B
e u r s v e r s l a g
MEDE DANKZIJ DE INSPANNINGEN VAN DE NIEUWE
BEURSVOORZITTER AUDE LEPERRE WERD DE VAKBEURS
BIJORHCA IN PARIJS (20 TOT EN MET 23 JANUARI)
GEKENMERKT DOOR EEN NIEUWE DYNAMIEK. DIT
UITTE ZICH IN EEN NIEUW DECOR, AANDACHT VOOR
TECHNOLOGIE, GERENOMMEERDE FASHION TRENDS
EN SPECIALE BELANGSTELLING VOOR JONG TALENT.
HIERDOOR ZIJN DE BEZOEKERSAANTALLEN ONDANKS
DE MOEILIJKE TIJDEN GELIJK GEBLEVEN. ONDER DE
NEDERLANDSE BEZOEKERS WAS ER ZELFS EEN INDRUK-
WEKKENDE STIJGING TE ZIEN!
Er was dit jaar sprake van een internationale Bijorhca. 50% van de bijna vierhonderd
exposanten kwam uit het buitenland (dertig verschillende landen). Vooral Brazilië en
Zuid-Afrika waren dankzij hun eigen paviljoen goed vertegenwoordigd. De inkopers
kwamen uit negentig landen, waarvan 30% van buiten Frankrijk. Veel van de bezoe-
kers waren uit België, Spanje en Italië. Van buiten Europa lieten vooral veel Japanners
en Russen zich zien. Maar ook ons kleine kikkerlandje was bijzonder goed vertegen-
woordigd: met een stijging van 18% staat Nederland nu op de negende plaats van de
bezoekerslanden.
PAVILJOENS EN TRENDRUIMTES
Al deze bezoekers hadden genoeg te zien op Bijorhca. Naast de landenpaviljoens was
er bijvoorbeeld een innovatief 3d-paviljoen waar bezoekers terecht konden voor het
ontdekken van creatieve en economische uitdagingen van de huidige technologieën,
zoals 3d-printen. Verder waren er twee trendruimtes, gerealiseerd door stylingbureau
Elizabeth Leriche. Fashion Trends draaide om vier krachtige thema’s, compleet met
advies op het gebied van etaleren. De meest waardevolle juwelen waren te zien op de
Precious Gallery.
NIEUW TALENT
Er was in Parijs ten slotte veel aandacht voor aanstormend talent. Ontwerpen van stu-
denten van LISAA en de Köln International School of Design en de winnaars van de
wedstrijd op het Chall’Angel-platform werden tentoongesteld. Ook konden bezoekers
kennis maken met de nieuwe artistiek directeur van de vakbeurs, Stella Cadente.
Naast een nieuwe artistiek directeur was er dit jaar ook een nieuwe beursmanager,
Aude Leperre. Over haar eerste editie zegt ze: “Ik ben uiterst tevreden over mijn
nieuwe rol als beursmanager en met de resultaten van deze eerste beurseditie. We zijn
alweer actief bezig met de september-editie die ongetwijfeld weer veel veranderingen
met zich zal meebrengen om nog beter op een evoluerende markt te kunnen inspelen.”
Er wordt al een tip van de sluier opgelicht wat betreft die veranderingen: door middel
van rondetafelgesprekken wil Bijorhca nog beter gaan inspelen op vraagstukken uit de
markt. Ook zal het communicatiebeleid worden aangescherpt om een nog groter bereik
te behalen. Er zal een Top Buyers-programma worden gelanceerd en een nieuwe inde-
ling, waarbij nieuwe onderdelen worden toegevoegd aan de sector Elements, moet de
bezoekroute vereenvoudigen.
Voor aanvullende informatie: Promosalons
Tel. +31 (0)20 4620020,
www.bijorhca.comNIEUWE DYNAMIEK OP
Bijorhca
D
e
J
u w e l i e r
n r
1 2 0 1 7
113