C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande toestemming
van de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijd-
schrift wordt opgenomen. Fouten zijn
echter niet volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook
op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708008)
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
April 2016
|
16e jaargang no. 2
|
Prijs
€
10,50
de opticien
SPECIAL:
C
ONTACTLENZEN
&
V
LOEISTOFFEN
COVERSTORY
BAUSCH + LOMB
ULTRA CONTACTLENS
BEURZEN
TERUGBLIK OP EEN SUCCESVOL BEURSSEIZOEN VOORJAAR 2016
INTERVIEW
DE NIEUWE KOERS VAN
PRODESIGN DENMARK
Opti München, Centrop Sales, Hall of Frames, Mido en het Nederlands Contactlens
Congres. We zijn het jaar 2016 goed van start gegaan. Met maar liefst vijf grote
evenementen binnen de branche werd de balans opgemaakt voor het komende jaar.
En hoe graag ik het ook zou willen, in een glazen bol kijken is helaas voor niemand
weggelegd. Wat we wel kunnen doen is kijken naar de cijfers en vanuit daar onze
conclusies trekken. Aan het aantal bezoekers heeft het niet gelegen…
De Opti in München trok 27.500 bezoekers, een plus van 8% ten opzichte van vorig
jaar. Die bezoekers kochten gezamenlijk voor zo’n 153 miljoen euro in en waardeer-
den de beurs in het algemeen als zeer goed. Ook de Mido sloot met mooie cijfers.
Het evenement trok naar eigen zeggen ruim 52.000 bezoekers en dat was 7% meer
dan een jaar eerder. Ook de beurzen in ons eigen land trokken bijna 1.500 opticiens.
Het Centrop laat dan ook enthousiast aan ons weten: “Op maandag stonden alle
650 parkeerplaatsen op het terrein van Hart van Holland vol, zodat er langs de weg
geparkeerd moest worden. Beide beurzen zijn zo aantrekkelijk, dat de bezoeker dit
ervoor over heeft.”
Conclusie? De beurzen zitten in de lift en dat is een teken dat er weer volop inge-
kocht wordt. Of we de crisis voorlopig achter ons hebben gelaten, daar durf ik geen
uitspraken over te doen met de huidige politieke en economische situatie. Wel durf ik
te stellen dat het goed gaat met de optiekbranche in zijn geheel. Ook enkele ketens
lieten dit zien.
Hans Anders boekte afgelopen jaar de hoogste omzet ooit in de geschiedenis van het
bedrijf. Ook de winst nam, volgens het persbericht, aanzienlijk toe. De 400 Hans
Anders winkels samen realiseren een omzet van 171 miljoen euro. En ook de nieuwe
directeur van Specsavers laat ons in een interview weten dat het de ambitie heeft om
met dertig winkels te groeien de komende tijd. Maar ook de ‘grotere’ zelfstandige blij-
ven uitbreiden. City Bril met vier vestigingen in Rotterdam kocht begin dit jaar Azami
in Den Haag, Saton Optiek breidde uit met Graafstal in Wassenaar, Oogwereld kocht
Koopman in Hoorn en Andre Verhoeven lijfde De Roo in Den Haag in.
En wat als wij kijken naar de algemene ‘oogzorg’ cijfers. Wereldwijd zou in 2050 de
helft van de mensheid bijziend zijn terwijl dat nu nog geen 30% is. InWest-Europa stijgt
volgens deze prognoses het voorkomen van bijziendheid van 22% in 2000 naar ruim
56% in 2050. Voor de volksgezondheid natuurlijk niet fijn, maar voor ons als branche
zijn dit klinkende cijfers. En dan hebben we de vergrijzing niet eens meegerekend.
Kortom, ik geloof dat er –
gezien de cijfers - genoeg kan-
sen op u liggen te wachten in
2016. Ik wens u veel onderne-
mersplezier!
Else Witten
Hoofdredacteur De Opticien
Els e Wi tt en
De Visie
Tellen maar!
D
E
O
P T I C I E N
N R
2 2 0 1 6 3