C
o l u m n
L
a u r e n s
v a n
d e
V
i j v e r
Afgelopen maand was ik op uitnodiging van Richard Koffijberg spreker bij
een sessie van de Experts in Business. Andere sprekers waren Mari van de
Ven, Mark Melief van Kinki Kappers en Hans Janssen van DenkProducties.
Ik was blij verrast met een zaal vol enthousiaste ondernemers uit de branche
die graag van elkaar willen leren. Voor vooruitgang in onze branche is dit zo
goed. De kappersbranche heeft immers een moeilijke tijd achter de rug, maar
mijn inziens komt dit voor een groot deel omdat het een branche is die van
oudsher sterk naar binnen is gekeerd. Ik vind het daarom super dat Experts in
Business dit soort sessies organiseert om kappers bij elkaar te brengen, erva-
ringen te delen en hierdoor uiteindelijk gezamenlijk sterker te worden. Daar
heeft deze branche behoefte aan en daar hebben we allemaal baat bij; groot
en klein.
Wat mij tijdens deze dag opviel was dat alle sprekers er op hamerden dat
succes alleen maar samen kan gaan met af en toe falen en het verkennen
van mogelijkheden buiten de gebaande paden. Het leek bijna een mantra
van iedere spreker om te prediken om je comfortzone continu te verleggen.
Waarbij overigens wel goed de grens tussen ‘stretch’ en ‘stress’ in de gaten
moet worden gehouden.
Voor mij persoonlijk was het een bevestiging dat er nog veel kan worden
geleerd van andere branches (zoals ik ook al aangaf in een eerdere column).
Dat hier nog veel ruimte voor bestaat, werd mij bevestigd door het feit dat
bijna niemand van alle aanwezigen ooit bij Uber een taxi heeft besteld. Dit is
voor mij ongelofelijk en eigenlijk onacceptabel. Als ondernemer in de dienst-
verlenende industrie is het zo belangrijk om vinger aan de pols te houden in
de markt en concepten die blijkbaar grote impact maken in andere branches
persoonlijk te ervaren. Uber is hier een voorbeeld van. Maar ook andere con-
cepten waar veel om te doen is, zijn inspirerend om als kapper te bezoeken.
Ik kan je garanderen dat je daar als ondernemer altijd weer iets uithaalt en
dat hier ideeën uit voortkomen die je kan toepassen in je eigen salon. Een
aantal voorbeelden hiervan zijn onder andere de nieuwe Sissy Boy-winkels in
Den Haag en Amsterdam KNSM-eiland; zie hoe het nieuwe winkelen meer
en meer een totaal beleving wordt. Ook een bezoek aan een van de Cool
Blue-winkels raad ik aan voor een mooi voorbeeld van hoog klantservice
niveau.
Verder raad ik aan om een vestiging van Ace & Tate-brillenwinkels te bestu-
deren om te begrijpen hoe je als bedrijf de consument kan leren heel anders
naar je product te kijken. Ook een bezoek aan Citizen M hotels is goed. Hoe
zorg je voor compleet nieuwe hotel-beleving voor een scherpe prijs waar de
computer op persoonlijke wijze steeds meer de rol van host overneemt? Ik
wens jullie de komende maand goede omzetten maar ook veel inspiratie voor
het nieuwe jaar!
*Wave International is het moederbedrijf van de ketens Cosmo Hairstyling
en Team Kappers, die samen over 157 vestigingen beschikken. Sinds zijn
aanstelling in 2013 heeft Laurens (samen met zijn team) beide ketenbe-
drijven rigoureus vernieuwd. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die
Wave International biedt aan ondernemende franchisers? Ga dan naar www.
wave-international.com/franchisenLaurens van de Vijver
LAURENS VAN DE VIJVER IS COLUMNIST VOOR VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER. DAAR ZIJN WE BEST TROTS OP, WANT LAURENS IS NIET ALLEEN ALGEMEEN
DIRECTEUR VAN WAVE INTERNATIONAL* MAAR OOK EEN ERVAREN MARKETEER DIE WEET WAT ER OP MARKETINGGEBIED NODIG IS OM SALONS SUCCESVOL
TE LATEN ZIJN. IN ZIJN COLUMN GAAT LAURENS DUS VOORAL IN OP THEMA’S ALS ONDERNEMEN IN DE KAPPERSBRANCHE, LEIDING GEVEN, TEAMBUILDING,
NIEUWE MANIEREN OM KLANTEN AAN DE SALON TE BINDEN EN HET STIMULEREN VAN DE BEZOEKFREQUENTIE. DOE ER JE VOORDEEL MEE!
INSPIRATIE BUITEN DE
GEBAANDE PADEN
D
e
K
a p p e r
n r
6 2 0 1 6
55
O L U M N A U R E N S V A N D E I J V E R