P
a k k r a c h t
n r
1 2 0 1 7
40
I
n s p i r e r e n d e
s t u d e n t e n
OP 31 JANUARI WERD DE NEGEN-
DE EDITIE VAN DE HAS FOOD
EXPERIENCE GEHOUDEN IN DEN
BOSCH. ZO’N TWAALFHONDERD
PROFESSIONALS, DOCENTEN,
OUDERS EN (OUD-)STUDENTEN
KWAMEN KIJKEN HOE DE HAS-
STUDENTEN HUN INNOVATIEVE PRO-
JECTEN PRESENTEERDEN, WAARON-
DER EEN AANTAL INTERESSANTE VER-
PAKKINGSIDEEËN. AAN HET EINDE
VAN DE DAG WERDEN ER TEVENS
NEGEN AWARDS UITGEREIKT.
Fotografie: HAS Hogeschool
STUDENTEN INSPIREREN
MET INNOVATIEVE VERPAKKINGSIDEEËN
Vanuit de verschillende opleidingen in het food-domein, deden ruim honderdzestig
vierdejaars studenten mee aan de Food Experience. Het thema van deze editie was
‘Rethinking Tomorrow’. Hiermee wil de HAS Hogeschool studenten aanmoedigen om
toekomstgerichte, betrokken en ondernemende young professionals te worden. Op deze
pagina volgt een kleine selectie van de inspirerende ideeën.
HANDIG THEEZAKJE
Packaging Design studente Alicia Peters heeft de publieksprijs gewonnen met het con-
cept ‘Stay’: een theeverpakking die de oplossing biedt voor het lekken en knoeien met
een theezakje na gebruik. Het zakje kan in de thee worden gehangen en vervolgens
worden weggelegd op de verpakking zelf. Dit zorgt ervoor dat de thee niet op de tafel
lekt en er dus ontspannen thee kan worden gedronken.
KRUIDENVERPAKKING
Een andere innovatieve verpakking is ‘San’s Spices’ van Sander Meeuws. Hij presenteer-
de de verpakking voor specerijenmixen, waarbij men in de supermarkt de echte geur
van de specerijen kan ruiken. De verpakking is naast een dispensersysteem voorzien
van een membraan dat een kleine hoeveelheid lucht uitstoot door in de verpakking te
knijpen. De kwaliteit van het product blijft gewaarborgd: de verpakking biedt materiële
bescherming tegen vocht van buitenaf middels het gebruik van PET. San’s Spices zal
worden aangeboden door Albert Heijn.
EETBARE BLOEMEN
Sterrenrestaurants maken er al jaren gebruik van en ook thuiskokend Nederland lijkt
langzaam de charme van eetbare bloemen te ontdekken. Simone van Limpt speelt in op
deze trend met een innovatieve verpakking. Eetbare bloemen worden vaak aangeboden
in een simpel kunststof bakje. Voor het concept ‘Incredible Flowers’ is een verpakking
ontworpen voor koks die uit willen blinken in de keuken. Na gebruik kan de verpak-
king omgetoverd worden tot bloempot om zelf je eetbare bloemen te zaaien.
STRIJD TEGEN VOEDSELVERSPILLING
Een van deze afstudeerprojecten is het verpakkingsconcept ‘Resize Rice’. Het
nieuwe verpakkingsconcept speelt in op het terugdringen van de voedselverspilling.
Studente Linda Denissen, kwam tot het inzicht dat jaarlijks maar liefst 30% van de rijst
in de prullenbak verdwijnt. Resize Rice zorgt ervoor dat rijst makkelijker te doseren is
waardoor we minder weg hoeven te gooien.
GIN TONIC
BAX Gin Flavours van Martijn Bax is de oplossing voor het maken
van een gin tonic met garnituur in een handomdraai. Dit concept
stelt iedere horeca-ondernemer in staat om snel en eenvoudig een
gin tonic te maken met een bijpassende garnituur. De gemakkelijke
dispenserverpakking helpt de gebruiker om snel en gecontroleerd
het garnituur toe te voegen. BAX Gin Flavours is te verkrijgen bij de
horecagroothandel.
Kijk voor alle winnaars en hun ideeën op
www.has.nl!Incredible Flowers herbruikbaar als bloempot
Alicia Peters met theeverpakking ‘Stay’