S
A L O N
X
- T
H E
H
A I R
F
A C T O R Y
, S
I N T
- T
R U I D E N
( B )
D
E
K
A P P E R
N R
5 2 0 1 5
48
Hoe heeft uw loopbaan er toe nu toe uitgezien?
"Ruim dertig jaar geleden ben ik een eenmanszaak gestart in Budingen, een dorp
hier in de buurt. Later is daar een tweede salon bij gekomen, maar nu richt ik me
volledig op The Hair Factory. Inmiddels ben ik 52, vader van een vierjarige zoon
en ik zie dat veel collega-ondernemers van mijn generatie zelf geen klanten meer
behandelen, maar uitsluitend nog bezig zijn met managen. Zelf wil ik dat niet;
ik hanteer de kappersschaar nog met evenveel passie als vroeger en ik ben echt
verslingerd aan het vak. Verder is het voor de zaak ook goed dat ik zelf klanten
behandel, want het zorgt ervoor dat je feeling met hen houdt en als je je klanten
goed kent, is het gemakkelijker om de juiste beslissingen te nemen."
De laatste jaren zijn economisch gezien niet gemakkelijk geweest. Hoe bent u erin
geslaagd om de crisis door te komen?
"Ik ben gaan samenwerken met een bedrijfsmentor. In de afgelopen jaren zijn de
lonen met wel dertig procent gestegen en veel salons hebben hierop gereageerd
door hun prijzen te verhogen. Ik wilde dat niet. Deels was dit een gevoelskwestie
en deels ook gewoon gezond verstand, want mijn belangrijkste doelgroep bestaat
uit jongeren en die zijn bovengemiddeld prijsbewust. In overleg met de bedrijfs-
mentor is toen het besluit genomen de prijzen niet te laten stijgen, maar om ze
zelfs een beetje te verlagen. Dit is een uitstekende beslissing geweest. Het aantal
klanten groeide hierdoor aanzienlijk, ik kon een extra medewerker aannemen en de
productverkoop ging omhoog. Het is altijd mijn stellige overtuiging geweest dat je
beter tweemaal €40,- kunt verdienen dan eenmaal €80,-; het geeft eenvoudigweg
meer zekerheid. Ik had er enkele jaren geleden zeker ook voor kunnen kiezen om
een andere kant op te gaan en van de zaak echt een salon in het hoge segment
te maken, met een glaasje cava en uitgebreide behandelpakketten voor de klant.
Mede-ondernemers die deze stap hebben gezet, hebben hiermee goede resultaten
bereikt. Maar bij mij past dit gewoon niet. Al met al ben ik dus blij met de keuzes
die ik destijds heb gemaakt."
"Het allerbelangrijkste bij het bedenken en uitvoeren van een salonconcept is dat
dit in alles zoveel mogelijk consequent is. Op die manier bereik je dat klanten
weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Om de jongeren te bereiken, werkt The
Hair Factory bijvoorbeeld met betaalbare prijzen, ruime openingstijden, acties die
specifiek op hun belevingswereld zijn afgestemd en ga zo maar door. Een belangrijk
bijkomend voordeel van de focus op jongeren is dat je de leeftijdsgroep die boven
hen zit zeker niet uitsluit. Wanneer je de dochter als klant hebt, gebeurt het al snel
dat zij haar moeder ook naar ons meeneemt. Andersom is dat een stuk lastiger."
"Bij de herinrichting van de zaak heb ik mijn jonge doelgroep in het achterhoofd
gehouden. Mijn oorspronkelijke plan was een soort tunnel waarvan ook het pla-
fond golvende vormen zou hebben, maar dat was echt geen haalbare kaart. PAC
Projects heeft echter een uitstekende middenweg gevonden door golvende wanden
Bij wijze van uitzondering gingen we voor deze editie van 'Salon X' over
de landsgrens naar het Vlaamse Sint-Truiden, dat zo'n veertig kilometer van
Maastricht ligt. We ontmoetten Freddy Remels, die al sinds '84 saloneigenaar
is, nog altijd 'hands on' is en inmiddels tien jaar op zijn huidige locatie aan
de Gazometerstraat is gevestigd. Afgelopen zomer kreeg de zaak een heel
nieuw interieur, dat ontwikkeld en gerealiseerd is in samenwerking met PAC
Interiors. Het is inmiddels de derde keer dat Freddy Remels de inrichting heeft
toevertrouwd aan PAC Interiors. Doordat vrijwel alle vormen in de zaak rond
zijn, inclusief de muren, is een dynamische inrichting ontstaan die de klanten
privacy biedt en die is afgestemd op de belangrijkste doelgroep van The Hair
Factory: jongeren!
"Een salonconcept moet
in alles consequent zijn"
Freddy Remels