C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande toestemming
van de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijd-
schrift wordt opgenomen. Fouten zijn
echter niet volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook
op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708008)
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
Januari 2016
|
16e jaargang no. 1
|
Prijs
€
10,50
de opticien
COVERSTORY
JOHNSON & JOHNSON VISION CARE
OVER HET SUCCESVOL AANPASSEN VAN
MULTIFOCALE CONTACTLENZEN
EYECATCHER
CROWFUNDING ALS INTERESSANT
FINANCIERINGSALTERNATIEF BINNEN DE OPTIEK
SPECIAL
ALLES OVER CENTROP SALES EN
HALL OF FRAMES VAN 31 JANUARI
EN 1 FEBRUARI AANSTAANDE
SPECIAL:
H
ALL
OF
F
RAMES
Het begin van het nieuwe jaar is weer typisch zo’n moment op vooruit te kijken,
nieuwe plannen te maken en wellicht een paar goede voornemens vast te stellen die
dit jaar nou eens een keer wel gaan lukken… Stoppen met roken bijvoorbeeld? Meer
gaan sporten? Ik zal eerlijk zijn. Ik heb ze niet. Nu rook ik niet en sport ik drie à vier
keer per week. Maar ik vind het vooral onzin om dit aan het begin van het jaar te
doen. De wil moet er zijn om gezonder te willen zijn. Daar valt of staat het mee in
mijn opinie. Daar heb ik geen 1 januari bij nodig, om op de 14e te concluderen dat
die éne sigaret op dat feestje toch niet uitmaakt.
Hetzelfde principe geldt volgens mij voor het ondernemen. Waarom lukt bij die éne
ondernemer wel om een succesvol bedrijf te runnen en wil het bij die ander maar
niet vlotten. En als het dan niet zo vlot met uw bedrijf, geeft u dan de omstandighe-
den de schuld, zoals het slechte weer of de kwakkelende economie? Begrijp mij niet
verkeerd, deze factoren zullen zeker een rol spelen en van invloed zijn op. Maar de
meeste invloed heb je nog altijd zelf. Als het regent heb ik ook wel eens geen zin om
te gaan hardlopen, maar ik gebruik het niet als excuus om niet te hoeven gaan. Van
sporten weet ik van mijzelf, daar word ik zowel mentaal als fysiek sterker van. Dat is
mijn doel en daar voel ik mij fijn bij. En juist door dit doel helder te hebben ren je
ook bij slecht weer dat éne rondje.
Vraag u daarom af welke rol u zelf kunt spelen en welke doelen u voor ogen heeft.
Ik weet het, de economie zat de laatste jaren niet mee, maar er zijn wel degelijk –
en ook zeker optiekbedrijven – die mooie resultaten hebben laten zien. Welke koers
varen zij en welke vaak heldere doelen streven zij na? Een mooi proces om eens in
te duiken. Waar sta ik met mijn winkel en als ondernemer? Een actueel voorbeeld is
natuurlijk de Bijenkorf en de V&D. Daar waar de Bijenkorf duidelijke keuzes gemaakt
heeft – het hogere segment bedienen – heeft de V&D dit niet aangedurfd. Van alles
wat, wat in de praktijk van alles net niet betekende.
Keuzes maken geldt natuurlijk ook voor ons als uitgeverij van een achttal b-to-b titels.
Want naast vaktijdschrift De Opticien geven wij nog een zevental vaktitels uit in uit-
eenlopende branches. Ook in de uitgeverijwereld staan de ontwikkelingen niet stil.
En dus hebben wij van vaktijdschrift De Opticien heldere doelen en plannen voor het
komende jaar vastgesteld. Zo willen wij u op verfrissende wijze informeren over de
laatste ontwikkelingen in de optiek en geloven we in een optimale combinatie van
print en online. Waren we vorig jaar al begonnen met een nieuwe verfrissende resty-
ling, dit jaar zetten wij dit door. Het resultaat is in deze uitgave te zien! En ook online
gaan we deze koers voorzetten, zodat on- en offline elkaar nog meer gaan versterken.
U als lezer bent immers ook steeds vaker op het internet en social media te vinden.
Wij ontmoeten u daar graag!
Veel kijk- en leesplezier!
Else Witten
Hoofdredacteur De Opticien
Els e Wi tt en
De Visie
Doelen
DURVEN STELLEN
D
E
O
P T I C I E N
N R
6 2 0 1 5 3