NBT nr1 2024 Online

nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | Februari 2024 | 25e jaargang no.1 | Pr i j s € 10, 50 SPECIAL 25-JARIG JUBILEUM & INNOVATIES Coverstory 25 jaar kennis en ervaring leidt tot nieuwe innovatie bij Divardy: verrijdbare depanners

Maintenance | service | spareparts | engineering Chain Rod Belt Capway service & spare parts Vacuum depanning Needle depanning Tray cleaning Proofing systems Tunnel oven Loading/ Unloading Cooling & tray conveyors Automation The Netherlands I Pascalbaan 3 I 3439MP I Nieuwegein I +31343523880 I sales@divardy.nl I www.divardy.nl

NBT MAGAZINE NR 1 2024 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Koen Fens (redacteur) k.fens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (Verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Demi van der Coer (Media-adviseur) d.coer@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. NBT Magazine heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. NBT Magazine beleeft een bijzondere mijlpaal. Precies 25 jaar geleden werd vanuit de toenmalige brancheorganisatie Nederlandse Bakkerij Techniek (NBT) ingezet op een eigen vaktijdschrift waarin een podium geboden kon worden aan machinebouwers en agenturen van bakkerijmachines, ovens en andere apparatuur voor (semi-)automatisering van de bakkerijsector. Nadat de handen ineen werden geslagen, werd NBT Magazine geïntroduceerd door GPmedia BV uit Gennep, dat niet veel eerder was opgericht door Peter Peeters. ‘Vroeger’ is ‘nu’ geworden, maar in zekere zin is de basis van die allereerste uitgave van NBT Magazine hetzelfde gebleven. Nog steeds biedt ons vaktijdschrift een platform aan bekende en minder bekende merken van machines, ovens en apparatuur. En nog steeds zijn wij als GPmedia de trotse uitgeverij van NBT Magazine, al zitten wij alweer dertien jaar in Nijmegen. NBT Magazine is altijd met haar tijd meegegaan. Vroeger gingen redacteuren in net pak en een geschoren koppie op pad. Tegenwoordig mogen een baardje-van-drie-dagen en casual kleding ook. ‘U’ is ‘jij’ geworden en zes papieren edities worden inmiddels ondersteund door online berichtgeving, nieuwsbrieven en social media. De Stichting Nederlandse Bakkerij Techniek als zelfstandige organisatie bestaat niet meer. Toch hebben wij ervoor gekozen om de naam NBT te handhaven voor ons vaktijdschrift. Bakkerijtechniek is immers waar ons blad op gestoeld is en ook zal blijven, al zijn er door de jaren heen andere zaken bijgekomen die voor bakkerijen net zo belangrijk zijn. Denk aan (vegan) productontwikkelingen of hygiëne. De Visie nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | Februari 2024 | 25e jaargang no.1 | Pr i j s € 10, 50 SPECIAL 25-JARIG JUBILEUM & INNOVATIES Coverstory 25 jaar kennis en ervaring leidt tot nieuwe innovatie bij Divardy: verrijdbare depanners Hoofdredacteur vaktijdschrift NBT Magazine c.dejager@gpmedia.nl Door automatisering is de bakkerijsector de voorbije decennia enorm veranderd. Veel ‘warme bakkers’ op de hoek zijn afgehaakt, maar de bedrijven die de woelige tijden en de recente energiecrisis hebben overleefd, zijn er vaak sterker uitgekomen. En gelukkig zijn er ook papa- en mamabedrijven die de automatiseringsslag succesvol hebben gemaakt en de consument in hun dorp, stad of regio hebben weten vast te houden. Zo’n voorbeeld vindt u terug in onze Retro. Deze rubriek (een bedrijfsreportage bij een lezer) bestond 25 jaar geleden al en is sindsdien – onder verschillende namen – succesvol geïntroduceerd bij de twaalf andere vaktijdschriften die GPmedia uitgeeft. 25 jaar is een jubileum dat we niet zomaar willen laten passeren. Zodoende vindt u in deze uitgave enkele verhalen die u terugbrengen naar bijna-vergeten tijden. NBT Magazine besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. ‘VROEGER’ IS ‘NU’ GEWORDEN, MAAR IN ZEKERE ZIN IS DE BASIS VAN DIE ALLEREERSTE UITGAVE VAN NBT MAGAZINE HETZELFDE GEBLEVEN

4 NBT MAGAZINE NR 1 2024 INHOUD P. 21 COVERSTORY DIVARDY Divardy legt de focus op het ontwikkelen van innovatieve machines voor de middelgrote bakkerij, zoals verrijdbare depanners. David Rijke, oprichter en eigenaar: “Wij zijn de geschikte partner voor middelgrote bakkerijen die hun eerste stappen willen maken voor het automatiseren van hun productieprocessen.” P. 16 HAS FOOD EXPERIENCE Op 30 januari vond de jaarlijkse HAS Food Experience plaats. Tijdens deze dag tonen studenten door hen ontwikkelde producten en concepten. De redactie van NBT Magazine liep een rondje langs de stands en sprak veelbelovende jonge talenten met innovaties op het gebied van brood en banket. P. 14 SCHUBERT Hellema, de bakkerij uit Noord-Friesland, had voor de productie van al haar verschillende koekjes een verpakkingsmachine nodig die snel van formaat en materiaal kon wisselen. De robotondersteunde bovenlaadmachine van de Duitse verpakkingsmachinefabrikant Schubert bood de uitweg. P. 10 INTERVIEW: INCUBAKER Eva Jansen, oprichter van Incubaker, helpt bedrijven in de bakkerijketen om hun ondernemingen te verduurzamen door middel van innovatie. “Afhankelijk van het bedrijf en wat het wil bereiken, kijken we samen wat er nodig is en welke partijen we samen moeten brengen om doelen te realiseren.” 10 16 21 14

NBT MAGAZINE NR 1 2024 5 P. 38 RETRO In september bestaat Bakkerij Van der Coer, de Echte Bakker honderd jaar. Op 10 september 1924 opende Willem van der Coer de bakkerij en winkel in zijn woonhuis aan de Kerkstraat in het Brabantse dorp Zeeland. Sindsdien hebben drie generaties van de familie aan het roer gestaan van deze eeuwoude familiebakkerij. P. 30 JUBILEUM NBT MAGAZINE Dit jaar viert NBT Magazine haar 25-jarig jubileum. Uitgeverij GPmedia startte in 1999 met NBT Magazine op verzoek van de stichting Nederlandse Bakkerij Techniek. Wij spreken voor de hoofdrolspelers van de afgelopen 25 jaar over wat NBT Magazine hen heeft gebracht en waarom het vaktijdschrift nog steeds zoveel meerwaarde heeft en zal behouden. P. 26 BROOD, GOED VERHAAL Op maandag 27 november 2023 vond in Breda de strategische eindsessie plaats van twee jaar campagne "Brood, goed verhaal". Het Nederlands Bakkerij Centrum presenteerde de voedingstrends en hoe daar binnen de campagne op ingespeeld is. Een leerzame middag voor iedereen die bij de campagne betrokken was. P. 25 AVT AVT b.v. uit het Brabantse Oudenbosch– gespecialiseerd in brood- en taartsnijmachines, verpakkingsmachines en intern transport– heeft recent aan koekbakkerij De Vreeze-Van Loo een snijlijn voor ontbijtkoek geleverd: de AS-45 XXL koeksnijlijn. Tevens plaatsten zij bij een andere bakkerij een nieuwe taartsnijmachine: de Pie 600 taartsnijmachine. 25 26 38 30

6 NBT MAGAZINE NR 1 2024 KORT NIEUWS Limburgse bakkers hebben er jarenlang voor gestreden. Marcel Roubroeks, initiatiefnemer, geeft aan dat er voor ruim twintig verschillende soorten traditionele vlaai een apart dossier moest worden samengesteld. De markt voor traditionele vlaaien is nu beter beschermd tegen namaakproducten. Wat maakt een vlaai Limburgs? Zelfs bakkers uit Limburg mogen hun vlaai niet zomaar ‘Limburgse Vlaai’ noemen. Het gebak moet aan een aantal eisen voldoen. Zowel aan de bereiding en de presentatie zijn strikte voorwaarden gesteld. De vlaai moet bijvoorbeeld uit de hand te eten zijn, mag na het bakken niet worden gepresenteerd met slagroom en mag niet zijn ingevroren. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zal moeten toezien op de naleving van deze regels. Overtreders riskeren een boete. De groep bakkers die jaren heeft gelobbyd voor deze erkenning, meldt tevreden te zijn. Roubroeks: “Er was zoveel te koop dat zich Limburgse vlaai noemde, want het verkoopt blijkbaar, maar dat had helemaal niks met ons streekproduct te maken. Daarom is het nu extra belangrijk dat het gelukt is. Want de Limburgse vlaai is toch het uithangbord van onze provincie.” LIMBURGSE VLAAI: ERKEND STREEKPRODUCT Op 22 januari werd officieel bekend gemaakt dat de Limburgse vlaai nu een BGA-label (Beschermde Geografische Aanduiding) draagt. Voortaan kunnen alleen bakkers uit Belgisch en Nederlands Limburg hun vlaaien onder de noemer ‘Limburgse vlaai’ aan de man brengen. Meesterkok en meesterpatissier Rudolph van Veen kreeg als eerste het vegan gebak en de informatie over de opleiding te zien op de stand. Hij reageerde lovend: “Het is een ontzettend goed initiatief om te starten, omdat er echt behoefte aan is in de markt en bij studenten. De wereld verandert voortdurend en de jonge generatie zal de toekomst gaan vormgeven. Met deze nieuwe opleiding is het ROC van Amsterdam - Flevoland toekomstbestendig.” Tijdens de opleiding leren studenten van docent en patissier Stef van Zoomeren hoe zij klassieke banketproducten kunnen bereiden zonder dierlijke ingrediënten zoals zuivel, eieren en honing. Van Zoomeren: “We hebben echt de tijd genomen om goede vegan patisserie-alternatieven te vinden, veel verschillende combinaties uitgeprobeerd en zo allerlei mooie patisserieproducten ontwikkeld, zoals ijs, macarons, bonbons, mousses en biscuits.” Uitdaging voor alle bakkers Volgens van Zoomeren biedt het maken van vegan banketgebak een uitdaging voor de creativiteit van elke bakker. De studenten leren tijdens de opleiding de basistechnieken van het veganistisch bakken. De opleiding is daarom toegankelijk voor zowel beginners als ervaren bakkers. Met de kennis en vaardigheden die zij in de opleiding opdoen, zijn zij voorbereid op de toenemende vraag naar veganistisch gebak. EERSTE VEGAN PATISSERIE OPLEIDING IN NEDERLAND Op de Horecava van 8 tot en met 11 januari werd een nieuwe opleiding geïntroduceerd door het ROC van Amsterdam - Flevoland. Het betreft de eerste vegan patisserie-opleiding van Nederland. Meer informatie: ROC van Amsterdam Tel. 0900-9599 www.rocva.nl

NBT MAGAZINE NR 1 2024 7 INNOVATIE: VERPAKKINGSMATERIAAL TREETOP BIOPAK INTRODUCEERT THUISCOMPOSTEERBARE ZAKKEN VOOR VERS BROOD In tegenstelling tot conventionele plastic zakken, die vaak op het stort belanden of worden verbrand vanwege de lage recyclingpercentages, bieden de composteerbare zakken van Treetop Biopak een duurzame oplossing aan het einde van hun levensduur. De zakken zijn ontworpen om te composteren, mits ze op de juiste manier worden weggegooid. Treetop Biopak meldt dat er geen microplastics of verontreinigende stoffen achterblijven bij dit proces, waardoor de zakken en een milieuvriendelijk alternatief zijn voor de traditionele verpakking van verse bakkerijproducten. Een van de grootste uitdagingen met composteerbare zakken is het behouden van de versheid van het verpakte brood. Treetop Biopak heeft een enkellaags materiaal ontwikkeld met hoge barrière-eigenschappen, speciaal ontworpen voor bakkerijproducten. Dit innovatieve materiaal voldoet niet alleen aan de duurzaamheidscriteria, maar pakt ook het versheidsprobleem aan door de houdbaarheid van verse broodproducten te behouden. Tijdens rigoureuze tests hebben de composteerbare zakken van Treetop Biopak indrukwekkende houdbaarheidsresultaten behaald. Gesneden zuurdesembrood blijft bijvoorbeeld zeven tot tien dagen vers, meldt Treetop Biopak. De zakken, geleverd met ponsgaten, zijn ook goed te integreren in automatische verpakkingslijnen. Ook is het hogebarrière plastic geschikt voor flowwrappingmachines, waardoor ook andere bakkerijproducten zoals pannenkoeken en kleine cakes efficiënt worden verpakt. Treetop Biopak noemt de introductie van deze composteerbare broodzakken een grote stap in de goede richting voor het verminderen van de milieu-impact van plastic in de bakkerij-industrie. Door een duurzame verpakkingsoplossing aan te bieden die aansluit bij de principes van de circulaire economie, hoopt Treetop Biopak een substantieel verschil te maken in de plastic voetafdruk van fabrikanten, retailers en merken. Amir Gross, oprichter van Treetop Biopak: “Wij willen klanten een product geven waarmee ze kunnen voldoen aan de consumentenbehoefte voor composteerbare oplossingen die de hoeveelheid plasticafval verminderen, zonder dat onze klanten een inbreuk moeten doen op de kwaliteit van hun producten. Met deze composteerbare broodzakken kan een hele reeks goederen hun versheid behouden en kunnen bakkers de vereiste houdbaarheid garanderen, terwijl zij hun impact op het milieu minimaliseren.” Meer informatie: Treetop Biopak | Tel. +44 (0)7398-025781 contact@treetopbiopak.co.uk | www.treetopbiopak.co.uk Mensen maken zich zorgen over de grote hoeveelheid plastic verpakkingsafval op de wereld en kiezen steeds vaker voor een product met een milieuvriendelijkere verpakking. Ook in de bakkersbranche maken ondernemers zich steeds meer zorgen over het milieu. Treetop Biopak erkent deze zorgen en de milieu-impact van deze plastic broodzakken die dagelijks door consumenten en foodserviceproviders worden gebruikt. Het Britse bedrijf komt met een alternatief: broodzakken die thuis door de consument te composteren zijn. Met deze innovatie wil Treetop Biopak de duurzaamheid van de bakkerij-industrie verbeteren.

Pinautomaat nodig? Buckaroo is dé voordeligste aanbieder van pinautomaten van Nederland Verkrijgbaar vanaf €165,- Binnen 24 uur gebruiksklaar geleverd Pintransacties worden iedere dag overgemaakt www.buckaroo.nl/bakker Wij hebben de oplossing die u zoekt! Unispray is een specialist als het gaat om spuitsystemen voor de voedingsmiddelenindustrie. Ook geschikt voor Bio-lossing. Hoefslag 7 | 4131ME Vianen | Tel: +31 (0)347-322097 MET DE COMPACT SERIE VAN AVT, KUNT U AL BROOD SNIJDEN EN VERPAKKEN OP SLECHTS 4 M2 OOK VOOR ONDERHOUD EN REPARATIE VAN ANDERE MERKEN SNIJ- EN VERPAKKINGSMACHINES WWW.AVT.NU - INFO@AVT.NU NIJVERHEIDSWEG 25 - 4731 CZ OUDENBOSCH

NBT MAGAZINE NR 1 2024 9 KLIMAATBEHEERSING, KOELEN EN VRIEZEN Het verwerken van dozen met diepvriesproducten bezorgt het bedrijfsleven hoofdbrekens. Het probleem betreft de kwaliteit van de dozen, die lang niet altijd vormvast zijn. Door het gewicht van de diepvriesproducten kunnen de dozen uitzetten, waardoor ze niet meer binnen de toleranties vallen waarmee conventionele palletiseeroplossingen werken. En als de dozen niet tot de rand toe zijn gevuld, kunnen ze inzakken en bezwijken onder het gewicht van de dozen daarboven. Het resultaat: schade aan producten, onnodige derving en uiteindelijk ontevreden klanten. Stabiele pallets met minder folie De Qimarox HR8 biedt een oplossing voor deze problemen. De gepatenteerde technologie waarmee palletlagen worden geformeerd, maakt het mogelijk om de spatiëring tussen de dozen tot op een millimeter nauwkeurig in te stellen. Daardoor kunnen alle dozen met diepvriesproducten probleemloos worden gestapeld, ook als ze niet geheel vormvast zijn. Ook houdt de palletiseermachine rekening met de ribben die de dozen hun sterkte geven. Door de dozen met hun ribben exact op elkaar te plaatsen, voorkomt de Qimarox HR8 dat niet geheel gevulde dozen inzakken. Het resultaat is een pallet die zo stabiel is, dat voor het omwikkelen van de lading minder folie nodig is dan gebruikelijk. Qimarox heeft het productportfolio uitgebreid met een palletiseermachine voor diepgevroren (IQF) levensmiddelen. De Qimarox Highrunner HR8 is in staat om dozen met diepvriesproducten te stapelen tot stevige en stabiele pallets, ook als ze niet vormvast of niet volledig gevuld zijn. De unieke patroongenerator maakt het mogelijk om eenvoudig nieuwe stapelpatronen te genereren zonder tussenkomst van een softwarespecialist. QIMAROX INTRODUCEERT PALLETIZER VOOR DIEPVRIESPRODUCTEN Slimme patroongenerator De Qimarox HR8 is voorzien van een slimme patroongenerator die op basis van het doosformaat automatisch stapelpatronen genereert. Dat betekent dat bij gebruik van een nieuw doosformaat geen softwarespecialist nodig is om een nieuw stapelpatroon te programmeren. Het enige wat de operator hoeft te doen, is het selecteren van het gewenste stapelpatroon. De HR8 doet de rest en vertaalt het stapelpatroon automatisch naar instructies voor de machine. Minimale kans op productschade Qimarox ontwikkelt al jarenlang palletiseermachines, die wereldwijd worden ingezet door tientallen fabrikanten van consumentenproducten. Omdat deze robuuste, onderhoudsarme plaatpalletisers de producten aan de onderkant dragen, blijft de kans op productschade tot een minimum beperkt. Dat is met name relevant in diepvriesomgevingen, waar een vacuümgrijper door ijsafzetting op de dozen niet altijd goed functioneert. De Qimarox HR8 heeft een modulair ontwerp met dezelfde onderhoudsarme, standaard componenten die ook in de andere palletiseermachines van Qimarox zitten, zoals de succesvolle HR7 en HR9. Met andere woorden: de HR8 is opgebouwd uit bewezen techniek die garant staat voor een hoge beschikbaarheid en lage operationele kosten. Meer informatie: Qimarox +31(0) 341 436700 info@qimarox.com www.qimarox.nl ▲ De Qimarox Highrunner HR8 is in staat om dozen met diepvriesproducten te stapelen tot stevige en stabiele pallets, ook als ze niet vormvast of niet volledig gevuld zijn

10 NBT MAGAZINE NR 1 2024 INTERVIEW Eva heeft altijd al een liefde gehad voor voedsel en is een gedreven marketeer. Na jaren ervaring binnen de financiële dienstverlening is ze gaan werken bij een grote bakkerijorganisatie. Daar kwam ze tot de conclusie dat het er veel meer om moest gaan wat een bakkerij maakt en op welke manier, om goed in de behoefte van consumenten te blijven voorzien. “Dan komt innovatie om de hoek kijken, veel meer dan traditionele marketing. Bovendien werd de zogenaamde commerciële ‘koek’ ook nauwelijks groter door consolidatie in de markt en een stabiele vraag. Ik zag zoveel kansen, maar kwam er steeds meer achter dat er een ander soort samenwerking nodig was binnen de keten om innovatie handen en voeten te geven.” Ze richtte daarom Incubaker op, een innovatiebureau voor de bakkerijsector, om als onafhankelijke partij vrij door de keten heen te bewegen en meer impact te maken. Duurzaamheid: een breed begrip “Duurzaamheid loopt als een rode draad door ons werk. Het woord duurzaamheid kent inmiddels vele definities en wat duurzaam is, is voor iedereen verschillend. Voor mij heeft het twee betekenissen. Het gaat enerzijds over inspelen op de vraag van de consument en de wereld waarin we leven, en anderzijds gaat het over rentabiliteit. Ondernemers moeten op korte of langere termijn geld kunnen verdienen aan innovatie. Dat aspect van duurzaamheid moeten we niet vergeten, anders heeft het geen bestaansrecht”, weet Eva. “Duurzaamheid gaat niet alleen over de bloemetjes en de bijtjes, het gaat ook over de toekomstbestendigheid van je bedrijf.” ‘OM ECHT IMPACT TE MAKEN, MOET JE KETENBREED SAMENWERKEN’ Wat een bedrijf precies nodig heeft om te verduurzamen, is even breed als het begrip zelf. Eva legt uit: “Er zijn allerlei grote maatschappelijke ontwikkelingen die de sector raken, zoals de aanvoer van graan, de energietransitie, personeelstekorten of het verspillingsvraagstuk. Afhankelijk van de uitdaging waar een bedrijf voor staat en wat het wil bereiken, kijken we samen wat er nodig is en welke partijen we samen moeten brengen. Evenals de vraagstukken lopen ook de oplossingen van Incubaker zeer uiteen: soms kijken we opnieuw naar het businessmodel. Het kan zijn dat daarvoor een nieuw bedrijf opgezet wordt naast de bestaande bedrijfsvoering om innovatie meer kans te geven. Een andere keer gaat het om een product- of communicatieconcept. Projecten gaan over verschillende onderwerpen, zoals: korte ketens, transparantie, verspilling, lokale teelt en ambacht 2.0. De vraag blijft altijd hetzelfde: Hoe kan het ‘duurzamer’ voor een organisatie – volgens onze definitie van duurzaamheid. Dus op een economisch verantwoorde manier. “We redeneren altijd vanuit de consument, brengen veel creativiteit in en kijken met een commerciële bril naar een vraagstuk. Deze drie aspecten zijn cruciaal voor succesvolle innovatie.” ‘Niet op elkaar wachten’ Kleine bedrijven hoeven niet in hun eentje de energiecrisis op te lossen, benadrukt Eva. Maar roepen dat bepaalde vraagstukken te groot zijn om als ondernemer je eigen verantwoordelijkheid te pakken, vindt ze evenmin van deze tijd. “We kunnen niet meer op elkaar wachten om te gaan verduurzamen. Elke kleine stap is zinvol en elk bedrijf kan er een maken op weg naar een duurzamere toekomst. Wat dat betreft kunnen we veel van andere foodsectoren leren”, vervolgt Eva. “Het begint met meer betrokkenheid bij wat er terug in de keten gebeurt. Neem als voorbeeld graan. Als bakkers meer weten over hun belangrijkste grondstof, zoals hoe het verbouwd wordt of hoe warm het wordt gemalen, kunnen ze veel beter sturen op een gewenst eindproduct. Als de bakker vervolgens weet wat voor hem wel of niet werkt, kan hij Eva Jansen, oprichter van Incubaker | Innovatieburo voor de Bakkerijsector, helpt bedrijven in de bakkerijketen – zoals boeren, molenaars en bakkers – om hun ondernemingen te verduurzamen door middel van innovatie. NBT Magazine ging met Eva in gesprek over de toekomst van ketenspelers: hoe kan de bakkerijwereld verduurzamen? “Afhankelijk van het bedrijf en wat het wil bereiken, kijken we samen wat er nodig is en welke partijen we samen moeten brengen om doelen te realiseren.” Incubaker is mede-initiatiefnemer en doet strategie en projectbegeleiding voor Het Graanschap

NBT MAGAZINE NR 1 2024 11 richting zijn toeleveranciers meer regie pakken door aan te geven wat hij nodig heeft om waarde te creëren voor zijn klanten. Want één ding is zeker: de waarde van ons brood moet omhoog. Zolang we iedere dag nog 400.000 broden per dag weggooien in Nederland, is onze waardering voor brood te laag. Ik kijk weleens jaloers naar de wereld van wijn of koffie. Iedereen kent wel een druivenras of een koffieboon en iedereen begrijpt dat een wijn van dezelfde druif uit dezelfde wijngaard ieder jaar iets anders smaakt. Betrokkenheid bij een product maakt dat we er meer waardering voor hebben. Daarin is de sector zelfs als eerst aan zet, dan volgt de consument vanzelf.” Eva werkt aan projecten waar ze ketenspelers in de bakkerijsector mee inspireert: "Onlangs mochten we voor het Nederlands Bakkerij Centrum het online platform ‘Kop Boven Het Graanveld’ ontwikkelen, waarop koplopers verhaal doen over hun duurzame initiatieven. We willen hiermee de rest van de sector inspireren en laten zien dat ze ook stappen kunnen zetten door aan te haken bij bestaande initiatieven of door het gespek met ze aan te gaan.” WE MOETEN ALS BRANCHE MEER BETROKKEN ZIJN BIJ WAT ER TERUG IN DE KETEN GEBEURT Consument van de toekomst “Consumenten worden zich steeds bewuster van de impact die voedsel heeft op hun gestel. En ze realiseren zich meer dan ooit dat hun voedselkeuze invloed kan hebben op de voedselindustrie en daarmee ons leefklimaat. Kijk naar wat er in de vleessector gebeurd is afgelopen jaren. Dat gaat zich in veel meer sectoren manifesteren. We gaan die ‘betere wereld’ in toenemende mate zien als een collectieve verantwoordelijkheid. Impact op gezondheid en het leefklimaat zal een steeds belangrijkere rol krijgen bij de koopmotivatie van consumenten. Zolang een product ook echt lekker is, zijn we steeds meer bereid om ook voor andere benefits te betalen. Bij supermarkten wordt in het groenteschap al jaren volop met Nederlandse vlaggetjes gezwaaid bij producten van eigen bodem. Die ontwikkeling zien we nu ook in toenemende mate bij brood. Het aanbod meel van Nederlands graan groeit en inmiddels is er ook biologisch graan van eigen bodem op grotere schaal verkrijgbaar, zoals bij Het Graanschap. Wel is het zo dat brood maken van Nederlands graan van alle ketenspelers vraagt om opnieuw te kijken naar hun rol en daar naar te ageren. Het meel heeft een ander karakter en gedraagt zich dus ageren, maar er is zoveel uit te halen. Als iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft, namelijk een voor de consument waardevol brood, is de potentie enorm.” Maatwerkoplossingen zijn nodig Eva vertelt tot slot: “Bij Incubaker hebben we de kennis en het netwerk binnen de bakkerijsector om bedrijven te helpen bij hun vraagstukken. Er zijn veel verschillende spelers en daar zijn maatwerkoplossingen voor nodig. Wij kunnen partijen verbinden met ketenspelers en andere stakeholders. Kortom: we stellen alles in het werk voor een broodwaardige toekomst.” Meer informatie: Incubaker | Innovatieburo voor de bakkerijsector Tel. +31 (0)6-12068378 | info@incubaker.nl | www.incubaker.nl Eva Jansen, oprichter van Incubaker

Wanneer elk sneetje brood er hetzelfde uit moet zien, moet het een TREIF zijn. Ontdek hoe onze broodsnijmachines uw product naar een hoger niveau kunnen tillen www.htibakkerijtechniek.nl

NBT MAGAZINE NR 1 2024 13 BRANCHENIEUWS NIEUW PAND EN VERNIEUWDE WEBSHOP VOOR HHS RVS PRODUCTEN HHS RVS Producten levert zowel direct (vanaf de verschillende machinefabrikanten) als vanuit de eigen groothandel. De vele aanvragen overtroffen inmiddels de beschikbare ruimte in het vorige pand, ook in Brummen gelegen, waarop gezocht werd naar een nieuw onderkomen. “Dat hebben we nu gevonden aan de andere kant van het dorp, op het industrieterrein. Groot voordeel is dat we hier niet alleen voldoende ruimte hebben voor onze voorraad, maar ook bepaalde producten of proefopstellingen in onze showroom kunnen zetten als klanten ze eerst willen zien”, verduidelijkt Egbert. Vernieuwde webshop Daarnaast lanceert HHS RVS Producten een nieuwe webshop (www.h-hs.shop), waarop de veel verkochte (kleine) producten, materialen en apparatuur worden verkocht, waaronder de rubrieken Inrichting, Reiniging en Transport. “Mensen die op zoek zijn naar een slangenhaspel, afvalzakkenhouder of papierdispenser willen niet altijd een offerte aanvragen. Zij kunnen voortaan gemakkelijk en snel de meest verkochte producten vinden in onze webshop en deze bestellen. Ze weten dan ook meteen de prijs”, zegt mede-eigenaar Wouter Harberink. Geen concessies De lancering van een webshop is naar eigen zeggen een verlengstuk van de hoogwaardige service die HHS RVS Producten biedt. “Onze klanten bevinden zich door de gehele Benelux in alle markten. Van industriële bakkerijen tot de bakker in het dorp. De gemeenschappelijke noemer is dat al onze klanten kwaliteit en hygiëne hoog in het vaandel hebben staan”, benadrukt Egbert. “Door u te adviseren voor uw specifieke toepassing, helpen wij u het meest optimale product te selecteren. Zo weet u zeker dat het voldoet aan al uw eisen en wensen. En door ook maatwerk te bieden, gaan wij verder dan dat de catalogus gaat of op onze webshop te vinden is.” Meer informatie: HHS RVS Producten | Tel. +31 (0)85-060 3611 info@h-hs.nl | h-hs.shop (webshop) | h-hs.nl (website) HHS RVS Producten is verhuisd naar een nieuw pand in Brummen. Op de nieuwe locatie, aan de Mercuriusweg 30, beschikt de leverancier van hygiëne- en reinigingstechniek en inrichtingsapparatuur voor de bakkersbranche over een eigen showroom. “We waren simpelweg uit ons jasje gegroeid in ons vorige pand. Voortaan hebben we de mogelijkheid om klanten onze producten te laten zien”, vertelt Egbert Harberink van HHS RVS Producten, dat onlangs ook een vernieuwde webshop heeft gelanceerd. De showroom van HHS RVS Producten in Brummen

14 NBT MAGAZINE NR 1 2024 VERPAKKINGEN In 1861 ontdekte de 22-jarige Andele Hellema een gat in de markt: in het noorden van Friesland werd destijds nauwelijks koek of gebak gemaakt. Hij opende een kleine bakkerij in Hallum onder de familienaam Hellema. Eerst genoten klanten uit de regio van de lekkernijen van de jonge banketbakker maar na verloop van DAT IS ANDERE KOEK! DE SCHUBERT VERPAKKINGSLIJN VOOR BAKKERIJ HELLEMA tijd nam ook de vraag bij groothandels in binnen- en buitenland toe. Tegenwoordig is de streekbakkerij uitgegroeid tot een internationale producent en leverancier van een breed assortiment koekjes, bars en bites. “Er is veel veranderd, maar Hellema blijft een familiebedrijf uit Hallum in Noord-Friesland”, zegt Gerrit Hellema, die samen met broer Hille Hellema het bedrijft runt. “We zijn erg trots dat we al meer dan 160 jaar koekjes bakken voor het hele gezin en voor iedere gelegenheid.” Of het nu gaat om meergranenontbijtrepen, koekjes met room- of jamvulling of knapperige fruitkoekjes – alle producten van Hellema worden met de grootste zorg en conform de geldende EU-wet- en regelgeving geproduceerd. Het bedrijf zorgt ervoor dat er alleen natuurlijke ingrediënten worden gebruikt in de bakproducten en dat deze zo duurzaam mogelijk worden verpakt. Hellema was op zoek naar een nieuwe verpakkingsmachine die zijn koekjes met verschillende fruit- en chocoladevullingen kon verwerken – van kaal product tot eindverpakking. Omdat het bedrijf niet alleen producten onder eigen naam aan retailers levert, maar ook in opdracht van andere fabrikanten werkt, was het voor Hellema belangrijk om uiterst flexibel te zijn wat betreft de formaten en materialen van de verpakkingen. Bovendien moest de machine zo duurzaam mogelijk verpakken door uitval te vermijden en materiaal te besparen, en dit alles op een beperkte ruimte. “De nieuwe verpakkingsmachine moest passen in onze productiehal en zo ontworpen worden dat onze medewerkers makkelijk toegang hadden tot individuele lijndelen”, vertelt Hille Hellema. Hellema is in de afgelopen 160 jaar geëvolueerd van en kleine, oer-Hollandse banketbakker tot internationaal ontwikkelaar, producent en leverancier binnen de wereld van koekjes, bars en bites. Hellema had voor de productie van al deze verschillende koekjes een verpakkingsmachine nodig die snel van formaat en materiaal kon wisselen en zo aan de behoeften van verschillende klanten kon voldoen. En dit allemaal aan dezelfde lijn. De robotondersteunde bovenlaadmachine (TLM) van de Duitse verpakkingsmachinefabrikant Schubert bood de uitweg. Door deze machine beschikt Hellema nu over de flexibiliteit om aan de meest uiteenlopende klant- en markteisen te voldoen.

NBT MAGAZINE NR 1 2024 15 Snelle formaatwijzigingen Schubert, de verpakkingsmachinefabrikant uit Crailsheim (Baden-Württemberg, Duitsland) ontwikkelde een bijzonder flexibele totaaloplossing voor de primaire en secundaire verpakking van de Hellema koekjes. De oplossing bestaat uit de Schubert Flowpacker ‘flowwrapping’ machine voor primaire verpakkingen en een gecombineerde kartonneerder. Op de nieuwe bovenlaadlijn worden verschillende koekjes in uiteenlopende smaken verwerkt. In de Flowpacker worden de producten eerst in flowpacks verpakt als individuele koekjes of in stapels van twee of drie. In de kartonneerder kunnen de flowpacks vervolgens worden verpakt in dozen met aangehechte deksels of in enkel- of dubbellaagse multipack-flowpacks. De gehele verpakkingslijn is 72 meter lang en omvat elke beschikbare standaardcomponentgroep uit het portfolio van Schubert. De lijn is geheel zonder interfaces ontworpen en het systeem garandeert uitstekende flexibiliteit en prestaties, evenals een betrouwbare en kostenefficiënte productie. Het Schubert-systeem maakt ook snelle formaatwisselingen mogelijk zonder de productie te onderbreken. “Voor Hellema is dit vooral belangrijk bij de productie van bakwaren voor andere merken. Er kan nu snel een grote verscheidenheid aan klantformaten worden geproduceerd zonder dat de invoerband wordt gestopt”, legt Raphael Paczulla, projectmanager bij Schubert, uit. Flexibel en betrouwbaar In een eerste stap komen de koekjes via de productband de machine binnen. Schubertbeeldverwerking met 3D-scanners voert de eerste belangrijke kwaliteitscontrole stroomopwaarts van het pick-and-place-station uit: de F4-robots pikken alleen producten op van onberispelijke kwaliteit. Met speciaal op het product afgestemde grijpers verzamelen de robots één, twee of drie koekjes tegelijk en plaatsen de stapels rechts en links van de productband in de aanvoerkettingen van de Flowmodul. Vervolgens worden de koekjes verpakt in flowpacks. Bij de Flowmodul zorgen de ultrasone langsafdichting en de vliegende dwarsafdichting van Schubert voor een feilloze en veilige afdichting. Deze flexibele sealtechnologie is geschikt voor zowel conventionele als recyclebare folies. Voor een kwalitatief verpakkingsresultaat regelen de pick-and-place-robots de snelheid van de voerketens afhankelijk van de productstroom. Dit zorgt ervoor dat elk segment in de invoerketen gevuld is met koekjes en dat er geen lege of onvolledige flowpacks de lijn verlaten. Verschillende formaten Via het tegenstroomprincipe worden de koekjespakjes vervolgens verpakt in dozen of in multipack flowpacks. “Voor de multipacks groeperen F4-robots de flowpacks via pickand-place”, legt Raphael Paczulla uit. Vervolgens plaatsen T4-robots de voorgegroepeerde koekjespakketten in de invoerketen van de Flowmodul. “Als de afzonderlijke flowpacks in dozen moeten worden verpakt, is het proces in hetzelfde machinegedeelte anders”, zegt de projectmanager. In dit geval haalt een F3-robot de betreffende kartonnen plano's uit een magazijn, zet een F2-robot ze op en plaatst ze vervolgens op de Transmodul. Vervolgens gaat de transportrobot met de dozen naar het laadstation. Afhankelijk van het verpakkingsformaat worden de koekjesverpakkingen individueel van de productband genomen door dezelfde F4-robots die worden gebruikt voor het verpakken in flowpacks en direct in de dozen op de Transmodul geplaatst, of voorgegroepeerd en op de Transmodul geplaatst. Een F2-robot neemt vervolgens de gehele formatie over en plaatst deze in de dozen, die zich ook op de Transmodul bevinden. Een vacuümtransporteur transporteert de gevulde dozen naar het sluitstation, waar de dozen worden gesloten door een andere F2-robot. Vervolgens verlaten de dozen de machine op de uitvoerband. Duurzaam verpakken “De nieuwe Schubert-lijn is een echte aanwinst voor ons. We kunnen nu ook verschillende verpakkingsmaterialen aanbieden: voor primaire verpakkingen, van monofilms tot aluminiumgelamineerde folies, en voor multipacks, composietplasticfolies en papiergebaseerde folies”, zegt Hille Hellema. De machine-indeling is zo compact en smal dat het systeem uitstekend in de productiehal van de fabrikant past. “Als Hellema voor een machine van de concurrent had gekozen, zou het zeker een machine zijn die met meerdere banden veel ruimte in beslag neemt”, weet projectmanager Raphael Paczulla maar al te goed. Hellema is zo enthousiast over de flexibele verpakkingslijn dat het bedrijf nog een Schubert-lijn heeft aangeschaft voor de tertiaire verpakking van de koekjes. Met een casepacker kan Hellema het gehele verpakkingsproces – van kaal product tot pallet – in kaart brengen. Meer informatie: Gerhard Schubert Tel. +49 7951 4000 | info@gerhard-schubert.de | www.schubert.group

16 NBT MAGAZINE NR 1 2024 INNOVATIE Ruim honderd studenten presenteerden in totaal meer dan tachtig projecten met het thema ‘Taste the Future’. Binnen dit hoofdthema had het event vijf subcategorieën: duurzame alternatieve eiwitten, gezond lichaam en gezonde geest, duurzame voedselsystemen, afvalreductie en -preventie en zinvolle voedselinnovaties. De studenten besteedden dit jaar vooral veel aandacht aan duurzame en gezonde producten. Gezond lichaam en gezonde geest “Mensen eten veel te weinig vezels en weten vaak ook niet precies wat vezels zijn of wat ze doen”, vindt Aran Bosma. “Dat is erg jammer, aangezien vezels zo veel voordelen hebben: ze zorgen voor een gezonde spijsvertering, houden de bloedsuikerspiegel in evenwicht, helpen bij het afvallen en voorkomen hart- en vaatziektes.” Aran introduceert FibreJoy, een vezelrijke ‘guilty-pleasure snack’ in de vorm van een muffin. “FibreJoy snacks hebben niet het droge karakter dat veel mensen associëren met vezelrijke producten.” Op de verpakking staat extra informatie over de voordelen van vezels. “Ik hoop dat mensen daardoor meer gaan nadenken over hun vezelinname.” PROEF DE TOEKOMST: INNOVATIES IN BROOD EN BANKET OP DE HAS FOOD EXPERIENCE Op 30 januari vond de jaarlijkse HAS Food Experience plaats op de HAS Green Academy. Tijdens deze dag tonen studenten van meerdere opleidingen – zoals Food Innovation en voedingsmiddelentechnologie – de door hen ontwikkelde producten en concepten. De redactie van NBT Magazine liep een rondje langs de stands en sprak een aantal veelbelovende jonge talenten met innovaties op het gebied van brood en banket. We zetten een aantal van de projecten hier op een rij. “Mensen hebben in de ochtend vaak te weinig tijd om goed en gezond te ontbijten en er zijn te weinig gezonde ontbijtproducten zonder zuivel”, zegt Sigrid van der Sommen. Zij presenteert op de HAS Food Experience haar Green Morning hartige ontbijtbroodjes. “Dit broodje is een bron van vezels en zit boordevol groente. Het is plantaardig en kan makkelijk koud óf warm gegeten worden, ook onderweg. Ideaal voor mensen die ’s ochtends weinig tijd hebben dus.” Ze toonde op het event twee verschillende smaken, één zoet (wortel, appel, gember, rozijnen, banaan en zonnebloempitten) en één hartig (tofu, tomaat, paprika, basilicum, rozemarijn en zonnebloempitten). “De broodjes bevatten per stuk ongeveer 50 gram groenten. Een goede toevoeging om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen”, vindt Simone. Studeren is moeilijk. “32% van studenten in Nederland heeft last van concentratieproblemen”, weet Britt Ruijgrok. “Veel studenten slikken hiervoor medicatie, maar ik wilde weten of ik door middel van voeding mensen een natuurlijke boost kon geven.” Ze ontwikkelde haar FocusBites, een gezonde bananenbrood-bite, die ondersteuning biedt voor de concentratie van consumenten. “Ik heb onderzoek gedaan naar ingrediënten die bevorderlijk zijn voor de concentratie: banaan lijnzaad, walnoot en blauwe bessen. Lijnzaad en walnoten bevatten veel omega-3. Dit helpt bij de ontwikkeling van de hersenen. In blauwe bessen zit veel vitamine E, heeft een beschermend effect op je denkvermogen heeft.” 70% van haar proefpersonen gaf aan dat zij meer focus hadden op dagen dat ze Britts FocusBites aten. MOODY is een product voor een hele specifieke doelgroep: premenstruele vrouwen die zichzelf willen verwennen. De brownies van Lieke Kouwenberg zijn gezond en zorgen voor meer bewustwording van premenstruele klachten. “In de brownies zit magnesium, wat ervoor zorgt dat je je relaxter voelt, en omega-3 voor een goede opbouw van de hormonen. Ook zitten er chili-vlokken in voor de pittige week”, grapt Lieke. “Ik wil dat de brownies een gezonde snack zijn, dus ze zijn caloriearm, met minder suiker en minder verzadigde vetzuren, maar rijk aan vezels.” Alternatieve eiwitten Else Meijer bekeek het assortiment aan eiwitrijke producten voor sporters in haar lokale supermarkt. “Bijna alles wat ik zag was zoet, per stuk verpakt en er was maar één veganistisch product. De eiwittransitie is nog niet goed te zien in het proteïneschap. Er zijn wel hartige producten verkrijgbaar, maar deze zijn veelal gepofd. Daardoor zijn ze moeilijk mee te nemen naar bijvoorbeeld de sportschool.” Ze ontwikkelde Get Crackin’ om het gat in de markt te vullen. Get Crackin’ is een eiwit-verrijkte, hartige cracker op basis van favaboonisolaat. Ze gebruikte het favaboon-isolaat Tendra van het merk Cosun, wat een neutrale smaak geeft aan het product. Met kruiden zoals tomatenpoeder, oregano en uienpoeder ontwikkelde Else twee verschillende variaties: pizza en cheeseonion. “De crackers zijn per vijf stuks verpakt en ze bevatten 15 gram eiwit.”

NBT MAGAZINE NR 1 2024 17 Afvalreductie en -preventie Stefan, Jaco, Anouk en Moniek kregen van Royal Steensma een opdracht: maak een product waarin een van Royal Steensmas reststromen, amandelvellen, wordt verwaard. “Amandelvellen worden gebruikt als veevoeder, maar ze hebben gezondheidsvoordelen die mensen prima kunnen gebruiken, zoals een verbetering van de darmflora”, zegt Stefan. De groep ontwikkelde Ready2Bake, een glutenvrije, vezelrijke beslagmix voor cupcakes. “Het is een natte mix. De consument hoeft enkel de bakvorm te vullen en de cupcakes te bakken. Perfect voor bijvoorbeeld ouders die knoeivrij samen met hun kleine kinderen iets willen bakken”, aldus Jaco. “Veel reststromen uit de koekindustrie worden momenteel verwerkt tot veevoer”, weet Roy Swinkels. Hij ontwikkelde een concept om reststroom koek aantrekkelijk te maken voor de horeca. KRUUM maakt van deze reststroom cookie crumbles die te gebruiken zijn voor bijvoorbeeld de presentatie van ijs en andere toetjes in restaurants. “Er is jaarrond een toestroom van deze resten koek. De koek is prima geschikt voor menselijke consumptie, dus het is eigenlijk zonde dat het wordt gebruikt als veevoer.” Zinvolle voedselinnovaties “Op verjaardagen is het niet leuk om een allergie te hebben. Iedereen krijgt een stukje van dezelfde taart, maar jij wordt overgeslagen”, zegt Tessa Vonk. Zij vindt dat er in de bakkerijwereld nog te weinig rekening wordt gehouden met dieetwensen en -restricties. Dit probleem wil ze oplossen met haar Pâtis sans, kleine plant-based gebakjes die vrij zijn van allergenen. De Pâtis sans op Tessas stand zijn gemaakt van glutenvrij meel, Britt Ruijgrok met Focus Bites Stefan en Jaco van het Ready2Bake-team Lieke Kouwenberg met MOODY Aran Bosma met FibreJoy plantaardige boter, suiker, appel, blauwe bes en vanille. Ze heeft ook drie andere smaken bedacht. Tessa wil de gebakjes introduceren binnen de retail. “Ze worden dan per vier stuks verpakt. Zo koopt men niet voor één persoon een apart gebakje. De Pâtis sans zijn voor iedereen.” Meer informatie: FibreJoy: Aranbosma@gmail.com Focus Bites: brittruijgrok@gmail.com MOODY: lieke_2002@live.nl Get Crackin’: Else99@live.nl KRUUM: r.swinkels@student.has.nl Pâtis sans: tessavonk@hotmail.com Green Morning: Sigrid33@hotmail.nl Ready2Bake: j.lobker@outlook.com anouk.v.s@hotmail.com movanassen@hotmail.com 540291773@has.nl

18 NBT MAGAZINE NR 1 2024 NABESCHOUWING HORECAVA OP HORECAVA 2024 WERD DUIDELIJK HOE SNEL VERANDERING KAN GAAN “Horecava was dit jaar een groot succes”, zo laat Mineke Vrijenhoek van de organisatie weten. “Vooral het TrendLAB trok de aandacht en presteerde uitstekend. Het bood een waardevolle blik op de toekomst van de foodbranche. Een opvallende ontwikkeling is bijvoorbeeld het concept van ‘grab en go’, waarbij een apparaat beschikbaar is om broden of andere producten uit te halen wanneer de bakkerij gesloten is. De opkomst van de generatie Z, die steeds vaker buitenshuis eet en minder geneigd is om zelf te koken, creëert een opmerkelijke trend waar bakkers slim op kunnen inspelen. Voor bakkers biedt deze ontwikkeling veel kansen, aangezien mensen bereid zijn om gemakkelijk geld uit te geven aan lekkernijen zoals croissants, gevulde koeken en koffie. Deze verschuiving in eetgewoonten opent nieuwe mogelijkheden voor ambachtelijke bakkers om hun assortiment aan te passen en aantrekkelijke producten te bieden die aansluiten bij de behoeften van deze groeiende consumentengroep.” De organisatie van Horecava 2024, die plaatsvond van 8 tot en met 11 januari in RAI Amsterdam, is zeer te spreken over het verloop van de jaarlijkse vakbeurs. Het evenement voor onder anderen professionals uit de bakkersbranche stond vooral in het teken van professionalisering. Met stijgende prijzen, personeelstekorten, toenemende concurrentie en de steeds veranderende verwachtingen van klanten is een professionele aanpak essentieel voor ondernemingen. Hoewel ambacht en gastvrijheid voorop blijven staan, krijgen zaken als schaalvergroting en automatisering steeds meer aandacht. Horecava bood uitgebreide inzichten en oplossingen op deze gebieden.

NBT MAGAZINE NR 1 2024 19 Op de vorige Horecava zagen we dat plant based en vegan geen noviteiten meer waren, maar nu normale onderdelen van de menukaart zijn. Dit jaar bleek dat nu robotisering en AI omarmd worden.” In totaal waren er ruim 64.000 bezoekers op Horecava 2024. Dat zijn er 4.000 meer dan vorig jaar. Om de beurservaring voor iedereen – publiek én exposant – zo aangenaam en effectief mogelijk te maken, heeft Horecava net als vorig jaar gewerkt met een data gedreven wervingssysteem. “Hierdoor hebben we het succes van 2024 behouden en was 84% van de bezoekers beslisser uit de branche. Maar belangrijker dan de aantallen is het enthousiasme van de exposanten en bezoekers. Bert Vossebelt van Vossebelt Vaatwastechniek zei: ‘Een goede Horecava betekent een goed jaar’. En een goede Horecava was het zeker. Van deelnemers hoorden we dat er nog nooit zo veel orders zijn geschreven, leads zijn verzameld en contacten zijn gelegd. Na deze editie zitten we vol ideeën voor Horecava 2025”, besluit Vrijenhoek. Meer informatie: RAI Amsterdam horecava@rai.nl | www.horecava.nl Als missie heeft Horecava om de groei en bloei van de horecabranche – en andere gerelateerde sectoren, zoals de bakkersbranche – te bevorderen te midden van snelle veranderingen. “De RAI was volledig benut, met hallen ingedeeld op productcategorieën, waarbij de behoeften van diverse branches centraal stonden”, gaat Vrijenhoek verder. “Van kassasystemen tot grootkeukenapparaten en interieurdesign, alles was overzichtelijk gepresenteerd. Speciale hallen, zoals de foodmarkt en fast casual zones, boden diverse oplossingen voor ondernemers, waaronder bakkers met een uitgebreid aanbod aan broden en belegde broodjes. Bakkers kwamen daar vooral op af. Deze doelgerichte indeling weerspiegelt Horecava’s missie om ondernemers te ondersteunen bij het versterken van hun bedrijf.” VOOR BAKKERS BIEDT DE OPKOMST VAN GENERATIE Z VEEL KANSEN, AANGEZIEN MENSEN BEREID ZIJN OM GEMAKKELIJK GELD UIT TE GEVEN AAN LEKKERNIJEN ZOALS CROISSANTS, GEVULDE KOEKEN EN KOFFIE Groeiende aanwezigheid robots en AI Voor bakkers bood Horecava verschillende boeiende activiteiten en innovaties. Zo heeft Sjoerd Mampaeij van restaurant Midas in Woerden het NK Lekkerste Broodje op zijn naam geschreven met zijn Broodje Beef Teriyaki. “Opvallend was ook de groeiende aanwezigheid van robots, die nu daadwerkelijk functioneel werden ingezet. Zo was er een robot die ingrediënten verwerkte tot bereide maaltijden. Hoewel deze apparaten momenteel nog prijzig zijn, lijkt het aannemelijk dat ze in de toekomst in de branche te vinden zijn. Bovendien was kunstmatige intelligentie (AI) een opvallende trend, met bijvoorbeeld AI-gebaseerde personeelsplanning die rekening houdt met variabelen, zoals het weer en schoolvakanties. Deze innovaties bieden bakkers nieuwe mogelijkheden om hun bedrijfsvoering te verbeteren en te optimaliseren.

20 NBT MAGAZINE NR 1 2024 TRANSPORTBANDEN Problemen oplossen voordat ze impact hebben op het productieproces, dat is natuurlijk wat iedere bakker, technische dienst of plantmanager het liefste wil. “Door regelmatig een gedetailleerde inspectie van de machine uit te voeren, ziet men op tijd welke delen niet goed werken of aan vervanging toe zijn. Het zorgt voor meer vertrouwen in het proces, bespaart kosten en tijd, en zorgt ervoor dat de transportband langer meegaat.” Habasit kan bedrijven hier uiteraard bij ondersteunen. Veelvoorkomende problemen Transportbanden die niet recht lopen, geblokkeerde rollen, defecte lagers, beschadigd weefsel of een band die regelmatig aangrijpt of slipt: het zijn problemen die het productieproces flink kunnen verstoren. “Meestal denken mensen dat ze te maken hebben met een machinestoring. Ze nemen aan dat de band defect is en dat ze een nieuwe aan moeten schaffen. Maar dat is vaak niet zo”, weet Jerremy. “Integendeel, de meeste van deze problemen zijn zelf op te lossen. Als de band er nog goed uitziet en toch een aanhoudend probleem vertoont, moet men de band en machine goed inspecteren. Vaak is meteen duidelijk wat er misgaat en dient de oplossing zich aan.” Frequentie Jerremy raadt bedrijven aan om banden in veeleisende omgevingen, zoals bij ovens met extreme temperaturen, vaak te controleren. “Kijk of de band gecentreerd ligt op de transportinstallatie en nergens slip of wrijft, dat de band schoon en onbeschadigd is en dat er geen versleten of beschadigde onderdelen aan reparatie toe zijn.” Hoe vaak een band gecontroleerd moet worden is moeilijk te zeggen, aldus Jerremy. “Het hangt af van meerdere factoren. Naast de omgeving spelen de functie en de draaiuren van de band een grote rol. Ook is bij transportbanden in de voedingsmiddelenindustrie belangrijk dat ‘ZORG GOED VOOR DE AORTA’S VAN PRODUCTIELIJNEN’ Transportbanden zijn van cruciaal belang voor productielijnen. “Het zijn de aorta’s binnen het productieproces”, stelt Jerremy Dalman van Habasit Nederland. Daarom is het essentieel om transportbanden te controleren en preventief onderhoud uit te voeren waar nodig. “Door de banden tijdig en frequent te inspecteren, voorkomt men downtime en storingen in productieprocessen.” beschadigingen zo snel mogelijk gerepareerd worden, omdat bacteriën in scheuren en barsten kunnen groeien. Een schone, onbeschadigde band is overal natuurlijk gewenst, maar het is van extra belang als de band etenswaren vervoerd.” Hulp nodig? Omdat de benodigdheden voor goed werkende banden uiteen kunnen lopen, is het natuurlijk fijn om advies te krijgen van ervaren vakmensen. “Bij Habasit hebben we een team van eigen engineers. Zij helpen klanten graag bij het onderzoeken, inspecteren en onderhouden van hun transportbanden.” Op basis van een gedetailleerde rapportage krijgen de klanten van Habasit te zien wanneer ze het beste hun banden kunnen vervangen en welke risicofactoren er in hun processen aanwezig zijn. “Daarnaast kunnen we bedrijven helpen bij het vinden van de juiste transportbanden. Kunststof modulaire banden, homogene positief aangedreven banden, tandriemen, weefselbanden of rotary moulder / zuigkleden. Wij hebben er de kennis voor in huis en delen deze graag.” Habasit Netherlands BV | Tel. +31 (0)33 247 20 30 jerremy.dalman@habasit.com | www.habasit.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4