonisolaat. Ze gebruikte het favaboon-isolaat Tendra van het merk Cosun, wat een neutrale smaak geeft aan het product. Met kruiden zoals tomatenpoeder, oregano en uienpoeder ontwikkelde Else twee verschillende variaties: pizza en cheeseonion. “De crackers zijn per vijf stuks verpakt en ze bevatten 15 gram eiwit.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4