C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
J
U W E L I E R
N R
6 2 0 1 6 3
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dejuwelier.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Coen de Jager
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden verveel-
voudigd en/of openbaar gemaakt door mid-
del van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van de
uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijdschrift
wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn
op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158)
Vakinformatie voor de totale Juweliers- en Bijouteriebranche
|
November 2016
|
16e jaargang no. 6
|
Prijs
€
10,50
de juwelier
SPECIAL:
Feestdagen
COVERSTORY
CLUSE BLIJFT
HARD GROEIEN
BEURSOVERZICHT 2017
Als de verhalen die ik hoor op waarheid berusten, is er een stijgende lijn in de
verkopen bij juweliers waar te nemen. Gelukkig, zeg ik er ook meteen bij, want de
afgelopen jaren zijn zwaar geweest. Laten we hopen dat deze stijgende lijn zich
ook komend jaar doorzet en in ieder geval zorgt voor extra omzet in de komende
decembermaand.
Als het goed is heeft u de afgelopen maanden uw collecties en voorraden weer op
peil gebracht voor de feestdagen. Goud is weer helemaal hot en dat vraagt natuurlijk
om grote investeringen van uw kant. Dat brengt echter ook weer omzetmogelijkheden
met zich mee, want de verkoop van een mooi gouden sieraad levert u onder de streep
meer op dan de verkoop van een trendproduct. Vooral de verkoop van sieraden is dit
jaar aangetrokken, maar de vraag naar horloges neemt ook weer toe. Het is dan ook
van essentieel belang dat uw horlogecollecties een divers beeld geven van wat er op
de markt is. Consumenten komen namelijk zéér geïnformeerd uw winkel binnen, dat
is geen nieuws meer, maar om deze consument met veel voorkennis te blijven verras-
sen, moet u zich blijven onderscheiden en vernieuwen.
We zien veel nieuwe merken op de markt. De tijden dat trends een aantal jaren aan-
hielden zijn niet meer. Trends zijn vluchtig en u moet steeds sneller inspelen op de
vraag van consumenten. Dat vraagt om oplettendheid van uw kant. Social media spe-
len een steeds grotere rol bij het vaststellen van trends. Kijk alleen al naar het succes
van een merk als Cluse. Online is het al een paar jaar enorm succesvol en populair
onder consumenten, dus zien we nu ook meer en meer verkooppunten in de juwe-
liersbranche. Het toont aan dat de manier van werken verandert en dat vergt van u
als ondernemer ook een andere denkwijze. U zult zich meer dan ooit online moeten
oriënteren én profileren, want uw doelgroep en uw concurrent is daar ook aanwezig.
Het is echt aanhaken of afhaken, hoe hard dat ook klinkt. U zult ook wel zien hoe een
online platform als Brandfield zich de laatste tijd op tv profileert…
Gelukkig staat u er niet alleen voor, want uw leveranciers zullen u met alle liefde
willen helpen om deze online activiteiten te ontplooien. Vraag er eens naar, laat u
informeren en kijk goed hoe andere ondernemers dit aanpakken. Het is alleen maar
in uw voordeel, maar voor de meesten van u zal dit geen nieuws zijn. Concurreren
met een platform als Brandfield is niet reëel, maar vergeet niet dat u als specialist wel
een groot voordeel heeft ten opzichte van dergelijke webshops. U kunt de sieraden en
horloges ‘live’ laten zien en meteen meegeven bij verkoop, de consument persoonlijk
informeren mocht dat nodig zijn en hen bij
eventuele aftersales service helpen. Dat blijft
uw toegevoegde waarde.
Veel leesplezier gewenst met deze laatste
uitgave van 2016 van De Juwelier!
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
c.dejager@gpmedia.nlDe Visie
Coen de Jager
‘ALS SPECIALIST HEEFT U EEN
GROOT VOORDEEL TEN
OPZICHTE VAN WEBSHOPS’