D
E
K
A P P E R
N R
6 2 0 1 5
10
I
N T E R V I E W
C
H R I S T E L
G
R O O T E N T R A A S T
In 2002 ben je gestart als
Marketing Manager voor
Goldwell en in mei 2014
werd je benoemd tot
General Manager voor Kao
Salon Benelux. Dit is een
heel ander type functie. Kun
je aangeven hoe de afgelopen anderhalf jaar in deze nieuwe functie voor je zijn
geweest? Was het een grote verandering voor je of viel dit wel mee?
“Het was een grote uitdaging, maar wel een die ik graag wilde aannemen. Ook
was ik erg blij met het vertrouwen dat door de benoeming tot General Manager
in me werd gesteld. Door de nieuwe functie heb ik me verder kunnen ontwik-
kelen en ook nu leer ik nog steeds bij. Toch viel de verandering achteraf gezien
eigenlijk wel mee. Het was vooral een kwestie van het verleggen van mijn
focus. Wel heb ik moeten leren om wat minder op details te letten en soms wat
meer afstand te nemen, want anders is het niet mogelijk om alles op een goede
manier te managen. Ook ben ik er nog meer bewust van geworden dat alles
staat of valt met het team waarmee je werkt en ik ben erg trots op wat we met
elkaar in de afgelopen tijd hebben bereikt. Dat is gelukt door ons gezamenlijk
te focussen op één doel, namelijk om de best denkbare partner voor onderne-
mers in de kappersbranche te zijn.”
Terwijl de kappersbranche een echte vrouwensector is, is het aantal vrouwelijke
directieleden bij de grotere leveranciers en merken op één hand te tellen. Voelt
dit voor jou ook bijzonder of ben je jezelf hiervan eigenlijk nooit bewust?
“Ik ben me er niet van bewust in die zin dat het vrouw-zijn me ooit heeft
belemmerd om bij Kao door te groeien. Dat is gewoon nooit een issue geweest.
Aan de andere kant zie ik inderdaad wel dat het aantal vrouwen in de top van
de kappersbranche gering is en het zou goed zijn als dit in de komende jaren
gaat veranderen. Ik vind het geweldig om andere vrouwen te helpen om zich
verder te ontwikkelen en aangezien ik daar binnen mijn huidige functie meer
mogelijkheden toe heb, ga ik deze ook zeker gebruiken.”
Afgelopen najaar was er tweemaal groot nieuws over Kao Salon Benelux. Zo
werd begin november aangekondigd dat er – ter aanvulling op de Kao Academy
in Apeldoorn – begin 2016 een tweede Kao Academy wordt geopend in de
Amsterdamse Houthavens. Waarom is de keuze juist op deze locatie gevallen?
“Het is een locatie met een ‘wow’-factor! We zochten een locatie die onze
cursisten inspireert en die fashion, design en creativiteit uitstraalt. Maar dan wel
met een rauw randje, vooral niet te ‘gepolijst’. Het pand aan de Danzigerkade
69 in de Houthavens biedt dit allemaal. Het is een upcoming locatie aan het IJ,
die zich in de afgelopen jaren ontwikkeld heeft tot een gewilde vestigingsplaats
voor creatieve ondernemers, bruisende evenementen en culturele activiteiten.
Het ruige industriële karakter van de haven, het inspirerende uitzicht over het
IJ en de centrale ligging dichtbij het Centraal Station en de ring A10 maken de
Houthavens tot een toplocatie.”
“De nieuwe Academy meet tweehonderd vierkante meter en wordt ingericht
als kapsalon, studio en ontvangstruimte. Guy Sarlemijn is gecontracteerd voor
het interieur en in januari gaan de deuren open voor de eerste cursisten.”
Dat er een tweede Kao Academy in Amsterdam zou komen, was binnen de
sector al langer bekend en mede daardoor vond ik het tweede grote nieuwsfeit
van afgelopen najaar spectaculairder. Uit het niets werd aangekondigd dat
Kao vanaf begin komend jaar de nieuwe Premium Partner van de Mercedes-
Benz FashionWeek Amsterdam is. Dat is een geweldige prestatie, want als er
in Nederland één podium is waar kappersmerken zich willen laten zien, dan is
het wel hier. Heeft het veel moeite gekost om de positie van Premium Partner
te verwerven?
“Voor je Premium Partner kunt worden, moet je eerst een Premium Brand zijn
en we hebben er de afgelopen jaren hard aan gewerkt om die positie te berei-
ken. De lancering van ons nieuwe Premium Brand Kerasilk is hiervan een goed
voorbeeld. Verder hadden we al een sterke uitgangspositie met KMS en door
het grote aantal salons in de Benelux waarmee we al jaren succesvol samen-
werken. Daarnaast is het belangrijk om enthousiast te zijn en een duidelijke
doelstelling te hebben. Al die zaken hebben eraan bijgedragen dat het is gelukt
om Premium Partner van de FashionWeek te worden.”
Onderdeel van de FashionWeek Amsterdam is een show op zondag 17 januari
waarmee Goldwell en KMS de hairfashiontrends voor 2016 presenteren. Kun
je al een tipje van de sluier oplichten wat betreft de invulling van dit event?
“Dat zou ik graag willen, maar ik kan er nu helaas niets over zeggen omdat
we de bezoekers volledig willen verrassen. Wel kan ik alvast zeggen dat de
stylisten van Goldwell en KMS zowel tijdens de winter- als de zomereditie het
haar van de catwalkmodellen zullen verzorgen. Hiermee onderstrepen we de
drie kernwaarden van de FashionWeek: Connect, Grow en Celebrate. Ofwel:
commercie en creativiteit met elkaar verbinden, de Nederlandse mode op de
kaart zetten en Nederlands modetalent vieren. Wat dit betreft delen Kao Salon
Benelux en FashionWeek Nederland dezelfde passie voor mode en creatief
talent.”
Ik kan me voorstellen dat de nieuwe Kao Academy en de sponsoring van de
FashionWeek veel geld kosten. Betekent dit dat andere Kao-activiteiten zoals
ColorZoom op een lager pitje komen te staan of staat Color Zoom hier los van?
“Nee, absoluut niet. FashionWeek en Color Zoom versterken elkaar juist! Met
onze eigen show tijdens de FashionWeek worden de nieuwe trendcollecties
voor 2016 gepresenteerd. Dit is dan tevens de aftrap voor de Color Zoom
Challenge, waarvan de internationale finale komend jaar in Stockholm plaats-
vindt. Color Zoom komt dus absoluut niet op een lager pitje te staan. Zowel
FashionWeek als Color Zoom zijn evenementen waar we heel bewust voor
hebben gekozen en waarin we graag willen investeren.”
“FashionWeek Amsterdam en Kao Salon Benelux delen dezelfde passies”
De merken Goldwell en KMS California worden in ons land vertegenwoordigd door Kao Salon Benelux.
Begin november kwam het bedrijf tweemaal met groot nieuws. Allereerst werd bekend dat er begin 2016
(ter aanvulling op de Kao Academy in Apeldoorn) een tweede Kao Academy in Amsterdam wordt geopend.
Het tweede nieuwsfeit is dat Kao (eveneens vanaf begin 2016) de nieuwe Premium Partner van de Mercedes-
Benz FashionWeek Amsterdam is. Het is een geweldige prestatie dat Kao Salon Benelux deze positie heeft
verworven, want als er één platform is waar kappersmerken zichzelf willen laten zien, dan is het wel tijdens de
FashionWeek Amsterdam. Over al deze spraakmakende nieuwe ontwikkelingen gaan we in gesprek met Christel
Grootentraast, die sinds anderhalf jaar leiding geeft aan Kao Salon Benelux.