G
R O O T
I N T E R V I E W
“De familie De Groote begon in 1906 een handelszaak in het centrum van Gent.
In deze bonneterie-mercerie verkocht de familie ondergoed, breigoed en garen”,
vertelt Dirk. “Uiteindelijk groeide de zaak uit tot een groothandel met een eigen
merk: Eskimo. Vroeger had ondergoed veel meer een functioneel doel, het moest
de mensen warmhouden. Het esthetische aspect was toen minder van belang.”
ONTWIKKELINGEN
Vooruitgang en ontwikkelingen zijn belangrijke thema’s vandaag de dag binnen
het bedrijf. Zo opende Eskimo in 2014 de eerste flagshipstore in het centrum van
Gent, op steenworp afstand van de oorspronkelijke zaak. “In de winkel willen we
de leefwereld van Eskimo visueel voorstellen voor onze klanten’, vervolgt Dirk.
“Het is een laboratorium, een touchpoint, hier kunnen consumenten en retailers
de Eskimo-wereld beleven. De winkel is opgezet als een soort grote linnenkast,
waarin klanten laden kunnen opentrekken en het geurt er ook naar katoen.”
“Ook retailers komen graag naar de winkel van Eskimo in Gent”, vertelt Ingrid.
“Voor hen is het een inspiratiepunt en ze kunnen de stijl uit de winkel doortrek-
ken naar hun eigen winkel. Daarnaast creëert zo’n flagshipstore vertrouwen
onder de consument. Mensen kennen de naam en zullen dan sneller ook in hun
eigen dorp of in een kleinere stad op zoek gaan naar Eskimo.”
‘SAMEN’-GEVOEL
Het merk Eskimo ontstond in de jaren dertig en het bedrijf ontwierp er ook met-
een een logo bij: een pinguïn en een Eskimo die tegen elkaar aanstaan. “Eigenlijk
klopt die combinatie helemaal niet, want de Eskimo komt van de Noordpool en
de pinguïn van de Zuidpool, dus die gaan niet samen”, aldus Dirk. “Maar dat
is juist ons motto: het kan wél samen. Net als in de familie; iedereen is van ver-
schillende leeftijden, maar iedereen kan een pyjama dragen. Het ‘samen’-gevoel,
daar staat Eskimo voor.”
BEKEND LOKAAL BEDRIJF
Inmiddels is familiebedrijf Bonneterie De Groote/Eskimo vier generaties verder
en is er sinds 2011 voor het eerst een directeur die niet uit de familie zelf komt:
Ingrid Macours. “Het sprak mij vooral aan dat Eskimo zo’n lokale speler is. In
België kent iedereen het merk”, lacht Ingrid.
“EEN PYJAMA IS EEN INTIEM PRODUCT EN IN DE SLAAPKAMER MAG JE OOK AANDACHT BESTEDEN AAN JE KLEDING. ALS JE ’S OCHTENDS
OPSTAAT UIT JE BED, DAN WIL JE ER TOCH LEUK UITZIEN?”, ZEGT INGRID MACOURS, DIRECTEUR VAN BONNETERIE DE GROOTE/ESKIMO,
DE MARKTLEIDER IN BELGIË OP HET GEBIED VAN NACHTMODE IN DE DETAILHANDEL. “WE VINDEN DAT ZOIETS PERSOONLIJKS ALS NACHT-
MODE EN ONDERGOED EEN MOMENT VAN AANDACHT VERDIENT.” INGRID MACOURS PRAAT IN DIT INTERVIEW SAMEN MET DIRK VAN
STEENBERGHE, MARKETING EN SALES MANAGER VAN ESKIMO, OVER DE KERNWAARDEN DIE HET FAMILIEBEDRIJF ZO KRACHTIG MAKEN.
DAARNAAST BLIKKEN ZE TERUG OP DE GESCHIEDENIS EN KIJKEN ZE VOORUIT NAAR DE TOEKOMST VAN ESKIMO.
‘
ONDERGOED-
EN
NACHTMODEMERK
ESKIMO
ZIT LETTERLIJK
DICHT OP DE HUID
’
S
E C O N D
S
K I N
N R
1 2 0 1 6
10
Fotografie: Maaike van Esch