S
E C O N D
S
K I N
N R
4 2 0 1 6 11
“Dertig procent van de online aankopen
wordt door de klant in de winkel opgehaald”
“Livera heeft te maken met een hele trouwe schare fans die goede klant bij
ons zijn. Daarnaast is het van belang dat we nieuwe klanten weten te wer-
ven. Livera wil vrouwen gelukkig maken. Dat is onze missie en ons doel in
het leven. We willen met een complete en verrassende collectie – Chantelle,
Passionata, Femilet, Livera en de overige merken – en met de juiste communi-
catie de klant naar ons toe trekken. Sinds 2014 hebben we geen omzetverlies
meer gemaakt.”
DUIDELIJKHEID
Op de vraag welke strategie hiervoor verantwoordelijk is, is Ruud Jacobse hel-
der: “We hebben de mens centraal gesteld. Wil je concurrentie kunnen bieden
aan de online aanbieders, dan draait het om de mensen op de winkelvloer en
de manier waarop zij met de klant omgaan. Livera noemt dit gastvrijheidsbele-
ving. We willen dat de klant zich thuis voelt bij Livera. Daarnaast hebben we
de collectie drastisch veranderd. Minder merken, maar met de merken die je
voert de diepte ingaan. Zodat het duidelijk is voor de consument wie je bent.
Kortom, we hebben bewust keuzes gemaakt.”
“Onze ambitie was dan ook om onze franchise-ondernemers geld te laten ver-
dienen. Net als elke andere retailer hebben we moeilijke tijden gekend. Ons
doel lag dan ook niet zozeer in de groei van het aantal Livera-winkels, maar
om eerst de kwaliteit te waarborgen.”
“Duidelijkheid, daar heeft het om gedraaid. Zowel naar de franchiseonderne-
mers als naar de consument toe. Wie ben je, waar sta je voor? Dat heeft gere-
sulteerd in rust. Zo hebben wij als één van de weinige Nederlandse franchise-
ondernemer geen juridische zaken lopen met onze ondernemers. Er bestaat
een goede relatie met de franchisecommissie. Dat gaat op basis van wederzijds
respect. Livera heeft een duidelijke koers die door de meeste ondernemers
gedragen en ondersteund wordt.”
Livera is een multibrand-shop met een grote naamsbekendheid onder con-
sumenten. Een unieke positie die het bedrijf steeds beter weet te benutten.
Kenmerkend voor het huidige Livera is eveneens de goede afstemming tussen
on- en offline. Zo wordt dertig procent van de online aankopen in de winkel
opgehaald. Ruud Jacobse vertelt: “Dit is traffic die je normaal gesproken niet in
de winkel had gehad. Hierdoor is onze webshop een tool geworden om con-
sumenten naar de winkel te krijgen, waar de klant de voordelen van de fysieke
winkel ervaart, zoals het passen en het advies. On- en offline zien wij dan ook
niet los van elkaar. In de toekomst willen wij dit nog beter gaan integreren en
is de webshop één grote voorraad voor de fysieke winkel en daarmee de klant,
waardoor de ondernemer steeds minder vaak nee hoeft te verkopen.”
TOEKOMSTPLANNEN
Maar Ruud Jacobse zou Ruud Jacobse niet zijn als er niet nog meer mooie
ideeën voor Livera op stapel liggen. Hij kent het bedrijf als geen ander omdat
hij voorheen 6 jaar als Retailmanager dicht op de winkelvloer heeft gestaan bij
het bedrijf. Ook iedere franchiseondernemer kent hij persoonlijk, waardoor hij
de behoefte van de ondernemers als geen ander kan vertalen. En net zo belang-
rijk, er is sprake van wederzijds vertrouwen.
“Livera is toe aan verdere groei. Daarbij is het van belang dat je je huidige
consument niet verliest. Zij zijn trouwe fans die we heel graag zien komen. Het
is echter ook zaak met onze merken en communicatie om de jonge volwassen
consument naar ons toe te trekken. Daar zullen wij ons in de toekomst ook op
gaan focussen. Zoals al eerder genoemd willen we ook een nog betere integra-
tie tussen webshop en winkel. Een derde doel is een toename van het aantal
Livera franchise-ondernemers. Wij zijn op zoek naar enthousiaste, gedreven
ondernemers die het model van Livera omarmen. In de grotere dorpen en de
kleinere steden zijn er volop mogelijkheden. Ik waag mij er niet aan om aantal-
len te noemen. Waar het mij vooral om draait is om een gezonde onderneming
te hebben. En dan met name bij de ondernemers.”
“En ‘last but not least’ willen we in de toekomst een aantal eigen Livera win-
kels openen. Dat is niet omdat we denken dat we het zelf beter kunnen. Zeker
niet zelfs, maar dat heeft twee redenen. Ten eerste vind ik, dat je als franchise
onderneming ook zelf moet voelen of het beleid dat je uitvoert werkt of niet. En
ten tweede zie ik Livera graag terugkomen op de A-locaties in Nederland. Dat
zijn hoge huren met vaak langlopende huurcontracten, waardoor je als franchi-
se-ondernemer flink je nek uit moet steken. Wij als onderneming kunnen beter
de risico’s dragen en daardoor beter zichtbaar worden tussen de concurrentie.”
Een concurrentiepositie die met de overname door Groupe Chantelle alleen
maar sterker is geworden. “Ik ben erg blij met de overname door de Groupe
Chantelle. Er staat een stevig buitenlands familiebedrijf achter Livera en de
samenwerking is uitstekend. Voor de winter van 2016 gaan we dan ook
langzaam beginnen om de Femilet nightwear (eveneens een merk van de
Chantelle Group) in de winkels te voeren. En vanaf zomer 2017 hier bij Livera
te ontwikkelen. Met de komst van Chantelle hebben we naast comfort ook een
stukje verleiding weten te brengen. Denk daarbij aan de merken Chantelle en
Passionata. We kijken met veel enthousiasme naar de toekomst!”
Voor aanvullende informatie:
Livera,
Tel. +31 (0)33 3034545
www.livera.nl