Previous Page  33 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 44 Next Page
Page Background

P

A K K R A C H T

N R

1 2 0 1 6 33

logistieke voordelen en gewichtsbesparing. Verder is het een uitdaging om iets

te ontwerpen dat behalve de uitstraling en branding ook het gebruiksgemak

ten goede komt. Een goed voorbeeld daarvan is de award winnende verpak-

king met het Bark doseersysteem. Hierbij is een paar simpele bewegingen van

de fles voldoende om in de hals de juiste dosering vloeistof te behalen.

De uitdaging van Bark Innovations is om daar waar mogelijk een verpakking

visueel te verbinden met de toepassing. Als voorbeeld wordt een verzorgings-

middel voor paarden op tafel gezet waarbij de bodem van de flacon onmis-

kenbaar een hoef van een paard is (foto). En ´last´, maar zeker niet ´least´ wil

Bark Innovations graag de uitdaging aangaan om bestaande verpakkingen te

herontwerpen met als doel een duurzamer verpakkingsproduct en dito toe-

pasbaarheid in de gehele verpakkingsketen te creëren.

BEWUSTWORDING VAN DE KETENGEDACHTE ALS DOEL OP ZICH

De klanten van Bark Innovations zijn zich er steeds meer van bewust dat er

door de hele keten gekeken moet worden. Of het nu gaat over CO2 reductie

of optimalisatie van processen in de keten. Alle bedrijven die betrokken zijn

bij het proces om te komen tot een perfect eindproduct worden op elkaar

afgestemd. Iedere stap van productie tot end of life wordt in kaart gebracht en

geanalyseerd. Als dit goed uitgevoerd wordt ontstaan er producten die gedu-

rende hun levenscyclus optimaal functioneren. Directeur Berny Plas vult aan

dat Bark Verpakkingen en Bark Innovations daarin een gezamenlijke filosofie

hebben als het gaat om de prijs van een verpakking. Plas geeft aan dat het uit-

gangspunt is dat het eigenlijk niet zo interessant is wat een verpakking in eer-

ste instantie kost qua aanschafprijs, maar dat het veel belangrijker is te kijken

naar de kostenstructuur in de supply chain. Daar ligt meestal de winst.

ONZE KLANTEN ONDERNEMEN AUTOMATISCH DUURZAAM

Het is bij Bark al geruime tijd een normale manier van denken en werken om

vanuit design tot een verpakking met het stempel ´duurzaam´ te komen. De

trend van CO2 reductie zal zich volgens Jorn Veldhuis nog een tijd voortzet-

ten; hierbij denken wij echter niet alleen aan het lichter of van duurzame

materialen produceren van verpakkingen. De grootste CO2 reductie kan pas

worden gerealiseerd als we de gehele keten als leidraad nemen. Soms kan

het best zijn dat meer verpakkingsmateriaal leidt tot een lagere CO2 footprint

wanneer dit bijvoorbeeld resulteert in een langere houdbaarheid van het pro-

duct.

Verder ontwerpt het bedrijf verpakkingen die voldoen aan de definitie ‘duur-

zaam’. Biobased, recyclebaarheid en CO2 reductie nemen we hierbij uiter-

aard in overweging. Het kan zijn dat één of meerdere van deze punten aan

de oorsprong liggen van een nieuw project.

VAN 2016 NAAR 2031

Wij als Pakkracht zijn natuurlijk erg benieuwd naar de korte en lange termijn

visie van Bark Innovations…? Veldhuis is daar samen met Plas heel helder in.

Op korte termijn willen ze bereiken dat Bark Innovations bij (potentiële) klan-

ten in ´top of mind´ komt. Dit gaat deels vanzelf door qua filosofie te blijven

doen wat er tot nu toe gedaan is. Dan gaat het over vanzelfsprekende zaken

als kwaliteit, service en flexibiliteit, maar vooral over korte lijnen.

Slagvaardig met de uitdrukkelijke focus op uitsluitend verpakkingen.

Verder wil de Bark groep in zijn geheel efficiënte ontwikkelingstrajecten, door

een pragmatisch en ‘down to earth’ ketenbenadering als startpunt houden

voor alle ontwikkelingstrajecten. Veldhuis vat het voorgaande mooi samen:

Wij willen uiteindelijk bekend staan als een competent, vooruitstrevend en

dynamisch bedrijf, dat als het gaat om optimaliseren van verpakkingen door

de keten een prominente, zelfs leidende plaats binnen de branche gaat inne-

men.

Bark Innovations B.V.

Coldenhovenseweg 79

6961 EC EERBEEK

www.bark-innovations.com