wettelijk verplichte herkomstgegevens. Omdat de banderol rond-
om een product zit, kun je ook rondom informatie kwijt. Zelfs aan
de binnenkant van de banderol is ruimte voor aanvullende speci-
fieke informatie, bijvoorbeeld over de herkomst van een product
of storytelling. Dat kan bij een zelfklevend etiket allemaal niet. Je
kan al deze gegevens op de banderol kwijt, terwijl het zicht op
het (vers)product volop gehandhaafd blijft. Dat is belangrijk, want
consumenten worden getriggerd door de versheid van het product
in combinatie met de branding van de productverpakking.”
KUNNEN JULLIE OOK INSPELEN OP TRACK AND
TRACE?
Max Wolbers: “Jazeker kunnen we dat. Printers kunnen gelijktijdig
met het banderolleerproces variabele gegevens op de banderol
printen. Ook als bijvoorbeeld de receptuur van een product wij-
zigt, dan kan dat gemakkelijk in de variabele informatie worden
aangepast, zonder dat de hele banderol of verpakking gewijzigd
hoeft te worden. Onder die variabele informatie vallen ook de
track and trace gegevens, barcodes en houdbaarheidsdata.”
WAT IS EEN TYPISCHE BRANDING BY BANDING INNO-
VATIE?
Max Wolbers: “Door een banderol, zowel papier als folie te con-
tourstansen, kunnen we ervoor zorgen dat de banderol smal aan
de bovenkant is en wat breder aan de onderkant. Dat verhoogt
de zichtbaarheid van het product, terwijl de gedetailleerde pro-
ductinformatie aan de onder- of zijkant van het product te vinden
is, waar de banderol dan breder is. Technisch gezien, is dit echt
een uniek product. Zowel druktechnisch gezien, als ook vanuit de
Bandall-banderolleertechniek. Verder hebben we een gedeeltelijk
P
a k k r a c h t
n r
6 2 0 1 6
11
transparante banderol ontwikkeld, zodat je nog beter het product blijft zien. Dat soort
innovaties maken het mogelijk dat de fabrikant een mooie presentatie van zijn product in
het schap van de supermarkt kan geven.”
STEEDS MEER VERSPRODUCTEN WORDEN IN EEN SKINVERPAKKING VER-
PAKT. HOE GAAN JULLIE DAARMEE OM?
Max Wolbers: “Inderdaad, skinsealen wordt steeds populairder. Het product, bijvoor-
beeld steaks of vismoten, worden met een zeer dunne folie vacuüm verpakt op een tray.
Daardoor blijft het langer vers. Die langere houdbaarheid is enorm interessant voor de
detailhandel. Het oppervlak van bijvoorbeeld zo’n geskinsealde karbonade is ruw en
komt soms zelfs iets boven het traytje uit. Hier moet een etiket het opnieuw laten afwe-
ten. Die plakt er niet goed op, terwijl de banderol er prima omheen past. Het unieke van
de Bandall-techniek is dat deze diverse omvangverschillen van de producten in de prak-
tijk uitstekend weet op te vangen.”
NIEUWE MARKTEN IN ZICHT?
Erik de Roos: “Voortdurend. Zo zijn bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel
hebben voor ons interessant. Bandall-machines kunnen bijvoorbeeld als enige ter wereld
met zeer dun banderolleerfolie (35 micron) werken. Daarnaast is banderolleren feitelijk
een prachtige vorm van linerless labeling, doordat er geen sprake is van etiketdragers. Er
is dus geen restafval en dat is goed voor het milieu. Verder richten we onze inspanningen
op nieuwe marktsegmenten. Denk aan het luxe segment binnen de textielmarkt met sok-
ken, handdoeken, dekbedden et cetera. Of materiaal dat in Azië wordt geproduceerd, kan
met een bedrukte banderol eenvoudig van eigen branding worden voorzien. Maar ook de
doe-het-zelfmarkt biedt kansen. Kortom, ook buiten de vers-industrie is met Branding by
Banding the sky the limit.”
Meer informatie:
Branding by Banding
www.brandingbybanding.comBRANDING BY BANDING:
DE PERFECTE PRODUCTPRESENTATIE
ÉN INFORMATIEDRAGER