Previous Page  81 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 90 Next Page
Page Background

C

O L U M N

ERIK SMIDT IS EIGENAAR VAN ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY. ERCON IS EEN LEVERANCIER VAN CONTACTLENZEN EN LEVERT

AAN OPTICIENS, OOGARTS-PRAKTIJKEN EN AANPAS-INSTITUTEN. ERCON GAAT IN DE CONTACTLENSWERELD SAMENWERKINGEN AAN MET

BEDRIJVEN DIE MODERNE EN INNOVATIEVE PRODUCTEN FABRICEREN. ZO WAREN ZIJ DE EERSTE DIE EEN ZACHTE LENS MET ABERRATIE BLOK-

KING LEVERDEN VOOR EEN VERHOOGD CONTRAST. DEZE INNOVATIEVE ROL LIGT ERIK WEL. ZO HEEFT HIJ NAAST EEN VOORLIEFDE VOOR

HET VAK GROTE PASSIE VOOR ONDERNEMEN EN ZIET HIJ OVERAL KANSEN. DEZE KANSEN DEELT HIJ GRAAG MET U IN DEZE COLUMN IN

VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN.

Ik ben voldaan. Voldaan van een heerlijk NCC en ik denk dat er velen met

mij voldaan zijn. Wanneer je terug kijkt naar een dergelijk evenement moet

mij van hart dat ik diep respect heb voor de vele vrijwilligers en vooral ook

voor de trekkers van dit evenement, Marco van Beusekom voorop. Met hem te

noemen wil ik anderen niet te kort doen maar een opsommingslijst van ieder-

een die het NCC tot een groot succes heeft gemaakt voert hier denk ik te ver.

Wat mij ook vooral opvalt is de verschillende benadering van het commerci-

ele gedeelte, zeg maar ‘de beursvloer’ van het NCC. Nog steeds zie ik, zeker

ook van grote bedrijven, een heel product gerichte benadering. Er worden

veel productafbeeldingen geshowd en materialen genoemd en ook wanneer

je kijkt naar de presentaties zijn de ‘plaatjes’ vaak belangrijker dan het verhaal

wat er achter zit. Hoe maak je het verhaal wat er achter zit dan aanschouwe-

lijk hoor ik u zeggen. Naar mijn idee benadrukken we veel te weinig wat de

toepassing van een product of dienst is en veel te veel de technische aspecten.

Natuurlijk is het belangrijk dat een lens bepaalde eigenschappen heeft die

essentieel zijn voor het probleemloos dragen van deze lens maar is het dan

nodig deze eigenschappen als technisch aspect te benoemen? Het is immers

een bekend fenomeen dat een verhaal beklijft en dat feiten worden vergeten.

U bent niet gewend dat ik over mijn bedrijf of onze producten praat maar u

staat mij vast toe een voorbeeld uit onze eigen praktijk te noemen .

Wij zijn ervan overtuigd met beelden die wij hebben getoond over het feit

dat ‘size matters we meer impact hebben gehad dan dat we de getallen 13.6

, 14.2 en 14.8 zouden hebben genoemd. En Oté schept met zijn traditionele

bier en bitterballen een sfeer die zijn gelijke bijna niet kent zonder ook maar

één product te laten zien.

Naast een verhaal dat je kunt vertellen moet dit verhaal natuurlijk een beteke-

nis hebben voor de toehoorder. Wanneer het enkel gaat om een ander pro-

duct te introduceren maar degene waarover het gaat heeft daar niets aan, zal

de ontvanger snel afhaken. Met andere woorden de relevantie van het verhaal

dient uiteraard duidelijk te zijn niet alleen voor degene die contactlens aan-

meet maar zeker ook voor de eindgebruiker.

Het NCC heeft een aantal innovaties laten zien ook in de zin van de partici-

patie van de deelnemers. Het introduceren van een innovatief element of pro-

duct is zeer belangrijk voor de impact die een product of dienst heeft. Daarin

heeft het NCC op een zeer goede wijze de mogelijkheden benut die er op dit

moment zijn. Het is geen sinecure om steeds iets vernieuwends de bedenken

of uit te voeren. Zeker gezien het feit dat het nieuwe niet op zich moet staan,

maar het dient ook een functie te hebben.

In het geheel zie je de liefde voor ons vak en ook de liefde voor het organi-

seren van het evenement terug. Overal spreekt passie uit en dat is naar mijn

idee de reden dat het NCC zo’n succes is.

In het algemeen zou je kunnen stellen dat het NCC is samen te vatten alsof

het een goed boek is. Het bestaat uit een aantal onderdelen die zijn te van-

gen in één woord. Ik zou hiervoor het Franse woord voor boek willen nemen.

Liefde voor het vak en voor de unieke manier om een dergelijk evenement te

organiseren.

Innovatief bezig zijn zowel voor wat betreft de producten en instrumenten als

de manier van presenteren.

Verhalen vertellen want verhalen beklijven meer dan feiten

Relevante zaken bespreken voor nu maar ook zeker voor de toekomst.

Educatie en ook entertainment zijn belangrijke pijlers waarop het NCC vaart.

Ik hoop dat ook in de toekomst het NCC een goed boek mag zijn die je , net

als nu, in één adem zou willen uitlezen en ik complimenteer de “schrijvers”

van de laatste versie.

Een heerlijk NCC

Erik Smidt

D

E

O

P T I C I E N

N R

1 2 0 1 6 81