Previous Page  11 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 44 Next Page
Page Background

S

E C O N D

S

K I N

N R

4 2 0 1 6 11

“Dertig procent van de online aankopen

wordt door de klant in de winkel opgehaald”

“Livera heeft te maken met een hele trouwe schare fans die goede klant bij

ons zijn. Daarnaast is het van belang dat we nieuwe klanten weten te wer-

ven. Livera wil vrouwen gelukkig maken. Dat is onze missie en ons doel in

het leven. We willen met een complete en verrassende collectie – Chantelle,

Passionata, Femilet, Livera en de overige merken – en met de juiste communi-

catie de klant naar ons toe trekken. Sinds 2014 hebben we geen omzetverlies

meer gemaakt.”

DUIDELIJKHEID

Op de vraag welke strategie hiervoor verantwoordelijk is, is Ruud Jacobse hel-

der: “We hebben de mens centraal gesteld. Wil je concurrentie kunnen bieden

aan de online aanbieders, dan draait het om de mensen op de winkelvloer en

de manier waarop zij met de klant omgaan. Livera noemt dit gastvrijheidsbele-

ving. We willen dat de klant zich thuis voelt bij Livera. Daarnaast hebben we

de collectie drastisch veranderd. Minder merken, maar met de merken die je

voert de diepte ingaan. Zodat het duidelijk is voor de consument wie je bent.

Kortom, we hebben bewust keuzes gemaakt.”

“Onze ambitie was dan ook om onze franchise-ondernemers geld te laten ver-

dienen. Net als elke andere retailer hebben we moeilijke tijden gekend. Ons

doel lag dan ook niet zozeer in de groei van het aantal Livera-winkels, maar

om eerst de kwaliteit te waarborgen.”

“Duidelijkheid, daar heeft het om gedraaid. Zowel naar de franchiseonderne-

mers als naar de consument toe. Wie ben je, waar sta je voor? Dat heeft gere-

sulteerd in rust. Zo hebben wij als één van de weinige Nederlandse franchise-

ondernemer geen juridische zaken lopen met onze ondernemers. Er bestaat

een goede relatie met de franchisecommissie. Dat gaat op basis van wederzijds

respect. Livera heeft een duidelijke koers die door de meeste ondernemers

gedragen en ondersteund wordt.”

Livera is een multibrand-shop met een grote naamsbekendheid onder con-

sumenten. Een unieke positie die het bedrijf steeds beter weet te benutten.

Kenmerkend voor het huidige Livera is eveneens de goede afstemming tussen

on- en offline. Zo wordt dertig procent van de online aankopen in de winkel

opgehaald. Ruud Jacobse vertelt: “Dit is traffic die je normaal gesproken niet in

de winkel had gehad. Hierdoor is onze webshop een tool geworden om con-

sumenten naar de winkel te krijgen, waar de klant de voordelen van de fysieke

winkel ervaart, zoals het passen en het advies. On- en offline zien wij dan ook

niet los van elkaar. In de toekomst willen wij dit nog beter gaan integreren en

is de webshop één grote voorraad voor de fysieke winkel en daarmee de klant,

waardoor de ondernemer steeds minder vaak nee hoeft te verkopen.”

TOEKOMSTPLANNEN

Maar Ruud Jacobse zou Ruud Jacobse niet zijn als er niet nog meer mooie

ideeën voor Livera op stapel liggen. Hij kent het bedrijf als geen ander omdat

hij voorheen 6 jaar als Retailmanager dicht op de winkelvloer heeft gestaan bij

het bedrijf. Ook iedere franchiseondernemer kent hij persoonlijk, waardoor hij

de behoefte van de ondernemers als geen ander kan vertalen. En net zo belang-

rijk, er is sprake van wederzijds vertrouwen.

“Livera is toe aan verdere groei. Daarbij is het van belang dat je je huidige

consument niet verliest. Zij zijn trouwe fans die we heel graag zien komen. Het

is echter ook zaak met onze merken en communicatie om de jonge volwassen

consument naar ons toe te trekken. Daar zullen wij ons in de toekomst ook op

gaan focussen. Zoals al eerder genoemd willen we ook een nog betere integra-

tie tussen webshop en winkel. Een derde doel is een toename van het aantal

Livera franchise-ondernemers. Wij zijn op zoek naar enthousiaste, gedreven

ondernemers die het model van Livera omarmen. In de grotere dorpen en de

kleinere steden zijn er volop mogelijkheden. Ik waag mij er niet aan om aantal-

len te noemen. Waar het mij vooral om draait is om een gezonde onderneming

te hebben. En dan met name bij de ondernemers.”

“En ‘last but not least’ willen we in de toekomst een aantal eigen Livera win-

kels openen. Dat is niet omdat we denken dat we het zelf beter kunnen. Zeker

niet zelfs, maar dat heeft twee redenen. Ten eerste vind ik, dat je als franchise

onderneming ook zelf moet voelen of het beleid dat je uitvoert werkt of niet. En

ten tweede zie ik Livera graag terugkomen op de A-locaties in Nederland. Dat

zijn hoge huren met vaak langlopende huurcontracten, waardoor je als franchi-

se-ondernemer flink je nek uit moet steken. Wij als onderneming kunnen beter

de risico’s dragen en daardoor beter zichtbaar worden tussen de concurrentie.”

Een concurrentiepositie die met de overname door Groupe Chantelle alleen

maar sterker is geworden. “Ik ben erg blij met de overname door de Groupe

Chantelle. Er staat een stevig buitenlands familiebedrijf achter Livera en de

samenwerking is uitstekend. Voor de winter van 2016 gaan we dan ook

langzaam beginnen om de Femilet nightwear (eveneens een merk van de

Chantelle Group) in de winkels te voeren. En vanaf zomer 2017 hier bij Livera

te ontwikkelen. Met de komst van Chantelle hebben we naast comfort ook een

stukje verleiding weten te brengen. Denk daarbij aan de merken Chantelle en

Passionata. We kijken met veel enthousiasme naar de toekomst!”

Voor aanvullende informatie:

Livera,

Tel. +31 (0)33 3034545

www.livera.nl