Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlJeroen Koebrugge (media-adviseur)
j.koebrugge@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst moment
ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit te
sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan
ook op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook, die is
ontstaan als gevolg van handelingen en/
of beslissingen die gebaseerd zijn op de
bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169)
de kapper
Vakinformatie voor de totale Kappersbranche
|
September 2016
|
14e jaargang no. 4
|
Prijs
€
10,50
COVERSTORY
GREAT LENGTHS
LANCERING
GOLD PROFESSIONAL
HAIRCARE
REPORTAGE
FINALE NAHA 2016
Special
TRENDCOLLECTIES
A/W '16-'17
Op een goede manier communiceren met je klant is belangrijk, dat weten we allemaal. Maar
hoe belangrijk dit is, werd kortgeleden nog maar eens onderstreept door Opiness. Dit review-
platform reikte afgelopen zomer prijzen uit aan de beste franchisesalons op basis van 1900
beoordelingen door consumenten. Ook analyseerde Opiness welke factoren voor de klant het
zwaarst wegen bij het vellen van hun oordeel. Wat bleek? Niet voor de hand liggende zaken als
prijs, vakmanschap of de wachttijd bleken doorslaggevend, maar in plaats daarvan de commu-
nicatieve vaardigheden, de vertrouwensband met de kapper en de onderlinge sfeer in de salon.
Begrijp me niet verkeerd: vakmanschap, een acceptabele wachttijd, prijs en de uitstraling van
de salon zijn natuurlijk ook belangrijk, maar het is toch goed om je eens te realiseren dat com-
municatie (met de klant en tussen de medewerkers onderling) en vertrouwen op de eerste plaats
staan. En ik denk dat Opiness daarin gelijk heeft. Mensen zijn nou eenmaal sociale dieren en
nemen vijf minuten extra wachttijd of zelfs een wat hogere prijs graag voor lief op voorwaarde
dat ze tijdens hun bezoek aan de salon echt als klant behandeld worden en ze jouw volledige
aandacht krijgen. En om de klant dit gevoel te geven kan het belang van een vlotte, vriende-
lijke, duidelijke en in alle opzichten professionele manier van communiceren dus nauwelijks
worden overschat.
Trekken we deze lijn door naar het trainingscircuit binnen de kappersbranche, dan is er toch
iets vreemds aan de hand. Enerzijds is het prachtig om te zien dat Nederlandse kappers zo
actief zijn op het gebied van educatie en er binnen de sector echt een educatie-cultuur bestaat.
Dat zegt veel over de passie die veel kappers voor hun beroep hebben. Maar anderzijds ligt de
focus hier misschien te nadrukkelijk op vaktechniek en is er te weinig aandacht voor het perfec-
tioneren van de omgang en communicatie met de klant.
Kijk de cursusagenda's er maar op na: knip-, style-, barber- en kleurtrainingen zijn er in over-
vloed en trainingen in productverkoop zijn als je wat langer doorzoekt ook wel te vinden,
maar hoe anders is dat wanneer je je communicatieve vaardigheden wilt verbeteren? Precies:
dat is een stuk lastiger. Ben je een echte fanatiekeling, dan staat dit je waarschijnlijk niet in de
weg om - eventueel buiten de kappersbranche - je communicatieve skills verder te verbeteren
(en - eerlijk is eerlijk - sommige kappers beheersen dit onderdeel van het vak tot in perfectie
en hebben een dergelijke training echt niet nodig). Tegelijkertijd is het voor de aanbieders
van trainingen wellicht raadzaam om het
educatieprogramma nog eens kritisch te
bekijken. Mocht er niet worden voorzien in
een goede communicatietraining, dan is dit
wellicht het moment om daar verandering
in te brengen. De consument heeft namelijk
gesproken en die heeft altijd gelijk.
Veel kijk en leesplezier toegewenst met
deze september-uitgave van De Kapper!
Hoofdredacteur ‘De Kapper’
Jo s Ken n i s
C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
COMMUNICATION =
EVERYTHING!
De Visie
D
E
K
A P P E R
N R
4 2 0 1 6 3