P
a k k r a c h t
n r
1 2 0 1 7
50
T
o p t a l e n t
DEZE KEER IS ER IN DE RUBRIEK TOPTALENT SPECIALE AANDACHT VOOR EEN JUNIOR
GRAPHIC DESIGNER UIT ROTTERDAM. ALS WINNAAR VAN DE BNO PACKAGING
TALENT AWARD 2016 IS DE VIERENTWINTIGJARIGE STUDENT SEAN VALIES EEN
AANSTORMEND TALENT TE NOEMEN. ZIJN ONTWERP VOOR EEN NIEUWE VERPAK-
KINGSLIJN VOOR DE VEGETARISCHE SLAGER WERD DOOR DE JURY DAN OOK ALS
BESTE UITGEKOZEN. DE REDACTIE VAN PAKKRACHT SPRAK MET SEAN OVER ZIJN
DEELNAME AAN DE WEDSTRIJD EN OVER ZIJN AMBITIES ALS DESIGNER.
VOOR
VEGETARISCHE ROOKWORSTVERPAKKING
Talent Award
De carrière van Sean begon een aantal jaren terug met de studie Graphic Design op
het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Nu is hij druk bezig met een vervolgstudie op de
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Zoals zijn indrukwekkende
portfolio al laat zien, is de ambitieuze designer druk bezig om zichzelf neer te zetten als
talentvolle graphic designer.
LEGIO AAN MOGELIJKHEDEN
De aandacht van Sean werd al snel getrokken door de kansen die er liggen voor het
ontwerpen van verpakkingen. “Ik heb altijd al interesse gehad in packaging design, maar
toentertijd was daar geen specifieke studie voor. Ik ben uit mijzelf op zoek gegaan naar
manieren om ervaring op te doen in dit vakgebied. Ik vind het driedimensionaal ontwer-
pen bij een verpakking heel interessant en ik zou me graag nog meer willen verdiepen in
de mogelijkheden wat betreft materialen. Tijdens mijn stage heb ik bijvoorbeeld gezien
dat er inkt bestaat die van kleur verandert door de temperatuur van je hand. Dat vind ik
echt een gave ontwikkeling!”
TALENT AWARD
Er wordt tegenwoordig regelmatig beroep gedaan op de frisse kijk van jonge designers
zoals Sean. Zo heeft ook Sean al een flink portfolio opgebouwd met freelance-opdrachten
en testte hij zijn kunde in verschillende wedstrijden. “Via mijn stage ben ik op de BNO
Packaging Talent Award gestuit. Ik heb mij opgegeven omdat het een interessante, maar
vooral uitdagende opdracht was: het ontwerpen van een verpakking voor een of meerdere
producten van de Vegetarische Slager. Daarbij werd van te voren verteld dat het niet op
een typisch vegetarisch product mocht lijken.”
Voor de opdracht heeft Sean zich flink verdiept in alles wat met het verpakkingsdesign te
maken heeft. “Ik heb onderzoek gedaan naar bestaande producten in winkels en gekeken
naar de betekenis van bijvoorbeeld kleuren en vormen. Daarnaast heb ik de producten
en ingrediënten van de Vegetarische Slager bestudeerd. Uiteindelijk heb ik een ontwerp
bedacht dat lijkt op een normale vleesverpakking, maar waarin duidelijk vegetarische
elementen naar voren komen. Ik vond het mooi om de uitstraling van een echte vleesver-
pakking te combineren met vegetarische hints, zoals de duidelijk zichtbare sojabonen.”
ULTIEME DOEL
Voor nu wil Sean zich even helemaal richten op het afronden van zijn studie. Wat betreft
de toekomst kan het voor hem nog alle kanten op. “Ik wil eerst meer ervaring op doen en
mijzelf ontwikkelen als designer op alle fronten. Het is natuurlijk een droom om uiteinde-
lijk een eigen studio te hebben en vanuit daar mooie opdrachten te realiseren.”
Kijk voor meer werk van Sean op
www.seanvalies.nl