Previous Page  45 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 52 Next Page
Page Background

IN IEDERE UITGAVE VAN DE BEAUTYSALON GEEFT DESKA DE VRIES TIPS OP HET GEBIED VAN MARKETING. DESKA IS VIJF JAAR GELEDEN

IN AANRAKING GEKOMEN MET DE COSMETICABRANCHE. ALS SALON- & MARKETINGCOACH HELPT ZE SCHOONHEIDSSALONS MET HET

OPTIMALISEREN VAN HUN MARKETING EN COMMUNICATIE.

Deska de Vries

In de vorige editie heb ik het nut van Google Places besproken. Dit is de gratis

optie die wordt aangeboden aan ondernemers. Wanneer de consument lokaal

zoekt naar een bedrijf, komt dit met een goed ingevulde Places-vermelding

bovenaan de zoekresultaten. Voor schoonheidssalons is dit dus een nuttige tool

om goed gevonden te worden.

MAAR WAT KUN JE ERAAN DOEN OM GEVONDEN TE

WORDEN OP ZOEKTERMEN DIE CONSUMENTEN VAAK

GEBRUIKEN?

Stel jouw salon is gevestigd in Alkmaar. De consument zoekt een gespeciali-

seerde schoonheidssalon in het behandelen van acne. Een zoekterm die hier-

voor gebruikt zou kunnen worden is ‘acne behandeling Alkmaar’. Wanneer de

Search Engine Optimization (ook wel SEO) van jouw website goed in elkaar zit

en wanneer je weinig concurrentie hebt, zul je automatisch en op een organi-

sche manier een goede ranking verkrijgen.

Helaas is dit een utopie. Veel schoonheidssalons hebben namelijk wel te maken

met concurrentie. Bovendien is de website optimaliseren naar SEO-maatstaven

een tijdrovende klus, waarbij enige vorm van specialisme nodig is om dit daad-

werkelijk te laten slagen. Google Adwords is in dit geval een goede optie.

Google Adwords is een advertentieprogramma van Google, je kunt daarmee

adverteren in de zoekresultaten. Je kiest bij welke zoekopdrachten je advertentie

vertoond wordt en daar betaal je voor.

WEES VINDBAAR WANNEER DE CONSUMENT JOU ZOEKT

Je kunt met Adwords een zeer gerichte doelgroep bereiken. Jouw advertentie

zal alleen getoond worden wanneer de consument zoekt op ‘acne behandeling

Alkmaar’. Dit is dus een groot verschil met traditionele vormen van adverteren.

Binnen het zoeknetwerk en het inhoudsnetwerk is regionaal targetten mogelijk.

Advertenties kunnen heel specifiek gericht worden op mensen in bepaalde

woonplaatsen of provincies. Dit is natuurlijk ideaal voor ondernemers die regi-

onaal actief zijn.

VOLLEDIGE CONTROLE

Google AdWords is voor iedere schoonheidssalon toegankelijk. Ook als je maar

enkele euro’s budget per maand tot je beschikking hebt. Het advertentiesysteem

biedt een grote controle. Dit geldt op het gebied van het budget, de tijden dat

je adverteert, de mensen aan wie je de advertenties toont, de gebieden waarin

je de advertenties toont, etc.

METEN IS WETEN

Waarschijnlijk heb je met jouw salon ook weleens geadverteerd in regionale

magazines of kranten. En misschien heb je de nieuwe bezoekers van jouw salon

gevraagd of zij binnen zijn gekomen via deze advertenties. Maar in vele geval-

len gebeurt dit niet. Je hebt dus geen idee of de advertentie effectief is geweest

en ook geen idee wat voor soort advertentie (met welke opmaak, met welke

tekst etc.) goed werkt. Met Adwords is die mogelijkheid er wel. Er is ontzettend

veel meetbaar; zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak je advertenties vertoond

zijn, hoe vaak er op geklikt is, wat de acquisitiekosten voor een nieuwe klant

zijn en op welke zoektermen het meest geklikt wordt.

DIRECT BEGINNEN

Je kan met Google AdWords direct beginnen. Als je nu een campagne begint,

zal deze al binnen een half uurtje online staan. Misschien zal het even puzzelen

voor je zijn, maar hogere wiskunde is het niet. Mocht je hier toch hulp bij nodig

hebben, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

BeautyAlliance Nederland

deska@beautyalliance.nl www.beautyalliance.nl

HOOG IN DE

ZOEKRESULTATEN

VAN GOOGLE?

ZO DOE JE DAT!

M

A R K E T I N G T I P S

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

5 2 0 1 6 45