P
A K K R A C H T
N R
1 2 0 1 6
I
N H O U D
5
P.42 NIEUWE MANIER VAN VERPAKKEN
MET BULK TUBES
Jonge aanstormende verpakkingsontwerpers krijgen de kans om zich te pre-
senteren in Pakkracht. Hun kracht schuilt in de frisse blik op verpakken. De
ontwerpers willen graag hun handtekening zetten met een exclusief ontwerp.
De vruchten van hun creativiteit zijn verrassend.
P.31 ILAPAK INTRODUCEERT EEN OPEN-FRAME VERPAK-
KINGSMACHINE MET ULTRASOON SEAL TECHNIEK
Sarco uit Gameren is gespecialiseerd in het AGF segment. Men kent het bedrijf
bijvoorbeeld van het verpakken van uien, aardappelen en wortelen. Echter, ook
de fragiele producten hebben de focus bij Sarco. “We schromen niet om ook
moeilijke producten te verpakken, bijvoorbeeld sla en spinazie. Sla is licht,
blijft plakken, valt niet lekker en verdort snel. Dat betekent dat het ook een
slimme manier van verpakken nodig heeft”, vertelt Mark van der Kamp van
Sarco Packaging.
42
P. 24 WAGENINGEN BRENGT INNOVATIEVE VERPAKKINGSLIJN
PicknPack is een Europees onderzoeksproject gecoördineerd door Wageningen UR (WUR), waarbinnen een innovatieve verpakkingslijn wordt ontwikkeld.
Knappe staaltjes ervan zijn robots die kunnen omgaan met gevarieerde producten, snelle omsteltijd, computergestuurde kwaliteitsmodule, etiketprinters
met actuele in plaats van voorgedrukte informatie. “Over acht maanden is er een eindpresentatie”, verklapt WUR-onderzoeker computer vision en robotica
Gert Kootstra.
31