D
e
K
a p p e r
n r
1 2 0 1 7
57
Het leidt tot tevreden medewerkers die graag bereid zijn om in oplos-
singen te denken en die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Hierdoor is het team grotendeels ‘zelfsturend’ en is het overbodig om
allerlei beslissingen van bovenaf op te leggen.”
EIGEN KLANTENKRING VOOR IEDERE MEDEWERKER
“Een andere manier waarin HH Kappers anders-dan-anders is betreft de
werkwijze waarbij individuele medewerkers allemaal hun eigen klanten-
kring creëren. In het contact met de klant staat de medewerker – en dus
niet de salon – op de eerste plaats. Dit biedt verschillende voordelen. Zo
creëer je een grotere gunfactor bij de klant en zal deze eerder geneigd zijn
om rekening te houden met de agenda van de betreffende medewerker.”
“Saloneigenaren hebben me al vaak gevraagd of ik op die manier niet een
groot risico loop wanneer een medewerker voor zichzelf gaat beginnen,
maar dat is in mijn ogen niet het geval. Stel dat een medewerker zestig
procent van zijn of haar klanten meeneemt, dan komt dit bij ons neer op
acht procent van de totale omzet. Een nieuwe medewerker brengt toch al
snel drie procent ‘nieuwe’ omzet de zaak in, dus in eerste instantie komt
het netto verlies neer op vijf procent. In de praktijk is dit percentage waar-
schijnlijk nog lager, want er zijn altijd weer klanten die na een tijd bij je
terugkomen. De risico’s van onze werkwijze zijn dus beperkt en wegen in
mijn ogen zeker op tegen de nadelen van een defensieve ondernemershouding.
Je kunt wel alles op alles zetten om klanten en medewerkers voor de salon te
behouden, maar wanneer dit ten koste gaat van de sfeer in de zaak dan zie ik
niet in wat de meerwaarde hiervan is.”
REVIEWS
“De strategie van ‘medewerkers centraal stellen’ pas ik niet alleen intern, maar
extern toe”, vervolgt Mark Verhulst. “Een goed voorbeeld hiervan zijn de klan-
tenreviews op verschillende internetforums. Ik hecht veel waarde aan deze
reviews omdat deze voor steeds meer consumenten leidend zijn in hun keuze
voor een bepaalde salon. Ik zie altijd graag dat een individuele medewerker in
deze reviews wordt vermeld. Ook hier geldt weer dat de ‘persoonlijke touch’
het verschil maakt; het spreekt consumenten gewoon meer aan om over een
medewerker te lezen dan over de salon als geheel. In de praktijk blijkt dat heel
goed te werken. Zo staat Hem en Haar Kappers op
wiewathaar.nlin de Top-10
van meest populaire salons.”
EDUCATIE
“Wanneer we praten over het centraal stellen van je medewerkers, dan is
educatie natuurlijk erg belangrijk. Om die reden wordt mijn team regelmatig
getraind door educators van Keune en ook trainen de medewerkers elkaar.
Collega-ondernemers hoor ik vaak klagen over het lage niveau van leerlingen
en beginnende kappers. Ik
behoor niet tot die groep. Ik
vind het eenvoudigweg niet
verbazend dat je veel energie
in leerlingen en jonge, nieu-
we medewerkers moet steken
voordat ze volledig inzetbaar
zijn. Ik zou de gedachte eerder
willen omdraaien: stel dat een
nieuwe medewerker die net
van school komt meteen volle-
dig kan meedraaien, dan zou
ik me als saloneigenaar zorgen
gaan maken over het vaktech-
nische niveau in de salon. Het
kappersvak heeft gewoon teveel
verschillende aspecten; die
kunnen onmogelijk allemaal op
school behandeld worden. Heb
je als saloneigenaar niet de
mogelijkheid om jonge talenten
verder te ontwikkelen, dan lijkt
het me verstandig om hier niet
aan te beginnen maar eerder te
kiezen voor medewerkers met
enkele jaren ervaring. Ook dat
is een vorm van denken vanuit
je medewerkers.”
Meer informatie:
www.hemenhaarkappers.nl“JE MEDEWERKERS CENTRAAL STELLEN
OF DEFENSIEF ONDERNEMEN;
IK VIND HET GEEN MOEILIJKE KEUZE”