Previous Page  37 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 44 Next Page
Page Background

P

A K K R A C H T

N R

1 2 0 1 6 37

WELKE INNOVATIES ZIJN ER MOMENTEEL GAANDE IN JULLIE

BRANCHE?

“We gaan de komende jaren absoluut intelligente verpakkingen zien. Per jaar

gooit een gemiddelde Nederlander 7 (!) kilo voedsel weg ten gevolge van over-

schrijding van de houdbaarheidsdatum of verondersteld bederf. Dat is natuur-

lijk extreem veel. In de nabije toekomst zullen er bewaar- en verpakkingstech-

nieken ontstaan die langere houdbaarheid mogelijk maken, maar ook die een

dynamische in plaats van statische houdbaarheidsdatum mogelijk maken.”

“Een hele actuele innovatie waar we bij betrokken zijn, is de door Wageningen

Universiteit ontwikkelde de Pasteur Sensor Tag. Deze tag meet de opslagcon-

dities van verse voedingsmiddelen en voorspelt daarmee de houdbaarheid.

Tot nu toe slechts toegepast op pallet-niveau, maar samen met de Universiteit

en Cups4You (producent van spuitgietverpakkingen uit Oss) kijken we naar de

mogelijkheden om een pilot uit te voeren om deze tag toe te passen in een

individuele consumentenverpakking. Hierdoor kan de consument bijvoorbeeld

met een app op zijn mobieltje de houdbaarheid van zijn verpakt vlees in de

koelkast aflezen.”

“Verder verwachten wij een verdere groei van de Smart Factory. Volledig geau-

tomatiseerd en geïntegreerde aansturing van bijvoorbeeld een productieproces.

Momenteel zijn wij samen met Technaut werkzaam aan een pilot project bij

Riviera (sleeve specialist uit Drachten) Daarbij levert QING een vision controle

systeem. Technaut verzorgt de software waarbij de basis word gelegd voor een

smart factory aansturing.”

IN WELKE BRANCHE(S) ZOUDEN JULLIE GRAAG AANWEZIG ZIJN?

“Met het oog op de ontwikkelingen zouden we een grotere rol willen spelen

binnen de verduurzaming van bedrijven in de breedte. De branche is ons dan

om het even. Veel industriële bedrijven vragen zich namelijk af op welke wijze

ze kunnen verduurzamen. Dit zijn complexe zaken waar veelal ingewikkelde

modelleringen en onderzoeken aan te grondslag liggen. Hiervoor is hele speci-

fieke kennis nodig en wij beschikken door onze specialisten over deze kennis.

QING heeft inmiddels een behoorlijke naamsbekendheid opgebouwd in de

wereld van verduurzaming en energieprestatie, en daarmee ook bij de relevan-

te HBO- en WO-opleidingen en dus de toekomstige intreders op de arbeids-

markt naam gemaakt. Wij kunnen hiermee een schakel zijn tussen die kennis

en capaciteit die nodig is om aan de toenemende vraag tot verduurzaming van

de industrie te kunnen voldoen.”

HOE ZIET DE TOEKOMST VAN DE GEHELE QING GROEP ER OVER

15 JAAR UIT?

“Binnen 2 jaar verwachten wij verdubbeling van de omzet en het aantal men-

sen.

Over 15 jaar hebben we ons definitief bewezen als engineeringpartner in de

wereld van verpakking, food en energie. Daarnaast vervullen we als werkgever

een voorbeeldfunctie voor heel veel bedrijven. Niet alleen voor bedrijven bin-

nen de techniek maar binnen alle disciplines.”

“Wij geloven in een toekomst waarin flexibilisering steeds meer een centrale

rol gaat spelen. Daarom kun je voor de hele lange termijn niet meer over

omzetdoelstelling spreken. Morgen ziet de wereld er weer heel anders uit. En

dat is exact wat wij willen zijn. Een organisatie die in staat is zich snel en effec-

tief aan te passen aan veranderingen in de markt.”

QING groep,

Industriepark Kleefse Waard,

Westervoortsedijk 73 te Arnhem,

www.qing.nl