P
A K K R A C H T
N R
1 2 0 1 6 33
logistieke voordelen en gewichtsbesparing. Verder is het een uitdaging om iets
te ontwerpen dat behalve de uitstraling en branding ook het gebruiksgemak
ten goede komt. Een goed voorbeeld daarvan is de award winnende verpak-
king met het Bark doseersysteem. Hierbij is een paar simpele bewegingen van
de fles voldoende om in de hals de juiste dosering vloeistof te behalen.
De uitdaging van Bark Innovations is om daar waar mogelijk een verpakking
visueel te verbinden met de toepassing. Als voorbeeld wordt een verzorgings-
middel voor paarden op tafel gezet waarbij de bodem van de flacon onmis-
kenbaar een hoef van een paard is (foto). En ´last´, maar zeker niet ´least´ wil
Bark Innovations graag de uitdaging aangaan om bestaande verpakkingen te
herontwerpen met als doel een duurzamer verpakkingsproduct en dito toe-
pasbaarheid in de gehele verpakkingsketen te creëren.
BEWUSTWORDING VAN DE KETENGEDACHTE ALS DOEL OP ZICH
De klanten van Bark Innovations zijn zich er steeds meer van bewust dat er
door de hele keten gekeken moet worden. Of het nu gaat over CO2 reductie
of optimalisatie van processen in de keten. Alle bedrijven die betrokken zijn
bij het proces om te komen tot een perfect eindproduct worden op elkaar
afgestemd. Iedere stap van productie tot end of life wordt in kaart gebracht en
geanalyseerd. Als dit goed uitgevoerd wordt ontstaan er producten die gedu-
rende hun levenscyclus optimaal functioneren. Directeur Berny Plas vult aan
dat Bark Verpakkingen en Bark Innovations daarin een gezamenlijke filosofie
hebben als het gaat om de prijs van een verpakking. Plas geeft aan dat het uit-
gangspunt is dat het eigenlijk niet zo interessant is wat een verpakking in eer-
ste instantie kost qua aanschafprijs, maar dat het veel belangrijker is te kijken
naar de kostenstructuur in de supply chain. Daar ligt meestal de winst.
ONZE KLANTEN ONDERNEMEN AUTOMATISCH DUURZAAM
Het is bij Bark al geruime tijd een normale manier van denken en werken om
vanuit design tot een verpakking met het stempel ´duurzaam´ te komen. De
trend van CO2 reductie zal zich volgens Jorn Veldhuis nog een tijd voortzet-
ten; hierbij denken wij echter niet alleen aan het lichter of van duurzame
materialen produceren van verpakkingen. De grootste CO2 reductie kan pas
worden gerealiseerd als we de gehele keten als leidraad nemen. Soms kan
het best zijn dat meer verpakkingsmateriaal leidt tot een lagere CO2 footprint
wanneer dit bijvoorbeeld resulteert in een langere houdbaarheid van het pro-
duct.
Verder ontwerpt het bedrijf verpakkingen die voldoen aan de definitie ‘duur-
zaam’. Biobased, recyclebaarheid en CO2 reductie nemen we hierbij uiter-
aard in overweging. Het kan zijn dat één of meerdere van deze punten aan
de oorsprong liggen van een nieuw project.
VAN 2016 NAAR 2031
Wij als Pakkracht zijn natuurlijk erg benieuwd naar de korte en lange termijn
visie van Bark Innovations…? Veldhuis is daar samen met Plas heel helder in.
Op korte termijn willen ze bereiken dat Bark Innovations bij (potentiële) klan-
ten in ´top of mind´ komt. Dit gaat deels vanzelf door qua filosofie te blijven
doen wat er tot nu toe gedaan is. Dan gaat het over vanzelfsprekende zaken
als kwaliteit, service en flexibiliteit, maar vooral over korte lijnen.
Slagvaardig met de uitdrukkelijke focus op uitsluitend verpakkingen.
Verder wil de Bark groep in zijn geheel efficiënte ontwikkelingstrajecten, door
een pragmatisch en ‘down to earth’ ketenbenadering als startpunt houden
voor alle ontwikkelingstrajecten. Veldhuis vat het voorgaande mooi samen:
Wij willen uiteindelijk bekend staan als een competent, vooruitstrevend en
dynamisch bedrijf, dat als het gaat om optimaliseren van verpakkingen door
de keten een prominente, zelfs leidende plaats binnen de branche gaat inne-
men.
Bark Innovations B.V.
Coldenhovenseweg 79
6961 EC EERBEEK
www.bark-innovations.com