D
E
O
P T I C I E N
N R
1 2 0 1 6
10
I
N T E R V I E W
WAAROM IS GEKOZEN VOOR HET THEMA ‘GET IN CHARGE’?
Marco van Beusekom: “Het thema verwijst naar een tweetal belangrijke
aspecten van het komende NCC. Ten eerste zullen de onderwerpen erop zijn
gericht dat de bezoeker meer ‘in charge’ wordt van zijn contactlenspraktijk. Ten
tweede verwijst het naar de interactiviteit van het congres.”
Alex Lamse: “De bezoeker zal op het NCC 2016 interactiviteit tot het maximale
niveau gaan beleven. Zo heeft hij/zij de gelegenheid om tijdens de sessies
vragen te stellen via mobile devices en gaan we werken met sidekicks die de
lezingen stop kunnen zetten als er interessante onderwerpen door het publiek
worden aangedragen. Het publiek is ‘in charge’ over de topics die tijdens de
lezing aan bod komen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een sprekersdebat
waar sprekers over een onderwerp in discussie gaan dat van te voren door het
publiek wordt bepaald. De bezoeker krijgt de kans om het NCC 2016 naar zijn
eigen hand te zetten, afgestemd op zijn vragen en behoeften uit de dagelijkse
praktijk. Het NCC is altijd innovatief geweest, bij ons konden dingen die bij
andere congressen uitgesloten waren, en ook in 2016 laten we zien innovatief
en vooruitstrevend te zijn.”
Pieter Bas Kampmeinert: “We vragen dus duidelijk participatie van optiek
Nederland. Zelf actief meedoen! Om het congres bovendien nog beter te
maken hebben we input van de deelnemers zelf nodig. Het zou zo leuk zijn als
bijvoorbeeld een nieuwe generatie opstaat en een praatje zou willen houden,
of daarin mee wil denken. Als men aangeeft dit eng te vinden, of men weet niet
hoe het moet, dan bieden wij hier volop ondersteuning in aan.”
“We krijgen nog wel eens de opmerking dat veel lezingen in het Engels worden
gegeven. Maar we kunnen bijna niet anders, omdat in onze ‘eigen keuken’ in
Nederland weinig aanbod is. En bovenal willen we een interessant congres
neerzetten, waarbij de bezoeker informatie opsteekt die hij morgen in je prak-
tijk kan toepassen. Het mooie zou zijn als er voorbeelden worden aangedragen
vanuit de Nederlandse markt zelf, zodat het NCC nog meer is afgestemd op
de wensen en behoeften van de Nederlandse markt. Op deze manier zal het
NCC nog verder ontwikkeld kunnen worden en kan een jonge generatie met
ambitie opstaan.”
Marco van Beusekom vult aan: “Daarnaast geldt natuurlijk dat veel belangrijke
ontwikkelingen binnen de contactlensbranche – denk aan onderzoek – in
landen als Amerika, Canada, Australië en Engeland plaatsvinden. Engelstalige
gebieden dus, waardoor we zeker ook niet om het Engels heen kunnen. Grote,
belangrijke namen die voor veel wetenschappelijke publicaties zorgen, trekken
veel bezoekers naar het NCC. We zijn zeker op zoek naar een goede balans
OP 13 EN 14 MAART 2016 VINDT DE ZESDE EDITIE VAN HET NEDERLANDS CONTACTLENS CONGRES (NCC) PLAATS. HET IS BEWONDE-
RINGSWAARDIG HOE HET EVENEMENT IS UITGEGROEID TOT EEN INTERNATIONAAL CONGRES MET AANZIEN OVER DE GEHELE WERELD.
DIT WORDT NOG MAAR EENS BEVESTIGD DOOR DE SAMENWERKING MET DE BCLA. KORTOM, NCC IS EEN OP EN TOP PROFESSIONEEL
CONGRES, DAT – OPVALLEND GENOEG - DOOR VRIJWILLIGERS GERUND EN GEORGANISEERD WORDT. DOOR DE INZET VAN VRIJWILLIGERS
KAN DE ORGANISATIE DE TOEGANGSPRIJZEN LAAG HOUDEN EN DAARMEE DE TOEGANKELIJKHEID EN LAAGDREMPELIGHEID OM DEEL TE
NEMEN AAN HET CONGRES MEER DAN WAAR MAKEN. HET NCC VERWELKOMT INMIDDELS 1250 BEZOEKERS PER DAG. TWEE VAN DE NCC
ORGANISATOREN VAN HET EERSTE UUR ZIJN MARCO VAN BEUSEKOM EN PIETER BAS KAMPMEINERT. SINDS KORT MAAKT OOK ALEX LAMSE
– NAAST NOG VIJF ANDERE ORGANISATOREN – WEER DEEL UIT VAN DE STUURGROEP VAN HET NCC. WIJ SPRAKEN DE DRIE HEREN OVER
DE ZESDE EDITIE VAN HET NEDERLANDS CONTACTLENS CONGRES!
Fotografie: Maaike van Esch