Previous Page  12 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 52 Next Page
Page Background

C

O L U M N

L

A U R E N S

V A N

D E

V

I J V E R

Het veranderend klantgedrag zet druk

op de kapper om op deze verande-

ringen in te spelen. Zoals ik al in een

eerdere column schreef, liggen er echter

ook grote kansen voor ondernemers die

dit onderkennen en hier op relevante

wijze op inspelen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de online vindbaar-

heid en gemak om tot boeking over te gaan. Consumenten zijn steeds minder

loyaal en zullen steeds vaker Google of andere zoekmachines inschakelen

om advies in te winnen over een kapper in de buurt. Alleen vindbaarheid

is echter niet voldoende. Want als een klant je salon via een zoekmachine

eenmaal heeft gevonden, begint het online spel pas echt. Hiervoor is het van

belang om goed te begrijpen hoe een online ecosysteem te creëren waarin

de allesbepalende vraag is: hoe verhoog ik conversie? Met andere woorden:

hoe kan ik ervoor zorgen dat (potentiële) klanten die mij op het web hebben

gevonden ook daadwerkelijk overgaan tot een boeking? Door de successen

die de franchisenemers van TEAM Kappers en Cosmo Hairstyling op dit gebied

hebben, is Wave onlangs gevraagd door de grootste bank van Nederland om

onze ervaring op dit gebied te delen met hun MKB-klanten. Wat Wave voor

haar franchisenemers heeft gedaan, is simpelweg een vijfstappen plan doorlo-

pen om hiermee de basis van een online ecosysteem te leggen en deze stappen

continue te herhalen:

1. Doelstellingen bepalen; bepaal van tevoren wat je online wilt bereiken.

Zowel harde KPI's bepalen als ook de doelstellingen van kleinere conversies.

Denk bijvoorbeeld aan ROI op kanalen, media, apparaten etc.

2. Presence oftewel je website; dit is je etalage! Optimaliseren van de look &

feel, content maar ook vindbaarheid op zoekmachines

3. Meten is weten! Implementeren van een digital dashboard en klantfeedback-

tools. Door te meten weet je waar je verder digitaal moet verbeteren in zoek-

termen maar ook in de routing op je website. Google Analytics biedt hiervoor

simpele en goedkope tools

4. Klantkennis; digitaal leent zich om je klant beter te begrijpen. Met deze

kennis kan je vervolgens de klantrelatie op relevante wijze onderhouden en

verdiepen

5. De klanten van je laten houden. Door de klant beter te begrijpen en vervol-

gens content te ontwikkelen die de klant graag deelt op social media. Dit is op

zichzelf een enorm krachtig marketing-mechanisme

Wanneer deze stappen zijn doorlopen, ga je vervolgens kijken naar stap 1 om

te zien in hoeverre je doelstellingen zijn gehaald en waar deze eventueel moe-

ten worden bijgesteld. Vervolgens begint de cyclus opnieuw. Dit is een spel

waarbij een franchisegever ondernemers kan helpen, maar ook als zelfstandig

ondernemer kun je hier eerste kleine stappen zetten en hiermee voorzien in

klantbehoeften. Succes!

*Wave International is het moederbedrijf van de ketens Cosmo Hairstyling en

Team Kappers, die samen over 157 vestigingen beschikken. Sinds zijn aan-

stelling in 2013 heeft Laurens (samen met zijn team) beide ketenbedrijven

rigoureus vernieuwd. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die Wave

International biedt aan ondernemende franchisers? Ga dan naar www.wave-

international.com/franchisen

Laurens van de Vijver is columnist voor vaktijdschrift De Kapper. Daar zijn we best trots op, want Laurens is niet alleen

Algemeen Directeur van Wave International* maar ook een ervaren marketeer die weet wat er op marketinggebied

nodig is om salons succesvol te laten zijn. In zijn column gaat Laurens dus vooral in op thema’s als ondernemen in de

kappersbranche, leiding geven, teambuilding, nieuwe manieren om klanten aan de salon te binden en het stimuleren van

de bezoekfrequentie. Doe er uw voordeel mee!

Online stappen naar groei

Met de Lanzavoordeelpas ontvangt de consument de hoogste korting op alle

online aankopen bij meer dan 2300 webwinkels in Nederland (waaronder

Zalando, H&M, C&A, V&D, Neckermann, Nelly, Douglas, Disneyland Parijs,

etc.). De behandeling(en) en/of producten worden dus door webwinkels

gesponsord zodra deze met de Lanzavoordeelpas worden afgenomen.

Zodra uw klant via

Lanzavoordeelpas.nl

een online aankoop doet, krijgt

Lanzavoordeelpas.nl

commissie van de webshop waar de aankoop is gedaan.

Vervolgens wordt deze commissie voor 100% aan de drager van de pas uit-

gekeerd. Het bedrag wordt op zijn of haar account bijgeschreven. Dit bedrag

kan uitsluitend worden besteed bij de kapsalon waar de pas is uitgegeven (en

het tegoed wordt dus niet in cash geld uitgekeerd). Op die manier worden uw

behandeling(en) en/of producten voor de klant dus goedkoper of zelfs gratis.

De commissie die altijd gegeven wordt (cashback) komt bovenop de eventuele

korting die de webshop geeft middels een kortingscode.

Hoe werkt het in de praktijk?

1. De salon ontvangt de Lanzavoordeelpassen en verkoopt deze voor € 5,- per

stuk aan de klant of biedt deze aan als onderdeel van een actie.

2. Op de pas staat een unieke code, waarmee de pasdrager zich aanmeldt op

www.lanzavoordeelpas.nl.

Het kan zijn dat dit door de salon al is gedaan als

extra service.

3. Na aanmelden en inloggen is de Lanzavoordeelpas klaar voor gebruik.

4. Na een aankoop ontvangt de pasdrager cashback op zijn of haar spaarac-

count.

5. Wanneer de pasdrager het spaaraccount wil gebruiken klikt hij/zij op de

website op ‘uitbetalen’, waarna hij/zij een tegoedbon ontvangt die in de salon

waar de pas is uitgegeven kan worden besteed. Bij de uitbetaling wordt € 5,-

administratie- en behandelingskosten in rekening gebracht.

Alle voorwaarden en meer informatie zijn te vinden op:

www.lanzavoordeelpas.nl

L’ANZA heeft een eigen voordeelpas geïntroduceerd, waarmee uw klanten

bij 2300 webwinkels de hoogste korting krijgen èn geld teruggestort krijgen

dat zij uitsluitend in uw kapsalon kunnen uitgeven. Dit maakt de pas tot een

zeer effectief loyaliteitssysteem.

Lanzavoordeelpas

is een echte klantenbinder

D

E

K

A P P E R

N R

6 2 0 1 5

12