Previous Page  15 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 44 Next Page
Page Background

S

E C O N D

S

K I N

N R

4 2 0 1 6 15

de hand gemaakt worden door de medewerksters van Amoena: “Door dames,

voor dames. Een heel proces, omdat er nogal wat stappen gezet moeten wor-

den voor de productie van een borstprothese”, aldus de eveneens aanwezige

CEO Ronny Lemmens.

Sinds 2011 is Ronny CEO bij Amoena in Duitsland. Hij is echter geboren in

Vlaanderen dus kan hij ons gewoon in het Nederlands te woord staan, bij-

voorbeeld als we vragen wat het doel is van deze dag: “Amoena leert graag

van consumenten en van onze klanten. Wij nodigen hen daarom vaak uit om

een dag te brainstormen over de branche, de breast care. Zo proberen wij

onze producten en de bedrijfsvoering naar de dealers en de eindconsumenten

toe te verbeteren.”

VANDAAG GAAT HET OVER DE NEDERLANDSE MARKT. WAT

LEERT HET BEDRIJF DAAR ZOAL VAN?

“We leren heel veel over hoe de Nederlandse markt zich evolueert. Op basis

daarvan kunnen we besluiten maken over het aanpakken van de marketing-

activiteiten, welke nieuwe producten we als eerste moeten lanceren, enzo-

voorts.”

Als we vragen wat de concrete doelen van Amoena zijn, zegt Ronny: “De

algehele missie van Amoena is het zijn van een ‘companion brand’. Als vrou-

wen te horen krijgen dat ze borstkanker hebben, stort ineens hun hele wereld

in. Het is tegenwoordig gelukkig zo dat het sterftecijfer onder borstkankerpa-

tiënten daalt, maar vaak is er wel een mastectomie of borstreconstructie nodig

aan een of beide borsten. Er komt dan heel veel op vrouwen af en vaak laten

de operaties ook littekens achter die er niet mooi uitzien.”

“Amoena probeert deze vrouwen gedurende het hele proces te ondersteunen.

Dit begint bij een groot assortiment producten, zoals sportbeha’s, leisurewear,

yogakleding of lingerie voor onder die mooie zwarte jurk. Veel vrouwen

weten niet dat al deze oplossingen er zijn. Ons concrete doel is dus aan de

bel trekken bij deze dames dat dit soort oplossingen bestaan.”

Voor de Nederlandse markt ziet Ronny groeikansen: “Het is helaas zo dat

Nederland een land is met hoge kankercijfers. Van al die vrouwen weten wij

tot nog toe maar 50% te bereiken. Dat is eigenlijk een kriem; in Frankrijk, bij-

voorbeeld, bereiken we 98% van alle vrouwen met borstkanker. Ons doel is

dan ook om ook in Nederland een bereik op te bouwen van 100%.”

HOE HEBBEN JULLIE DIT MOOIE PERCENTAGE BEHAALD IN

FRANKRIJK?

“In Frankrijk hebben we veel succes geboekt met de zogenaamde ‘discharge

kit’, die willen we in Nederland ook introduceren. Hierbij krijgen vrouwen

die uit het ziekenhuis ontslagen worden direct een kit met informatie over

wat Amoena specifiek voor hen kan betekenen. Hierbij proberen we de infor-

matie dan aan te passen op de persoon, want geen twee vrouwen met borst-

kanker zijn hetzelfde.”

Personalisatie is voor Amoena sowieso een belangrijk thema, zo leren we als

we Ronny vragen wat Amoena onderscheidt van de concurrentie: “Ten eerste

zijn we natuurlijk de wereldwijde marktleider op het gebied van breast care

(borstprotheses en lingerie met een pocket red.). Bovendien zijn wij als enige

geheel hierin gespecialiseerd. Hierdoor kunnen wij een zeer groot assorti-

ment bieden, voor wel 1028 verschillende borstsoorten. Maar dat moet ook

wel als je motto ‘we want to fit every woman’ is.”

In de toekomst geeft Ronny aan dat hij de producten van Amoena graag nog

verder aangepast ziet op de persoon, op basis van kleur, vorm, gewicht van

de borst en de vorm van het litteken. Want ook die is bij geen twee vrouwen

gelijk. Bovendien veranderen de littekens ook naarmate de borstkankerchirur-

gie zich ontwikkelt, dus Amoena kan niet stil gaan zitten.

We spreken ook met Ronny over de nieuwe website en huisstijl van Amoena:

“Amoena is nu veertig jaar jong, en we willen op weg naar de volgende

veertig. Dan is het wel belangrijk om te blijven vernieuwen, want de borst-

kankerpatiënte van vandaag is niet dezelfde als die van 20, 30 of 40 jaar

terug. Momenteel zoeken vrouwen graag informatie op via internet, dus is

Amoena nu multimediaal actief, waaronder op Facebook, Instagram, Twitter

en Google+.”

WAT ZIJN DE TOEKOMSTPLANNEN VOOR AMOENA?

“Amoena is nu in 85 landen actief. Dat is natuurlijk een goed begin, maar we

willen natuurlijk echt wereldwijd vrouwen kunnen helpen. Vorig jaar hebben

we de markt in Rusland geopend en we zijn begonnen op de Chinese markt.

Hierna is de beurt aan India en volgend jaar willen we ook graag starten op

de Braziliaanse markt. Daarnaast is er dus ook op sommige bestaande mark-

ten, zoals de Nederlandse, nog veel werk aan de winkel.”

Tot besluit vragen we Ronny wat het meest verrassende van deze trip was

voor hem: “De interactie met de klant, de open dialogen. Daar gaat het om

en dat blijft voor ons interessant.”

Voor aanvullende informatie:

Amoena

Tel. +32 (0)24 642100

www.amoena.be