Previous Page  48 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 52 Next Page
Page Background

S

A L O N

X

- T

H E

H

A I R

F

A C T O R Y

, S

I N T

- T

R U I D E N

( B )

D

E

K

A P P E R

N R

5 2 0 1 5

48

Hoe heeft uw loopbaan er toe nu toe uitgezien?

"Ruim dertig jaar geleden ben ik een eenmanszaak gestart in Budingen, een dorp

hier in de buurt. Later is daar een tweede salon bij gekomen, maar nu richt ik me

volledig op The Hair Factory. Inmiddels ben ik 52, vader van een vierjarige zoon

en ik zie dat veel collega-ondernemers van mijn generatie zelf geen klanten meer

behandelen, maar uitsluitend nog bezig zijn met managen. Zelf wil ik dat niet;

ik hanteer de kappersschaar nog met evenveel passie als vroeger en ik ben echt

verslingerd aan het vak. Verder is het voor de zaak ook goed dat ik zelf klanten

behandel, want het zorgt ervoor dat je feeling met hen houdt en als je je klanten

goed kent, is het gemakkelijker om de juiste beslissingen te nemen."

De laatste jaren zijn economisch gezien niet gemakkelijk geweest. Hoe bent u erin

geslaagd om de crisis door te komen?

"Ik ben gaan samenwerken met een bedrijfsmentor. In de afgelopen jaren zijn de

lonen met wel dertig procent gestegen en veel salons hebben hierop gereageerd

door hun prijzen te verhogen. Ik wilde dat niet. Deels was dit een gevoelskwestie

en deels ook gewoon gezond verstand, want mijn belangrijkste doelgroep bestaat

uit jongeren en die zijn bovengemiddeld prijsbewust. In overleg met de bedrijfs-

mentor is toen het besluit genomen de prijzen niet te laten stijgen, maar om ze

zelfs een beetje te verlagen. Dit is een uitstekende beslissing geweest. Het aantal

klanten groeide hierdoor aanzienlijk, ik kon een extra medewerker aannemen en de

productverkoop ging omhoog. Het is altijd mijn stellige overtuiging geweest dat je

beter tweemaal €40,- kunt verdienen dan eenmaal €80,-; het geeft eenvoudigweg

meer zekerheid. Ik had er enkele jaren geleden zeker ook voor kunnen kiezen om

een andere kant op te gaan en van de zaak echt een salon in het hoge segment

te maken, met een glaasje cava en uitgebreide behandelpakketten voor de klant.

Mede-ondernemers die deze stap hebben gezet, hebben hiermee goede resultaten

bereikt. Maar bij mij past dit gewoon niet. Al met al ben ik dus blij met de keuzes

die ik destijds heb gemaakt."

"Het allerbelangrijkste bij het bedenken en uitvoeren van een salonconcept is dat

dit in alles zoveel mogelijk consequent is. Op die manier bereik je dat klanten

weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Om de jongeren te bereiken, werkt The

Hair Factory bijvoorbeeld met betaalbare prijzen, ruime openingstijden, acties die

specifiek op hun belevingswereld zijn afgestemd en ga zo maar door. Een belangrijk

bijkomend voordeel van de focus op jongeren is dat je de leeftijdsgroep die boven

hen zit zeker niet uitsluit. Wanneer je de dochter als klant hebt, gebeurt het al snel

dat zij haar moeder ook naar ons meeneemt. Andersom is dat een stuk lastiger."

"Bij de herinrichting van de zaak heb ik mijn jonge doelgroep in het achterhoofd

gehouden. Mijn oorspronkelijke plan was een soort tunnel waarvan ook het pla-

fond golvende vormen zou hebben, maar dat was echt geen haalbare kaart. PAC

Projects heeft echter een uitstekende middenweg gevonden door golvende wanden

Bij wijze van uitzondering gingen we voor deze editie van 'Salon X' over

de landsgrens naar het Vlaamse Sint-Truiden, dat zo'n veertig kilometer van

Maastricht ligt. We ontmoetten Freddy Remels, die al sinds '84 saloneigenaar

is, nog altijd 'hands on' is en inmiddels tien jaar op zijn huidige locatie aan

de Gazometerstraat is gevestigd. Afgelopen zomer kreeg de zaak een heel

nieuw interieur, dat ontwikkeld en gerealiseerd is in samenwerking met PAC

Interiors. Het is inmiddels de derde keer dat Freddy Remels de inrichting heeft

toevertrouwd aan PAC Interiors. Doordat vrijwel alle vormen in de zaak rond

zijn, inclusief de muren, is een dynamische inrichting ontstaan die de klanten

privacy biedt en die is afgestemd op de belangrijkste doelgroep van The Hair

Factory: jongeren!

"Een salonconcept moet

in alles consequent zijn"

Freddy Remels