Previous Page  34 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 52 Next Page
Page Background

B

E D R I J F S P R O F I E L

S

E C O N D

S

K I N

N R

2 2 0 1 5

34

De wondere wereld van

Wolford

De geschiedenis van Wolford is onlosmakelijk verbonden met de modehisto-

rie. Ieder tijdperk brengt een eigen stijl met zich mee die is toe te wijzen aan

invloed van kunst, cultuur en architectuur. Uiteraard beweegt Wolford mee

met de tijd, maar de kernwaarden van het merk lopen als een rode draad door

de geschiedenis. Het begon allemaal in Bregenz, Oostenrijk. Daar aan het

Bodenmeer werd een vennootschap opgericht voor het produceren van kousen

voor vrouwen. Inmiddels is Wolford uitgegroeid tot een internationaal modela-

bel met een breed productportfolio.

De focus ligt altijd op het vrouwelijke silhouet, dat tijdloze elegantie en luxe

uitstraalt. Dit wordt gerealiseerd door puur vakmanschap en een ongeëvenaar-

de kwaliteit. Er worden hoge eisen gesteld aan de medewerkers en aan de kwa-

liteit van het product. Ieder item moet van de beste kwaliteit zijn, een perfecte

pasvorm hebben en uiterst comfortabel zitten. De innovatieve brei-technologie

vormt de kern van het merk en onderscheidt het bedrijf van de concurrentie.

De productie begint altijd met fijn garen uit Italië, Oostenrijk, Duitsland, Japan

en Zwitserland dat wordt gecombineerd met wol, zijde en synthetische vezels.

Alle materialen worden geweven alvorens het verfproces plaatsvindt. Dit geeft

naar eigen zeggen een kwaliteitsvoordeel vanaf het begin. Maar waar is het

begin? De redactie van Second Skin wilde natuurlijk het naadje van de kous

weten en kreeg een rondleiding door de fabriek. We legden de route af die een

panty van Wolford ook aflegt voordat het in de winkels ligt.

Het geheim van Wolford

Het ontstaan van een panty begint in de fabriek op de ‘knitting department’. Op

deze afdeling heerst een aangepast klimaat. Het breien gebeurt op 21 graden

met zeventig procent luchtvochtigheid. Dit zorgt er namelijk voor dat het garen

minder breekbaar is en het mesh zich gelijkwaardig verdeelt waardoor de brei-

structuur minder goed zichtbaar is. Op de afdeling staan 435 zeer bijzondere

breimachines die, ‘het geheim van Wolford’ vormen. Een machine bestaat uit

een cilinder die 120 tot 1200 naalden bevat en – samen met het garen – een

soort gebreide koker produceert. De grootte van de cilinder bepaalt de maat en

elke maat krijgt een herkenbaar kleurlabel. Dit is nodig om de maten te kunnen

onderscheiden bij de vervolgstappen.

De gebreide kokers vervolgen hun weg naar de ‘Shaving Department’. Hier

wordt handmatig een motief aangebracht. De uitpuilende naden die hier ont-

staan worden door een medewerker geschoren waardoor er uiteindelijk een

plat en ‘clean’ patroon ontstaat.

Hitte en waterdamp

De gebreide kokers zijn in dit stadium nog veel te lang en niet elastisch. Op

de ‘Steaming department’ brengen ze hier verandering in. Doordat de ‘knit-

ting department’ een kleurlabel heeft aangebracht, weten ze tot welke maat

de kokers krimpen als ze worden gestoomd. Door hitte en waterdamp worden

de kokers kleiner en elastisch. Ze krimpen altijd tot de maat die het kleurlabel

aangeeft, niet meer en niet minder.

Mysterieus

De kokers bevatten nu (indien nodig) een patroon en zijn in de juiste maat

met de gewenste elasticiteit, maar één gebreide koker vormt nog geen panty.

Op de ‘Cutting en Sewing department’ worden er twee kokers handmatig aan

elkaar genaaid waardoor er een panty ontstaat. Op deze afdeling wordt ook de

onderkant van de koker dichtgemaakt zodat er een voetje ontstaat in de panty.

Bij de succesvolle ‘Pure 50‘-panty worden de kokers niet aan elkaar genaaid

maar gelijmd. Het geheim achter deze innovatie wordt goed bewaard en komen

wij helaas écht niet te weten.

‘The unforgettable touch of Wolford’, dat is wat wij eind januari mochten

ervaren tijdens de persreis naar het Oostenrijkse Bregenz, alwaar het hoofd-

kantoor van dit luxe-merk is gevestigd. Het label eert elke vrouw en haar

unieke persoonlijkheid door exclusieve beenmode en essentials te ontwer-

pen. Dit jaar viert Wolford haar 65e verjaardag en nog steeds is het erfgoed

met alle kennis en kunde terug te zien in ieder item dat wordt gemaakt.

Second Skin bezocht de fabriek, sprak met de boardmembers – waaronder

de nieuw aangestelde, Nederlandse CEO Ashish Sensarma – en genoten van

een exclusieve modeshow waarbij de klasse van dit merk nogmaals werd

bevestigd.