Previous Page  57 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 57 / 60 Next Page
Page Background

D

e

K

a p p e r

n r

1 2 0 1 7

57

Het leidt tot tevreden medewerkers die graag bereid zijn om in oplos-

singen te denken en die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Hierdoor is het team grotendeels ‘zelfsturend’ en is het overbodig om

allerlei beslissingen van bovenaf op te leggen.”

EIGEN KLANTENKRING VOOR IEDERE MEDEWERKER

“Een andere manier waarin HH Kappers anders-dan-anders is betreft de

werkwijze waarbij individuele medewerkers allemaal hun eigen klanten-

kring creëren. In het contact met de klant staat de medewerker – en dus

niet de salon – op de eerste plaats. Dit biedt verschillende voordelen. Zo

creëer je een grotere gunfactor bij de klant en zal deze eerder geneigd zijn

om rekening te houden met de agenda van de betreffende medewerker.”

“Saloneigenaren hebben me al vaak gevraagd of ik op die manier niet een

groot risico loop wanneer een medewerker voor zichzelf gaat beginnen,

maar dat is in mijn ogen niet het geval. Stel dat een medewerker zestig

procent van zijn of haar klanten meeneemt, dan komt dit bij ons neer op

acht procent van de totale omzet. Een nieuwe medewerker brengt toch al

snel drie procent ‘nieuwe’ omzet de zaak in, dus in eerste instantie komt

het netto verlies neer op vijf procent. In de praktijk is dit percentage waar-

schijnlijk nog lager, want er zijn altijd weer klanten die na een tijd bij je

terugkomen. De risico’s van onze werkwijze zijn dus beperkt en wegen in

mijn ogen zeker op tegen de nadelen van een defensieve ondernemershouding.

Je kunt wel alles op alles zetten om klanten en medewerkers voor de salon te

behouden, maar wanneer dit ten koste gaat van de sfeer in de zaak dan zie ik

niet in wat de meerwaarde hiervan is.”

REVIEWS

“De strategie van ‘medewerkers centraal stellen’ pas ik niet alleen intern, maar

extern toe”, vervolgt Mark Verhulst. “Een goed voorbeeld hiervan zijn de klan-

tenreviews op verschillende internetforums. Ik hecht veel waarde aan deze

reviews omdat deze voor steeds meer consumenten leidend zijn in hun keuze

voor een bepaalde salon. Ik zie altijd graag dat een individuele medewerker in

deze reviews wordt vermeld. Ook hier geldt weer dat de ‘persoonlijke touch’

het verschil maakt; het spreekt consumenten gewoon meer aan om over een

medewerker te lezen dan over de salon als geheel. In de praktijk blijkt dat heel

goed te werken. Zo staat Hem en Haar Kappers op

wiewathaar.nl

in de Top-10

van meest populaire salons.”

EDUCATIE

“Wanneer we praten over het centraal stellen van je medewerkers, dan is

educatie natuurlijk erg belangrijk. Om die reden wordt mijn team regelmatig

getraind door educators van Keune en ook trainen de medewerkers elkaar.

Collega-ondernemers hoor ik vaak klagen over het lage niveau van leerlingen

en beginnende kappers. Ik

behoor niet tot die groep. Ik

vind het eenvoudigweg niet

verbazend dat je veel energie

in leerlingen en jonge, nieu-

we medewerkers moet steken

voordat ze volledig inzetbaar

zijn. Ik zou de gedachte eerder

willen omdraaien: stel dat een

nieuwe medewerker die net

van school komt meteen volle-

dig kan meedraaien, dan zou

ik me als saloneigenaar zorgen

gaan maken over het vaktech-

nische niveau in de salon. Het

kappersvak heeft gewoon teveel

verschillende aspecten; die

kunnen onmogelijk allemaal op

school behandeld worden. Heb

je als saloneigenaar niet de

mogelijkheid om jonge talenten

verder te ontwikkelen, dan lijkt

het me verstandig om hier niet

aan te beginnen maar eerder te

kiezen voor medewerkers met

enkele jaren ervaring. Ook dat

is een vorm van denken vanuit

je medewerkers.”

Meer informatie:

www.hemenhaarkappers.nl

“JE MEDEWERKERS CENTRAAL STELLEN

OF DEFENSIEF ONDERNEMEN;

IK VIND HET GEEN MOEILIJKE KEUZE”