Previous Page  5 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 90 Next Page
Page Background

C

O L O F O N

E N

D

E

V

I S I E

Vakblad voor de optiek- en

contactlenzenbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen

Telefoon: +31 (0)24 3 246146

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.deopticien.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

De Mey Micheline

Eekhoutdriesstraat 67

9041 OOSTAKKER (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Hoofdredactie:

Else Witten

e.witten@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Accountmanager:

Gerdo van de Peppel

g.peppel@gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en

uitgevoerd conform de Regelingen voor

het Advertentiewezen, gedeponeerd

ter griffie van de Arrondissementsrecht-

banken en bij de Kamers van Koop-

handel.

Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI

Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is

gegarandeerd en gecontroleerd.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland € 42,-

Per jaar in Europa

€ 51,-

Losse verkoop

€ 10,50

Het abonnement kan elk gewenst

moment ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31 (0)24 3 246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Druk:

Geers Offset (België)

ISSN:

1872-9363

© Copyright 2016

Niets uit deze uitgave mag worden

verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt

door middel van druk, fotokopie

microfilm of welke andere wijze dan

ook, zonder voorafgaande toestemming

van de uitgever.

De Opticien besteedt de grootst

mogelijke aandacht aan de juistheid

van de informatie die in het vaktijd-

schrift wordt opgenomen. Fouten zijn

echter niet volledig uit te sluiten.

De uitgever en de auteurs zijn dan ook

op geen enkele wijze verantwoordelijk

voor schade, van welke aard ook,

die is ontstaan als gevolg van hande-

lingen en/of beslissingen die gebaseerd

zijn op de bedoelde informatie.

TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708008)

Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche

|

April 2016

|

16e jaargang no. 2

|

Prijs

10,50

de opticien

SPECIAL:

C

ONTACTLENZEN

&

V

LOEISTOFFEN

COVERSTORY

BAUSCH + LOMB

ULTRA CONTACTLENS

BEURZEN

TERUGBLIK OP EEN SUCCESVOL BEURSSEIZOEN VOORJAAR 2016

INTERVIEW

DE NIEUWE KOERS VAN

PRODESIGN DENMARK

Opti München, Centrop Sales, Hall of Frames, Mido en het Nederlands Contactlens

Congres. We zijn het jaar 2016 goed van start gegaan. Met maar liefst vijf grote

evenementen binnen de branche werd de balans opgemaakt voor het komende jaar.

En hoe graag ik het ook zou willen, in een glazen bol kijken is helaas voor niemand

weggelegd. Wat we wel kunnen doen is kijken naar de cijfers en vanuit daar onze

conclusies trekken. Aan het aantal bezoekers heeft het niet gelegen…

De Opti in München trok 27.500 bezoekers, een plus van 8% ten opzichte van vorig

jaar. Die bezoekers kochten gezamenlijk voor zo’n 153 miljoen euro in en waardeer-

den de beurs in het algemeen als zeer goed. Ook de Mido sloot met mooie cijfers.

Het evenement trok naar eigen zeggen ruim 52.000 bezoekers en dat was 7% meer

dan een jaar eerder. Ook de beurzen in ons eigen land trokken bijna 1.500 opticiens.

Het Centrop laat dan ook enthousiast aan ons weten: “Op maandag stonden alle

650 parkeerplaatsen op het terrein van Hart van Holland vol, zodat er langs de weg

geparkeerd moest worden. Beide beurzen zijn zo aantrekkelijk, dat de bezoeker dit

ervoor over heeft.”

Conclusie? De beurzen zitten in de lift en dat is een teken dat er weer volop inge-

kocht wordt. Of we de crisis voorlopig achter ons hebben gelaten, daar durf ik geen

uitspraken over te doen met de huidige politieke en economische situatie. Wel durf ik

te stellen dat het goed gaat met de optiekbranche in zijn geheel. Ook enkele ketens

lieten dit zien.

Hans Anders boekte afgelopen jaar de hoogste omzet ooit in de geschiedenis van het

bedrijf. Ook de winst nam, volgens het persbericht, aanzienlijk toe. De 400 Hans

Anders winkels samen realiseren een omzet van 171 miljoen euro. En ook de nieuwe

directeur van Specsavers laat ons in een interview weten dat het de ambitie heeft om

met dertig winkels te groeien de komende tijd. Maar ook de ‘grotere’ zelfstandige blij-

ven uitbreiden. City Bril met vier vestigingen in Rotterdam kocht begin dit jaar Azami

in Den Haag, Saton Optiek breidde uit met Graafstal in Wassenaar, Oogwereld kocht

Koopman in Hoorn en Andre Verhoeven lijfde De Roo in Den Haag in.

En wat als wij kijken naar de algemene ‘oogzorg’ cijfers. Wereldwijd zou in 2050 de

helft van de mensheid bijziend zijn terwijl dat nu nog geen 30% is. InWest-Europa stijgt

volgens deze prognoses het voorkomen van bijziendheid van 22% in 2000 naar ruim

56% in 2050. Voor de volksgezondheid natuurlijk niet fijn, maar voor ons als branche

zijn dit klinkende cijfers. En dan hebben we de vergrijzing niet eens meegerekend.

Kortom, ik geloof dat er –

gezien de cijfers - genoeg kan-

sen op u liggen te wachten in

2016. Ik wens u veel onderne-

mersplezier!

Else Witten

Hoofdredacteur De Opticien

Els e Wi tt en

De Visie

Tellen maar!

D

E

O

P T I C I E N

N R

2 2 0 1 6 3