IN IEDERE UITGAVE VAN DE BEAUTYSALON GEEFT DESKA DE VRIES TIPS OP HET GEBIED VAN MARKETING. DESKA IS VIJF JAAR GELEDEN
IN AANRAKING GEKOMEN MET DE COSMETICABRANCHE. ALS SALON- & MARKETINGCOACH HELPT ZE SCHOONHEIDSSALONS MET HET
OPTIMALISEREN VAN HUN MARKETING EN COMMUNICATIE.
Deska de Vries
In de vorige editie heb ik het nut van Google Places besproken. Dit is de gratis
optie die wordt aangeboden aan ondernemers. Wanneer de consument lokaal
zoekt naar een bedrijf, komt dit met een goed ingevulde Places-vermelding
bovenaan de zoekresultaten. Voor schoonheidssalons is dit dus een nuttige tool
om goed gevonden te worden.
MAAR WAT KUN JE ERAAN DOEN OM GEVONDEN TE
WORDEN OP ZOEKTERMEN DIE CONSUMENTEN VAAK
GEBRUIKEN?
Stel jouw salon is gevestigd in Alkmaar. De consument zoekt een gespeciali-
seerde schoonheidssalon in het behandelen van acne. Een zoekterm die hier-
voor gebruikt zou kunnen worden is ‘acne behandeling Alkmaar’. Wanneer de
Search Engine Optimization (ook wel SEO) van jouw website goed in elkaar zit
en wanneer je weinig concurrentie hebt, zul je automatisch en op een organi-
sche manier een goede ranking verkrijgen.
Helaas is dit een utopie. Veel schoonheidssalons hebben namelijk wel te maken
met concurrentie. Bovendien is de website optimaliseren naar SEO-maatstaven
een tijdrovende klus, waarbij enige vorm van specialisme nodig is om dit daad-
werkelijk te laten slagen. Google Adwords is in dit geval een goede optie.
Google Adwords is een advertentieprogramma van Google, je kunt daarmee
adverteren in de zoekresultaten. Je kiest bij welke zoekopdrachten je advertentie
vertoond wordt en daar betaal je voor.
WEES VINDBAAR WANNEER DE CONSUMENT JOU ZOEKT
Je kunt met Adwords een zeer gerichte doelgroep bereiken. Jouw advertentie
zal alleen getoond worden wanneer de consument zoekt op ‘acne behandeling
Alkmaar’. Dit is dus een groot verschil met traditionele vormen van adverteren.
Binnen het zoeknetwerk en het inhoudsnetwerk is regionaal targetten mogelijk.
Advertenties kunnen heel specifiek gericht worden op mensen in bepaalde
woonplaatsen of provincies. Dit is natuurlijk ideaal voor ondernemers die regi-
onaal actief zijn.
VOLLEDIGE CONTROLE
Google AdWords is voor iedere schoonheidssalon toegankelijk. Ook als je maar
enkele euro’s budget per maand tot je beschikking hebt. Het advertentiesysteem
biedt een grote controle. Dit geldt op het gebied van het budget, de tijden dat
je adverteert, de mensen aan wie je de advertenties toont, de gebieden waarin
je de advertenties toont, etc.
METEN IS WETEN
Waarschijnlijk heb je met jouw salon ook weleens geadverteerd in regionale
magazines of kranten. En misschien heb je de nieuwe bezoekers van jouw salon
gevraagd of zij binnen zijn gekomen via deze advertenties. Maar in vele geval-
len gebeurt dit niet. Je hebt dus geen idee of de advertentie effectief is geweest
en ook geen idee wat voor soort advertentie (met welke opmaak, met welke
tekst etc.) goed werkt. Met Adwords is die mogelijkheid er wel. Er is ontzettend
veel meetbaar; zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak je advertenties vertoond
zijn, hoe vaak er op geklikt is, wat de acquisitiekosten voor een nieuwe klant
zijn en op welke zoektermen het meest geklikt wordt.
DIRECT BEGINNEN
Je kan met Google AdWords direct beginnen. Als je nu een campagne begint,
zal deze al binnen een half uurtje online staan. Misschien zal het even puzzelen
voor je zijn, maar hogere wiskunde is het niet. Mocht je hier toch hulp bij nodig
hebben, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
BeautyAlliance Nederland
deska@beautyalliance.nl www.beautyalliance.nlHOOG IN DE
ZOEKRESULTATEN
VAN GOOGLE?
ZO DOE JE DAT!
M
A R K E T I N G T I P S
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 6 45