Waterbeschermingszone
De panty’s hebben in dit stadium nog dezelfde kleur als het garen op de
machines, wit. De ‘Dyeing department’ zorgt dat de panty’s een prachtige
kleur krijgen. Wolford kent vier verschillende kleurtechnieken. Welke er
wordt toegepast is afhankelijk van het materiaal, het aantal deniers en de
gewenste kleurencombinatie. Elke panty wordt eerst gewassen, daarna
geverfd en vervolgens afgewerkt en verzacht. Dit proces neemt naar schat-
ting zo’n twaalf uur in beslag. Iedere dag gaat dit gepaard met zo’n 700 tot
900m³ water uit eigen waterbron. Dit water wordt teruggewonnen en de
restwarmte wordt gebruikt voor verwarming en koeling. Aangezien Wolford
is gevestigd in een waterbeschermingszone wordt het bedrijf onderworpen
aan strenge voorschriften ter bescherming van het milieu, hier wordt volledig
aan voldaan.
Aluminium Legs
Na het verven worden de panty’s gedroogd, maar ze bezitten dan nog niet
over de mooie vorm zoals wij ze kennen. Dit wordt gerealiseerd op de
‘Shaping and Forming department’. De panty’s worden hier op ‘aluminium
legs’ geschoven en gaan de oven in. Afhankelijk van het garen en het aantal
deniers is de oven gemiddeld tot 100 C° verwarmd. Na twee minuten worden
de panty’s eruit gehaald en zijn ze in goede vorm.
Manicure
Een Wolford-product wordt gemiddeld zo’n achttien keer gecheckt voordat
het in de winkels ligt. Zo wordt elke bovenstaande stap opgevolgd door een
handmatige kwaliteitscontrole en is er een zogenaamde ‘pre quality control’.
Hier wordt de panty gecheckt op twintig zorgvuldig gedefinieerde criteria
waaraan de panty moet voldoen, waaronder elasticiteit en lengte. Uiteraard
waakt het merk er ook voordat er in dit proces geen schade wordt berok-
kend aan de panty’s. Vroeger kwam hiervoor een manicure langs, maar nu
gebruiken medewerkers zo’n twintig keer per dag een speciale handcrème.
Wanneer alles goed is, volgt de ‘Packaging department’. 120 medewerkers
verwerken per persoon 650 panty’s of 280 body’s. Als de producten zijn
verpakt, worden deze opgeslagen in een magazijn van 21.000m². Hier zijn
45 medewerkers aanwezig die in drie shifts werken om alles goed te kunnen
distribueren naar zo’n tachtig landen wereldwijd. De grootste markten zijn
Amerika, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk.
Iedere vrouw een stijlicoon
Na de rondleiding door de fabriek volgde een diner waar tegelijkertijd de
prachtige collectie van herfst/winter 2015/2016 werd geshowd. Voor het 65e
jubileum van Wolford zijn de iconic pieces in een nieuw jasje gestoken.
Een verklaarbare keuze als je bedenkt dat het merk een jongere doelgroep
wil aanspreken. De ‘Image Tights’ en de ‘Image String Body’ zijn volgens
het merk de perfecte personificatie van verleidelijke elegantie, comfort en
het spel tussen opaque en transparant. Met deze twee ‘master pieces’ wordt
iedere vrouw een stijlicoon, jong en oud.
De collectie laat zich kenmerken door een samenspel van sensueel minima-
lisme, moderne vitaliteit en klassieke, vrouwelijke elegantie. Het veelzijdige
karakter van Wolford wordt met deze lijn verder uitgebreid. Fotograaf en
psycholoog Cliff Briggi diende hiervoor als inspiratiebron. Zijn foto’s laten
een harmonieuze fusie zien tussen water, kleur en ijs. Wolford neemt licht
doorschijnend materiaal, delicate designs en pasteltinten als uitgangspun-
ten. Deze worden gecombineerd met functionaliteit, duidelijke structuur en
gedempte kleuren, maar dat niet alleen. Ze versterken elkaar en creëren een
nieuwe dynamiek die zowel ‘easy going’ als verleidelijk is.
De ‘Lilie’-lijn uit de ‘Sensitivity’-collectie is een prachtige combinatie van
kant en kleur zonder dat het ‘too much’ is. Deze verrassende combinatie
zal naar verwachting de jongere dames aanspreken, en in dat geval bereikt
Wolford haar doel. Uiteraard waren de Limited Edition Tights ook echte eye-
catchers. Deze ‘Glam Rock Style’ panty’s uit de ‘Elegance’-lijn schitterden
op de catwalk en ook de sociale media kanalen van het label zullen ervoor
zorgen dat deze showstelers niet aan de aandacht van de jongere doelgroep
ontsnappen. De volledige herfst-/wintercollectie van 2015/2016 waarborgt
zonder twijfel de kwaliteit, luxe en sensualiteit die Wolford zo nauw aan het
hart liggen.
Voor aanvullende informatie:
Wolford Benelux
Tel. +31 (0)20 6641840 (Nederland)
Tel. +32 (0)3 4513931 (België)
www.wolford.comNieuwe CEO en Creative Director
Ashish Sensarma is op 7 januari gestart als nieuwe CEO van Wolford en
wordt verantwoordelijk voor marketing en sales, evenals de coördinatie
van de nieuwe, corporate strategie van Wolford. De heer Sensarma heeft
al meer dan dertig jaar ervaring in de branche en bouwde het merk
MEXX in tien jaar van ‘scratch’ op tot een waarde van 400 miljoen. In
2006 verliet hij het bedrijf en blies hij als COO nieuw leven in het luxe
swimwear-merk Vilebrequin. Nu staat hij aan het roer van Wolford en is
klaar om er de wereld mee te veroveren. De waarden waar hij voor staat?
Eerlijkheid en transparantie. “Wees nooit tevreden, speel geen politieke
spelletjes en handel altijd vanuit collectief gedachtengoed, er is geen
ruimte voor ego’s”, aldus Ashish Sensarma.
Grit Seymour is de nieuwe Creative Director bij Wolford en geen onbe-
kende naam in modeland. Ze ontwierp voor Donna Karan, MaxMara en
ging als creative director aan de slag bij Daniel Hechter. Daarna gooide
ze hoge ogen met de veelgeprezen damescollectie voor Hugo Boss. Ze
adviseert labels en ontwerpt ook onder een eigen merk, genaamd ‘Tape’.
Mevrouw Seymour geeft aan dat ze tijdens het ontwerpen voor Wolford
de waarden design, technologie, luxe, elegantie en seks appeal centraal
zet. “Ik kan de toekomst ontwerpen en een grote impact hebben op een
groot publiek”, aldus Grit Seymour.
35
S
E C O N D
S
K I N
N R
2 2 0 1 5