Previous Page  3 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 60 Next Page
Page Background

Vakinformatie voor de

totale kappersbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen, The Netherlands

Telefoon: +31 (0)24 3 246146

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.dekapper.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

De Mey Micheline

Eekhoutdriesstraat 67

9041 OOSTAKKER (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Redactie:

Jos Kennis (hoofdredacteur)

j.kennis@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Gerdo van de Peppel (verkoopleider)

g.peppel@gpmedia.nl

Jeroen Koebrugge (media-adviseur)

j.koebrugge@gpmedia.nl

Tarieven op internet:

www.gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en uit-

gevoerd conform de Regelingen voor het

Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie

van de Arrondissementsrechtbanken en bij

de Kamers van Koophandel.

Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI

Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is

gegarandeerd en gecontroleerd.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland € 42,-

Per jaar in Europa

€ 51,-

Losse verkoop

€ 10,50

Het abonnement kan elk gewenst moment

ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31 (0)24 3 246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Fotografie:

Maaike van Esch

Druk:

Geers Offset (België)

ISSN:

1872-9363

© Copyright 2016

Niets uit deze uitgave mag worden ver-

veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door

middel van druk, fotokopie microfilm of

welke andere wijze dan ook, zonder voor-

afgaande toestemming van de uitgever.

De Kapper besteedt de grootst mogelijke

aandacht aan de juistheid van de informa-

tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-

men. Fouten zijn echter niet volledig uit te

sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan

ook op geen enkele wijze verantwoordelijk

voor schade, van welke aard ook, die is

ontstaan als gevolg van handelingen en/

of beslissingen die gebaseerd zijn op de

bedoelde informatie.

TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169)

de kapper

Vakinformatie voor de totale Kappersbranche

|

September 2016

|

14e jaargang no. 4

|

Prijs

10,50

COVERSTORY

GREAT LENGTHS

LANCERING

GOLD PROFESSIONAL

HAIRCARE

REPORTAGE

FINALE NAHA 2016

Special

TRENDCOLLECTIES

A/W '16-'17

Op een goede manier communiceren met je klant is belangrijk, dat weten we allemaal. Maar

hoe belangrijk dit is, werd kortgeleden nog maar eens onderstreept door Opiness. Dit review-

platform reikte afgelopen zomer prijzen uit aan de beste franchisesalons op basis van 1900

beoordelingen door consumenten. Ook analyseerde Opiness welke factoren voor de klant het

zwaarst wegen bij het vellen van hun oordeel. Wat bleek? Niet voor de hand liggende zaken als

prijs, vakmanschap of de wachttijd bleken doorslaggevend, maar in plaats daarvan de commu-

nicatieve vaardigheden, de vertrouwensband met de kapper en de onderlinge sfeer in de salon.

Begrijp me niet verkeerd: vakmanschap, een acceptabele wachttijd, prijs en de uitstraling van

de salon zijn natuurlijk ook belangrijk, maar het is toch goed om je eens te realiseren dat com-

municatie (met de klant en tussen de medewerkers onderling) en vertrouwen op de eerste plaats

staan. En ik denk dat Opiness daarin gelijk heeft. Mensen zijn nou eenmaal sociale dieren en

nemen vijf minuten extra wachttijd of zelfs een wat hogere prijs graag voor lief op voorwaarde

dat ze tijdens hun bezoek aan de salon echt als klant behandeld worden en ze jouw volledige

aandacht krijgen. En om de klant dit gevoel te geven kan het belang van een vlotte, vriende-

lijke, duidelijke en in alle opzichten professionele manier van communiceren dus nauwelijks

worden overschat.

Trekken we deze lijn door naar het trainingscircuit binnen de kappersbranche, dan is er toch

iets vreemds aan de hand. Enerzijds is het prachtig om te zien dat Nederlandse kappers zo

actief zijn op het gebied van educatie en er binnen de sector echt een educatie-cultuur bestaat.

Dat zegt veel over de passie die veel kappers voor hun beroep hebben. Maar anderzijds ligt de

focus hier misschien te nadrukkelijk op vaktechniek en is er te weinig aandacht voor het perfec-

tioneren van de omgang en communicatie met de klant.

Kijk de cursusagenda's er maar op na: knip-, style-, barber- en kleurtrainingen zijn er in over-

vloed en trainingen in productverkoop zijn als je wat langer doorzoekt ook wel te vinden,

maar hoe anders is dat wanneer je je communicatieve vaardigheden wilt verbeteren? Precies:

dat is een stuk lastiger. Ben je een echte fanatiekeling, dan staat dit je waarschijnlijk niet in de

weg om - eventueel buiten de kappersbranche - je communicatieve skills verder te verbeteren

(en - eerlijk is eerlijk - sommige kappers beheersen dit onderdeel van het vak tot in perfectie

en hebben een dergelijke training echt niet nodig). Tegelijkertijd is het voor de aanbieders

van trainingen wellicht raadzaam om het

educatieprogramma nog eens kritisch te

bekijken. Mocht er niet worden voorzien in

een goede communicatietraining, dan is dit

wellicht het moment om daar verandering

in te brengen. De consument heeft namelijk

gesproken en die heeft altijd gelijk.

Veel kijk en leesplezier toegewenst met

deze september-uitgave van De Kapper!

Hoofdredacteur ‘De Kapper’

Jo s Ken n i s

C

O L O F O N

E N

D

E

V

I S I E

COMMUNICATION =

EVERYTHING!

De Visie

D

E

K

A P P E R

N R

4 2 0 1 6 3