D
e
K
a p p e r
n r
1 2 0 1 7
56
VOOR DE VASTE RUBRIEK ‘SALON X’ BEZOEKT DE REDACTIE VAN DE KAPPER ALTIJD SALONS DIE IN ÉÉN OF MEERDERE OPZICHTEN ONDER-
SCHEIDEND ZIJN. IN DEZE ZOEKTOCHT KWAMEN WE TERECHT BIJ ‘HEM EN HAAR KAPPERS’ IN HET BRABANTSE DONGEN. EIGENAAR MARK
VERHULST BENADRUKT DAT HET OP DE EERSTE PLAATS HET PERSONEELSBELEID IS WAARMEE ZIJN SALON ONDERSCHEIDEND IS: “JE MEDE-
WERKERS OP EEN POSITIEVE MANIER ONDERSTEUNEN ZODAT ZIJ HUN TALENTEN VOLLEDIG KUNNEN ONTWIKKELEN, DAT IS VOOR MIJ DE
KERN VAN EIGENTIJDS ONDERNEMERSCHAP.”
Hem en Haar Kappers is gevestigd in een prachtig gerenoveerd herenhuis met een klassieke
uitstraling. “We hebben dit pand achttien jaar geleden gekocht en zijn er in eerste instantie
gaan wonen. Niet lang daarna is Hem en Haar Kappers ook in dit pand gestart. In de periode
daarvoor heb ik dertien jaar een andere salon gehad. Dat was echter een hele andere tijd. Mijn
vrouw en ik hadden nog geen kinderen, waardoor de salon onze belangrijkste prioriteit was.
Tegenwoordig is dat echt anders. Mijn kinderen staan op de eerste plaats en de zaak komt op
de tweede plaats. Je verwacht zo’n uitspraak misschien niet van een ondernemer, maar ik vind
het een gezond uitgangspunt. Zakelijk gezien kan dit ook best, zolang je je maar bewust bent
van de manier waarop je werkt. Als je focus altijd ligt op slimmer werken, dan kan dit een zeer
positieve impact op je bedrijf hebben.”
BEREID OM IN OPLOSSINGEN TE DENKEN
“Een mooi voorbeeld van de manier waarop Hem en Haar Kappers personeelsbeleid voert,
heeft te maken met onze ruime openingstijden. Alleen op zondag zijn we gesloten en op
doordeweekse dagen zijn we tot 21.00 uur geopend. Totaal zijn we 64 uur per week open,
waardoor de faciliteiten intensief benut worden. Je zou misschien denken dat het lastig is om de
personele bezetting voor al deze uren rond te krijgen, maar dat is absoluut niet het geval door
de manier waarop we hiermee omgaan. Wanneer we met een nieuwe medewerker in gesprek
gaan, informeren we altijd naar de ideale werkweek van deze medewerker. Met andere woor-
den: we kijken eerst naar de wensen en mogelijkheden van de medewerker en mocht zich een
probleem voordoen, dan bespreken we dit in de groep. Deze structuur werkt verbazend goed.
S
a l o n
X : H
e m
e n
H
a a r
K
a p p e r s
, D
o n g e n