D
e
K
a p p e r
n r
6 2 0 1 6
58
ZÓ SCOOR JE GRATIS PUBLICITEIT
VOOR JE KAPSALON!
KAPPERSZAKEN KUNNEN HEEL INTERESSANT ZIJN VOOR DE MEDIA. MAAR JUIST DEZE ONDERNEMERS LATEN VAAK KAN-
SEN LIGGEN DOOR DE MEDIA NIET OP TE ZOEKEN. DAT IS ZONDE! DAAROM DEELT FREE PUBLICITY COACH EN MEDIA
EXPERT STEPHANIE AUKES EEN AANTAL PR-TIPS WAARMEE OOK JIJ FREE PUBLICITY KUNT SCOREN VOOR JE SALON.
NIEUWSWAARDE
Waar begin je als je in de media wilt komen en free publicity wilt krijgen in bij-
voorbeeld de krant, in een (online) magazine of zelfs radio of tv? Alles staat of valt
met een goed plan van aanpak. Allereerst is het belangrijk om te weten wat jour-
nalisten en redacties nieuwswaardig vinden. Het is belangrijk dat je nieuwswaarde
creëert. Ik zal wat voorbeelden geven waarop je zou kunnen inspelen voor jouw
business.
NIEUWE ZAAK
Stel je opent een nieuwe salon, dan kan de regionale media dit interessant vinden.
Jouw regio heeft een eigen krant, zoals Eindhoven het Eindhovens dagblad heeft
en Amsterdam het Parool. Media uit de regio vinden het vaak interessant om over
ondernemers uit de regio te schrijven. Als je een nieuwe zaak opent dan is dat
nieuws. Ook kunnen lokale radiostations interesse hebben in een interview met
jou, evenals huis-aan-huisbladen. Onderschat de kracht van deze lokale media
niet. Vaak worden ze de lokale suffertjes genoemd, maar dat vind ik oneerbiedig
want deze krantjes worden ontzettend goed gelezen door mensen uit de buurt. En
die lezers zouden allemaal jouw nieuwe klant kunnen zijn.
VERNIEUWING
Wat ook nieuwswaarde kan hebben is wanneer je bijvoorbeeld een techniek,
therapie of product gebruikt die (vrij) nieuw is in Nederland. Een klant van mijn
online free publicity programma, een kapper/beautyondernemer stuurde één
bericht aan de media wat leidde tot een interviewuitnodiging van Libelle, een
publicatie door gezondheidsmagazine Santé en diverse artikelen op beauty- en
lifestyle blogs. Dat is ook voor jou mogelijk als je iets vernieuwends aandraagt bij
de media.
TREND
Als ondernemer in de kappersbranche heb je veel kennis in huis over je vak. Die
schat aan kennis is bijzonder waardevol voor de media. Als je naar tv-program-
ma’s als Editie NL kijkt dan zie je vaak deskundigen aan het
woord. Zij geven bijvoorbeeld hun mening over een bepaalde
beauty- of haartrend. Hoe geweldig zou het zijn als jij die
expert bent die zijn/haar mening geeft over een bepaalde
trend in jouw branche, of het nu op tv, radio, magazine of
krant is?
DESKUNDIGHEID
Jij kunt ook die veelgevraagde expert in de media worden. De
media is namelijk altijd op zoek naar deskundigen en daar
komt bij dat de beauty- en haarbranche altijd hot is. Veel kij-
kers, lezers en luisteraars van de media willen namelijk weten
hoe zij zichzelf mooier kunnen maken. Spot je een bepaalde
trend? Benader de media daar dan mee en je kunt zomaar
gratis media-aandacht krijgen.
STOUTE SCHOENEN
Het enige dat je tegenhoudt om free publicity te krijgen is het
feit dat je de media niet opzoekt. Dat je de stoute schoenen
niet aantrekt. Of dat je er geen hulp bij zoekt. Wees je con-
current een stap voor door de media wél op te zoeken.
Met free publicity creëer je bekendheid voor je bedrijf, bena-
druk je je deskundigheid en bevestig je je autoriteit. Zeg nou
zelf, kies je sneller voor de kapper of beautysalon waarover je
laatst een artikel in de krant gelezen hebt, of voor een totaal
onbekende salon?
Wil je meer weten over hoe jij publiciteit kunt krijgen? Bekijk
dan mijn gratis video ‘Hoe verleid je een journalist?’ via
www.supastar-pr.comM
a r k e t i n g