Previous Page  10 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

G

R O O T

I N T E R V I E W

“De familie De Groote begon in 1906 een handelszaak in het centrum van Gent.

In deze bonneterie-mercerie verkocht de familie ondergoed, breigoed en garen”,

vertelt Dirk. “Uiteindelijk groeide de zaak uit tot een groothandel met een eigen

merk: Eskimo. Vroeger had ondergoed veel meer een functioneel doel, het moest

de mensen warmhouden. Het esthetische aspect was toen minder van belang.”

ONTWIKKELINGEN

Vooruitgang en ontwikkelingen zijn belangrijke thema’s vandaag de dag binnen

het bedrijf. Zo opende Eskimo in 2014 de eerste flagshipstore in het centrum van

Gent, op steenworp afstand van de oorspronkelijke zaak. “In de winkel willen we

de leefwereld van Eskimo visueel voorstellen voor onze klanten’, vervolgt Dirk.

“Het is een laboratorium, een touchpoint, hier kunnen consumenten en retailers

de Eskimo-wereld beleven. De winkel is opgezet als een soort grote linnenkast,

waarin klanten laden kunnen opentrekken en het geurt er ook naar katoen.”

“Ook retailers komen graag naar de winkel van Eskimo in Gent”, vertelt Ingrid.

“Voor hen is het een inspiratiepunt en ze kunnen de stijl uit de winkel doortrek-

ken naar hun eigen winkel. Daarnaast creëert zo’n flagshipstore vertrouwen

onder de consument. Mensen kennen de naam en zullen dan sneller ook in hun

eigen dorp of in een kleinere stad op zoek gaan naar Eskimo.”

‘SAMEN’-GEVOEL

Het merk Eskimo ontstond in de jaren dertig en het bedrijf ontwierp er ook met-

een een logo bij: een pinguïn en een Eskimo die tegen elkaar aanstaan. “Eigenlijk

klopt die combinatie helemaal niet, want de Eskimo komt van de Noordpool en

de pinguïn van de Zuidpool, dus die gaan niet samen”, aldus Dirk. “Maar dat

is juist ons motto: het kan wél samen. Net als in de familie; iedereen is van ver-

schillende leeftijden, maar iedereen kan een pyjama dragen. Het ‘samen’-gevoel,

daar staat Eskimo voor.”

BEKEND LOKAAL BEDRIJF

Inmiddels is familiebedrijf Bonneterie De Groote/Eskimo vier generaties verder

en is er sinds 2011 voor het eerst een directeur die niet uit de familie zelf komt:

Ingrid Macours. “Het sprak mij vooral aan dat Eskimo zo’n lokale speler is. In

België kent iedereen het merk”, lacht Ingrid.

“EEN PYJAMA IS EEN INTIEM PRODUCT EN IN DE SLAAPKAMER MAG JE OOK AANDACHT BESTEDEN AAN JE KLEDING. ALS JE ’S OCHTENDS

OPSTAAT UIT JE BED, DAN WIL JE ER TOCH LEUK UITZIEN?”, ZEGT INGRID MACOURS, DIRECTEUR VAN BONNETERIE DE GROOTE/ESKIMO,

DE MARKTLEIDER IN BELGIË OP HET GEBIED VAN NACHTMODE IN DE DETAILHANDEL. “WE VINDEN DAT ZOIETS PERSOONLIJKS ALS NACHT-

MODE EN ONDERGOED EEN MOMENT VAN AANDACHT VERDIENT.” INGRID MACOURS PRAAT IN DIT INTERVIEW SAMEN MET DIRK VAN

STEENBERGHE, MARKETING EN SALES MANAGER VAN ESKIMO, OVER DE KERNWAARDEN DIE HET FAMILIEBEDRIJF ZO KRACHTIG MAKEN.

DAARNAAST BLIKKEN ZE TERUG OP DE GESCHIEDENIS EN KIJKEN ZE VOORUIT NAAR DE TOEKOMST VAN ESKIMO.

ONDERGOED-

EN

NACHTMODEMERK

ESKIMO

ZIT LETTERLIJK

DICHT OP DE HUID

S

E C O N D

S

K I N

N R

1 2 0 1 6

10

Fotografie: Maaike van Esch