Previous Page  10 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 56 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

S

Y L V I A

L

A M M E R S

E N

H

E N R I E

D E

N

I J S

, S

Y L

D

E S I G N

S

E C O N D

S

K I N

N R

3 2 0 1 5

10

U bent bijna achttien jaar geleden begonnen met het op de markt brengen van

lingerie. Hoe bent u hier ‘ingerold’?

“Ik ben van kleins af aan al graag creatief bezig geweest, bijvoorbeeld achter

de naaimachine van mijn oma. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een kan-

toorbaan, maar ik kwam er al snel achter dat dit niets voor mij was. Toen ben

ik begonnen met het geven van workshops voor het maken van lingerie. Hier

kwamen vooral veel vrouwen met grotere maten op af. Toen zag ik dat ik me

hierin kon specialiseren. Rond 2002 begon ik met de verkoop van eigen ont-

werpen aan lingeriewinkels. Een saillant detail is dat veel van die eerste winkels

nog steeds klant zijn. Toen ik met de verkoop begon, ben ik ook gestopt met

lesgeven. Dat viel niet te combineren.”

Mist u het lesgeven?

“Het was wel erg intensief. Ik wilde ervoor zorgen dat iedereen met passende

lingerie de deur uitging en dan kost het voorbereiden veel tijd.”

Syl Design was één van de eerste bedrijven die lingerie voor grotere maten

verkocht. Was het in het begin lastig om klanten te vinden of was er gelijk veel

vraag naar lingerie in grotere maten?

“Er was op dat moment al wel ondergoed voor grotere maten, maar echt modi-

eus en trendy was dit niet. Er was dus al wel gelijk veel vraag naar modieuze

lingerie voor de grotere maten. Destijds was het natuurlijk geweldig om meteen

vanaf het begin succesvol te zijn.”

Kreeg u veel reacties, positief dan wel negatief, op uw bedrijf?

“Over het algemeen waren de reacties direct positief. Zeker in het begin zijn

we wel op zoek geweest naar de juiste balans. Zo hadden we een presen-

tatie van lingerie in maat 50. Daarop kregen we toen reacties variërend van

‘Eindelijk ook lingerie voor mijn maat’ tot ‘Moet dat nou?’. We proberen altijd

precies het juiste evenwicht te vinden. Aan de ene kant moet het wel typisch

SYL blijven, maar aan de andere kant moet je uiteraard ook de steun van de

winkels behouden.”

Ook tegenwoordig geldt de slanke vrouw doorgaans nog als ideaalbeeld. Ziet u

hier verandering in komen of verwacht u dit op de korte termijn?

“Er zijn tegenwoordig wel wat initiatieven van burgers. Zo heeft Victoria’s

Secret natuurlijk de ‘Angels’ en als reactie daarop is de Facebook-pagina ‘No

Angels’ opgericht. Bij de bedrijven zie je echter nog steeds niet veel grotere

maten. Een paar gespecialiseerde bedrijven zijn er wel bijgekomen, maar niet

veel. Wel is er steeds meer aandacht voor lingerie voor grotere borsten, maar

dan gaat het alleen over de cupmaat, maar dat noem ik geen grote maten, dat

zijn gewoon grote borsten.”

Leeft dat taboe ook onder de consumenten?

“Ik heb het idee dat dit veel minder is. We werken met een doorpas-team. Zij

proberen de lingerie een poosje uit voordat het naar de winkels gaat. Deze

meiden zijn soms enthousiast over artikelen die winkels nog te gewaagd vin-

den. Maar misschien is ons doorpas-team iets progressiever dan de gemiddelde

consument.”

Is ondergoed maken die er sexy of modieus uitziet voor grote maten eigenlijk

moeilijker dan voor kleinere lingeriematen?

“Technisch gezien wel. Er komt meer bij kijken om alles precies voor elkaar

te krijgen zoals je het wilt. Ook qua materialen en kleuren is het anders, zo is

bijvoorbeeld het blokkeren van de rek in de cup belangrijk.”

Hoe ziet de collectie van Syl Design eruit?

“We hebben drie basiscollecties: Maia, Kali en Opis. Die zorgen voor tachtig

procent van de verkopen, maar alleen als er ook andere modellen als aan-

dachtstrekkers hangen. Voor de aanstaande zomercollectie werken we met drie

soorten kleuren: fel (roze en cyaan bijvoorbeeld), licht (rosé, ivoor) en zwart/

donker met felle details. Deze laatste categorie is nieuw vanuit vragen uit de

markt. Het nieuwe model Sita zal dan ook in zwart met cyaan geleverd worden.

Sita is wat vrouwelijker dan de rest van de collectie door het gebruik van kan

en geeft meer steun aan de zijkant van de borst. Verder komt er ook een body-

variant van de Maia, ons topmodel. Van de winkels hadden we doorgekregen

dat hier veel vraag naar was.”

In 1997 richtte Sylvia Lammers haar eigen lingeriemerk SYL op. Dit merk is

gespecialiseerd in de grotere maten, voor vrouwen die op zoek zijn naar goed

passende en tegelijkertijd modieuze lingerie. De producten van Syl Design

zijn inmiddels via meer dan honderd lingeriespeciaalzaken in Nederland,

België en Duitsland te koop. Syl Design produceert op een eerlijke en kwa-

litatief hoogwaardige manier door alle materialen in Europa in te kopen en

ook de daadwerkelijke productie vindt plaats in Europa. Second Skin sprak

met Sylvia en haar man en mede-eigenaar Henrie over de lingeriemarkt voor

grotere maten, alsmede over de geschiedenis én toekomst van Syl Design.

“We proberen altijd precies het juiste evenwicht te vinden”

Fotografie: Maaike van Esch