Previous Page  45 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 52 Next Page
Page Background

C

O L U M N

P

A T R I C K

K

L A P P E

Onlangs zat ik te eten in een sushi-restau-

rant, waar het langzaam maar zeker steeds

iets drukker werd. Ofschoon ik me uiter-

aard op mijn tafeldame concentreerde,

werd ik toch enigszins afgeleid door de

andere gasten. Er viel me iets op, maar

ik kon maar niet plaatsen wat. Toen ik

de Sake, Suzuki, Tamago, Teppanyaki en

Tempura weer overleefd had en mocht

afrekenen, wist ik het. Al die gasten had-

den A4-tjes bij zich en waren de hele avond druk met de bediening om strikt

binnen de voorwaarden op het A4-tje te blijven. Ik geloof dat ik daadwerkelijk

de enige was die een normale rekening kreeg. Ondertussen was mijn gezelschap

aan het googlen en kwam ze met de mededeling dat onze maaltijd nagenoeg

gratis op één van de bekende kortingssites werd aangeboden. Het zal ongetwij-

feld aan mijn karakter liggen, maar het was voor mij niet alleen de eerste keer

dat ik in dat restaurant was, maar ook gelijk de laatste keer.

Het ‘couponing’ in alle varianten heeft in Nederland met de komst van internet

een hoge vlucht genomen. Ruim de helft van Nederlanders tussen 18 en 65

bekijkt zo nu en dan deals van kortingssites en iets meer dan veertig procent van

de Nederlanders koopt wel eens iets via een kortingssite. Tot zo ver is er nog niet

zo veel aan de hand, maar dan komt het: één op de tien Nederlanders koopt

elke maand via deze kortingssites en ik sluit niet uit dat u, net zoals ik, gelijk aan

iemand moet denken in uw kennissenkring.

Zo iemand die u elke keer weer trots vertelt waar ze nu weer naar toe is gegaan,

waar ze is gaan eten, waar ze naartoe is gevlogen, welke cursus ze heeft gevolgd,

etc.. Nagenoeg zonder één euro te hebben uitgegeven. Het is voor hen een sport

geworden. Ik ben niet vies van marketing en ook niet van acties, sterker nog: ik

heb commerciële economie gestudeerd, een prachtig vak. Echter de kern van

een marketingactie is dat het je als bedrijf ‘in the end’ wel wat moet brengen.

Waarom zou je het anders doen?

Ook in de kappersbranche zie je dat veel bedrijven de verleiding niet kunnen

weerstaan. OK, je staat dan te buffelen voor een tarief van minimaal 50% tot

75% korting op je reguliere prijzen, maar daar stopt het niet. Van het geld dat

overblijft mag je dan ook nog 30-50% afstaan aan de kortingssite en moet ook

nog iets ingewikkelds met btw verrekend worden. Maar… dan schijn je wel een

heleboel nieuwe klanten te krijgen! In menig geval klopt dat ook. Ik ken zelfs

bedrijven waar de centrale het niet meer aan kon. Of bedrijven die meer dan

een jaar ontregeld waren omdat ze iets met een limiet op de actie niet goed

begrepen hadden en vertrouwd hebben op de goede intenties van het account-

management van die betreffende kortingsfirma’s. Dit, terwijl de praktijk is dat

het accountmanagement juist keihard onderhandelt over de te hanteren korting

en het aantal te verkopen coupons omdat zij het zelf in alle gevallen de moeite

waard moeten vinden.

Wat mij betreft zou dit allemaal nog OK zijn, mits als de storm weer is gaan lig-

gen, je daadwerkelijk ziet dat er klanten blijven hangen. En precies daar gaat het

mijns inziens mis. Dit profiel klant is niet op zoek naar loyaliteit of lange termijn

commitment, maar naar keiharde korting, naar buitenkansjes. Het is een profiel,

waar je de oorlog niet mee gaat winnen. Of erger nog, dat veelal meer kapot

maakt, dan dat het brengt.

Met de huidige mogelijkheden in salonautomatisering zijn er fantastische opties

om zelf je eigen coupon-acties te maken en/of slimme ‘tell a friend’-acties te

doen. Bijvoorbeeld door dit te koppelen aan volledig geautomatiseerd klanttevre-

denheidsonderzoek. Je bent dan zelf baas over hoe ver je wilt gaan, kunt voor-

komen dat je je bestaande klanten te kort doet en het zo sturen dat je ver weg

blijft van extreme couponing. Wees galant en gun dat laatste nu uw concurrent!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar pklappe@

bnfgroep.nl

of te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111. Aanvullende

informatie is ook beschikbaar op

bnfgroep.nl

Automatiseringsspecialist Patrick Klappe (directeur B&F Groep) heeft een heel eigen kijk op de kappersbranche en is

daarom columnist van vaktijdschrift De Kapper. In deze uitgave gaat Patrick in op ‘couponing’ waarbij de consument

(vaak via internet) grote kortingen krijgt in de salon.

Extreme couponing – gun het uw concurrent!

Kernwoorden van de collectie zijn transparantie, beweging en gelaagde effec-

ten. Ook werd er inspiratie gevonden in de pure, ongerepte schoonheid en de

koele kleuren van het Noordpoolgebied.

De Eclectic-collectie bestaat uit vier coupes, waarvan de vaktechniek een rode

draad vormt binnen het educatieprogramma van Pivot Point. De coupes wor-

den gekenmerkt door sterke vormen, disconnectie, zachte texturen en koele

kleuren, soms in combinatie met lichte accenten. Van alle coupes zijn bij Pivot

Point structuurtekeningen beschikbaar, zodat kappers in één oogopslag kunnen

zien hoe de kapsels gemaakt zijn.

Wilt u meer weten over de kapperstrainingen van Pivot Point? Neem dan con-

tact op met:

Pivot Point Nederland, tel. 0499-330910,

www.pivotpoint.nl

Wereldwijd is Pivot Point actief met het geven van kapperstrainingen en het

ontwikkelen van leermiddelen voor kappersscholen en ‘hair professionals’.

Ook biedt Pivot Point volop inspiratie, onder meer met twee jaarlijkse

trendcollecties. De nieuwe collectie voor komende winter draagt de naam

Eclectic en is direct toepasbaar in de salon.

Pivot Point

- Eclectic

D

E

K

A P P E R

N R

5 2 0 1 5 45