Previous Page  9 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 44 Next Page
Page Background

P

a k k r a c h t

n r

6 2 0 1 6

9

N

a b e s c h o u w i n g

OP HET INDRUKWEKKENDE OUDE FABRIEKSTERREIN VAN TAETS ARTS & EVENTS PARK IN AMSTERDAM-ZAANSTAD VOND 23 EN 24 NOVEM-

BER DE VIJFDE EDITIE VAN PACKAGING INNOVATIONS PLAATS. HET WAS EEN DRUKKE BEDOELING MET CIRCA HONDERD EXPOSANTEN IN DE

NABIJGELEGEN EVENTHAL WAAR EASYFAIRS DE BEURS ORGANISEERDE. VAKTIJDSCHRIFT PAKKRACHT WAS VAN DE PARTIJ OM OP DE HOOG-

TE TE BLIJVEN VAN DE LAATSTE ONTWIKKELINGEN IN DE BRANCHE.

PI2016

INSPIREERT VERPAKKINGSPROFESSIONALS

Het centrale beursthema van PI2016 was ‘the future of branded and inspirational

packaging’, waarbij de focus voornamelijk lag op presentatiemogelijkheden en

smart packaging innovations: een verzamelnaam voor actieve- en intelligente ver-

pakkingen. Het is een succesvolle editie gebleken met 2.100 bezoekers, bijna 27%

meer dan vorig jaar. Behalve de beurs waren er ook twee theaters beschikbaar voor

diverse conferenties met 35 internationale sprekers.

THE DIELINE CONFERENCE

The Dieline Conference, het internationale platform voor verpakkingsdesign en

inspiratie, organiseerde samen met Easyfairs een bijzondere conferentie tijdens de

beurs. Designleiders van de meest vooraanstaande en prijswinnende verpakkings-

designbureaus uit Zweden, Nederland en het Verenigd Koninkrijk kwamen samen

om de uitdagingen en kansen bij het ontwerpen van wereldmerken te delen en de

Nederlandse verpakkingswereld te inspireren. Experts deelden hun blik op de laat-

ste trends en gaven de bezoekers van Packaging Innovations inzicht voor hun eigen

winnende ontwerpen. The Dieline Awards worden gezien als de Oscars in verpak-

kingsdesign. Het erkent het beste in de wereld van consumentenverpakking design

en verhoogt het bewustzijn van de grote waarde die ligt in een goed ontworpen

verpakking. Gedurende het event kon de bezoeker alle 41 winnaars uit dertien

categorieën bezichtigen.

SMART SYMPOSIUM

Het Smart Pack symposium, georganiseerd door Kenniscentrum Papier en Karton en

Cooperation in Science and Technology (COST), haakte duidelijk in op het centrale

thema ‘smart packaging’. Wetenschappers en designers bespraken de laatste moge-

lijkheden in actieve en intelligente verpakkingen en blikten vooruit. Het sympo-

sium gaf een duidelijk overzicht van de Europese innovaties en designkansen. De

wetenschappers van COST hadden een virtuele showroom samengesteld waarin de

belangrijkste innovaties en marktintroducties uit veertig landen werden tentoonge-

steld. Dit is om de kloof tussen wetenschap en praktijk te verkleinen.

MERKBELEVING BIJ ONLINE SHOPPEN

Passend binnen het beursthema organiseerde Vouwkarton Platform

Nederland een seminar gericht op de snel veranderende merkbele-

ving van online shopping. Gastsprekers van PostNL en Partners for

Innovations richtten zich op het toenemend belang van merkbeleving

bij het eerste fysieke contact vanuit de klant, volgens Vouwkarton

Platform Nederland ook wel ‘The First Brand Kiss of Webretail’

genoemd. Het seminar is bedoeld om verpakkingsdeskundigen mee

te laten denken over de manier waarop verpakkingen die voor schap-

verkoop ontwikkeld zijn, ook het maximaal marketingeffect kunnen

hebben als ze online aangeschaft zijn en bij de consument worden

afgeleverd.

PACKAGING INNOVATIONS AWARDS

Tijdens de beurs worden elk jaar weer de felbegeerde Packaging

Innovations Awards uitgereikt. In totaal streden zes genomineerden

om deze award. De winnaar werd aan het eind van de dag gekozen

door een vakjury en het aanwezige publiek op Packaging innovati-

ons. Dit keer was de eerste plaats voor Eshuis BV met het Coca-Cola

Christmas Bow-label, een smalbaan rotatie-oplossing die toegepast

wordt op standaard hoge snelheid etiketteermachines. De tweede

plaats ging naar Schur Jar Bag, een sta-zak die door middel van spe-

ciale bedrukking en vormgeving het optische uiterlijk heeft gekregen

van een weckpot. Het duurzame verpakkingsconcept Foodmailer van

Bunzl Retail & Industry was goed voor de derde plaats.

Meer informatie:

Easyfairs

Tel. 0162-480261

www.easyfairs.com