P
a k k r a c h t
n r
6 2 0 1 6
9
N
a b e s c h o u w i n g
OP HET INDRUKWEKKENDE OUDE FABRIEKSTERREIN VAN TAETS ARTS & EVENTS PARK IN AMSTERDAM-ZAANSTAD VOND 23 EN 24 NOVEM-
BER DE VIJFDE EDITIE VAN PACKAGING INNOVATIONS PLAATS. HET WAS EEN DRUKKE BEDOELING MET CIRCA HONDERD EXPOSANTEN IN DE
NABIJGELEGEN EVENTHAL WAAR EASYFAIRS DE BEURS ORGANISEERDE. VAKTIJDSCHRIFT PAKKRACHT WAS VAN DE PARTIJ OM OP DE HOOG-
TE TE BLIJVEN VAN DE LAATSTE ONTWIKKELINGEN IN DE BRANCHE.
PI2016
INSPIREERT VERPAKKINGSPROFESSIONALS
Het centrale beursthema van PI2016 was ‘the future of branded and inspirational
packaging’, waarbij de focus voornamelijk lag op presentatiemogelijkheden en
smart packaging innovations: een verzamelnaam voor actieve- en intelligente ver-
pakkingen. Het is een succesvolle editie gebleken met 2.100 bezoekers, bijna 27%
meer dan vorig jaar. Behalve de beurs waren er ook twee theaters beschikbaar voor
diverse conferenties met 35 internationale sprekers.
THE DIELINE CONFERENCE
The Dieline Conference, het internationale platform voor verpakkingsdesign en
inspiratie, organiseerde samen met Easyfairs een bijzondere conferentie tijdens de
beurs. Designleiders van de meest vooraanstaande en prijswinnende verpakkings-
designbureaus uit Zweden, Nederland en het Verenigd Koninkrijk kwamen samen
om de uitdagingen en kansen bij het ontwerpen van wereldmerken te delen en de
Nederlandse verpakkingswereld te inspireren. Experts deelden hun blik op de laat-
ste trends en gaven de bezoekers van Packaging Innovations inzicht voor hun eigen
winnende ontwerpen. The Dieline Awards worden gezien als de Oscars in verpak-
kingsdesign. Het erkent het beste in de wereld van consumentenverpakking design
en verhoogt het bewustzijn van de grote waarde die ligt in een goed ontworpen
verpakking. Gedurende het event kon de bezoeker alle 41 winnaars uit dertien
categorieën bezichtigen.
SMART SYMPOSIUM
Het Smart Pack symposium, georganiseerd door Kenniscentrum Papier en Karton en
Cooperation in Science and Technology (COST), haakte duidelijk in op het centrale
thema ‘smart packaging’. Wetenschappers en designers bespraken de laatste moge-
lijkheden in actieve en intelligente verpakkingen en blikten vooruit. Het sympo-
sium gaf een duidelijk overzicht van de Europese innovaties en designkansen. De
wetenschappers van COST hadden een virtuele showroom samengesteld waarin de
belangrijkste innovaties en marktintroducties uit veertig landen werden tentoonge-
steld. Dit is om de kloof tussen wetenschap en praktijk te verkleinen.
MERKBELEVING BIJ ONLINE SHOPPEN
Passend binnen het beursthema organiseerde Vouwkarton Platform
Nederland een seminar gericht op de snel veranderende merkbele-
ving van online shopping. Gastsprekers van PostNL en Partners for
Innovations richtten zich op het toenemend belang van merkbeleving
bij het eerste fysieke contact vanuit de klant, volgens Vouwkarton
Platform Nederland ook wel ‘The First Brand Kiss of Webretail’
genoemd. Het seminar is bedoeld om verpakkingsdeskundigen mee
te laten denken over de manier waarop verpakkingen die voor schap-
verkoop ontwikkeld zijn, ook het maximaal marketingeffect kunnen
hebben als ze online aangeschaft zijn en bij de consument worden
afgeleverd.
PACKAGING INNOVATIONS AWARDS
Tijdens de beurs worden elk jaar weer de felbegeerde Packaging
Innovations Awards uitgereikt. In totaal streden zes genomineerden
om deze award. De winnaar werd aan het eind van de dag gekozen
door een vakjury en het aanwezige publiek op Packaging innovati-
ons. Dit keer was de eerste plaats voor Eshuis BV met het Coca-Cola
Christmas Bow-label, een smalbaan rotatie-oplossing die toegepast
wordt op standaard hoge snelheid etiketteermachines. De tweede
plaats ging naar Schur Jar Bag, een sta-zak die door middel van spe-
ciale bedrukking en vormgeving het optische uiterlijk heeft gekregen
van een weckpot. Het duurzame verpakkingsconcept Foodmailer van
Bunzl Retail & Industry was goed voor de derde plaats.
Meer informatie:
Easyfairs
Tel. 0162-480261
www.easyfairs.com