Previous Page  83 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 90 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

2 2 0 1 6 83

Het wegvallen van die bekende franchisezaken zou best eens een zegen kunnen zijn! Waarom? Kijk maar naar de feiten:

slechts 5% van de retailverkopen bestaat uit internetaankopen. Ja je leest het goed! 95% van retailverkopen is ‘live enter-

tainment’ met echte ondernemers en verkopers. Nou ja ‘verkopers’. Soms, nee vaak, waren de adviezen niet echt enthou-

siasmerend. Er was veel ‘overaanbod van hetzelfde’. Grauwe matige kwaliteit middenmoot artikelen. En vaak is winkelen

een ergernis.

Consumenten stellen steeds hogere eisen aan dienstverlening. Terwijl je van het winkelen bij de formulewinkels nou niet

echt warm wordt: slechte bediening, ‘eenheidsworst’ het constant zien van de uitverkoop etc. Zo ongeveer het hele jaar

door heeft de consument niet echt een reden op naar de winkelstraat te komen. Het viel me trouwens op dat bij V&D de

servicegraad, toen ze gingen sluiten, met sprongen omhoog ging. Het kon dus wel.

Het draait bij ‘consumentenbeleving’ voor ondernemers en verkopers om twee begrippen:

De meeste klanten in winkels zijn ‘mensen-belevers’: mensen die gevoelig zijn voor attent en sociaal gedrag van verkopers.

Ze zijn gevoelig voor ‘casual communication’ oftewel de verkoper die zichzelf weet te blijven, maar wel het vermogen

heeft ontwikkeld om zich aan te passen aan de stijl van de klant. De klant op zijn beurt wil iets nieuws, zoekt trends, wil

voorsprong nemen op anderen. Maak dus het verschil! Want de ‘nerds’ blijven toch wel thuis of bellen de zaak met de vraag

‘wat iets kost’. En ook daarbij weten we vaak niet juist te handelen en zijn we te weinig communicatief. We geven prijsin-

formatie in plaats van de klanten nieuwsgierig te maken en ze naar de zaak te lokken. Simpelweg omdat we het ‘nieuwe

verkoop communiceren’ niet voldoende beheersen.

Binnen de optiek staat persoonlijk advies centraal en dat gaat lastig via internet. Ik geloof wel in ‘skype spreektijden’ en

Facebook als medium. Via beide media kan de consument contact met de winkel hebben om bijvoorbeeld vragen te stellen.

Maar een oogmeting mag dan straks via een app gaan, het precisiewerk gebeurt toch in de winkel. Je hebt tenslotte maar

een paar ogen en daar ben je zuinig op!

Het gaat steeds vaker om het verschil maken: Bied je actueel en het laatste aanbod? Werk je met co-promotie van artikelen

van bijvoorbeeld een betere luxe lederzaak en promoot je elkaars bedrijven? Durf je je prijsangst te overwinnen en te kiezen

voor het hogere prijssegment?

Ga als opticien zijnde netwerken en houd eens een verhaal over ‘life time oogzorg’. Ga nou eens echt zorgen voor de klant

door meer ‘bij te adviseren’. Dat is je taak, geen ‘afzetterij.’ Anders koopt de consument het product bij een concurrent

die het wel durft. Nut je thema’s uit zoals de extra leesbril of de computerbril . Of organiseer een themaavond bij jou in

de zaak. ‘Just do it! De toekomst is er voor de betere speciaal zaak en dus ook de betere optiekzaak. Jouw zaak misschien?

NICO SCHRAAG

Nico Schraag is communicatieadvi-

seur,spreker en.Als Consumentoloog

combineert hij namelijk de nieuwste

trainingsmethoden en communica-

tie-inzichten met een aantoonbare

brede praktijkervaring. Ook Mark

Rutte behoorde bijvoorbeeld tot

zijn clientèle. Daarnaast helpt hij al

meer dan dertig jaar optiekonderne-

mers om meer rendement uit hun

onderneming te halen.

Website:

www.nicoschraag.nl

Email:

info@nicoschraag.nl

Tel:

+31 (0) 355330028

Het einde van winkelcentra en winkelstraten is in mijn optiek nog lang niet in zicht. Digitalisering van retail zal er juist toe bij-

dragen dat persoonlijke producten ook straks nog in fysieke winkels verkrijgbaar zijn. De behoefte van de consument verschuift

naar maatwerkproducten en bijbehorende diensten. Klanten willen tegenwoordig zelf invloed kunnen uitoefenen op wat ze

kopen, en daarbij begeleid worden door deskundig personeel. En er zijn gelukkig nog zat maatwerkproducten die bij voorkeur

met professionele begeleiding gekocht worden.

ERVAART DE KLANT JOUW BEGELEIDING AL ALS LUXE?

Laatst las ik: ‘Het kopen met begeleiding is een nieuwe luxe aan het worden!’ Gepersonaliseerde producten kunnen alleen tot

stand komen door jouw professionele begeleiding. De rol van de opticien verandert daarmee steeds meer naar professionele

dienstverlener. Daarmee mag de kloof tussen de zelfstandige opticien, de prijsagressieve ketens en het internet van mij nog veel

groter worden gemaakt. Innovatieve technologieën en nieuwe verdienmodellen helpen ons bij het verkrijgen van onderschei-

dende concurrentievoordelen. Prikkel en verleid de klant om naar jouw winkel te komen, zodat zij het zelf kunnen ervaren en

beleven. Stuur via de multimedia kanalen heel gericht sneak previews van nieuwe producten, onderscheidende diensten en

aantrekkelijke aanbiedingen op maat. En kies bij voorkeur voor ‘product plus’, want dat werkt in de praktijk beter dan ‘prijs min’.

Er zijn nu prachtige mogelijkheden om fysieke retailing te combineren met nieuwe technologie. Tot voor kort moest de klant

bijvoorbeeld nog van een placemat aflezen welk type glazen er beschikbaar waren. Nu kunnen we de klant een aantal gerichte

vragen stellen, een aantal extra metingen verrichten en dan kijken of men in het profiel van ‘het nieuwe HD kijken’ past. Virtual

reality toevoegen geeft de klant vooraf meer inzicht in wat hij of zij gaat kopen. Het doel blijft nog steeds het verleiden van de

klant om betere producten en diensten te kopen. Kies voor een soort van ‘fusion cooking’. Hoe kijkt het anders met die geperso-

naliseerde glazen; hoe zie ik er straks uit; hoeveel beter kijkt het in het donker; hoe ontspannen kijkt die multimediabril tijdens

intensief computerwerk?

ZORG VOOR GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS DIE TROTS EN ENTHOUSIAST ZIJN OP WAT ZE VERKOPEN

Gezonde optiekbedrijven maken momenteel de transitie en blijven daarom herinvesteren in innovatieve technologie. Zij zorgen

voor goed opgeleide medewerkers die het verschil maken. Meedenken loont, kies daarom bij de implementatie voor een creatief

proces met je medewerkers. Voeg op de mens gerichte technologie toe, bijvoorbeeld door gebruik te maken van augmented rea-

lity demonstraties. Laat de klant hiermee zelf eens ervaren wat gepersonaliseerd maatwerk voor hem of haar betekent. Versterk

hiermee de beleving rondom het product, het merk, de deskundigheid van de medewerkers en van jouw bedrijf. Bij contactlen-

zen heeft het aanmeten van maatwerk zich al bewezen als bindende succesfactor. Het daaruit voortvloeiende vertrouwen leidt

weer tot klantenloyaliteit en dat bepaalt uiteindelijk toch ons pensioen.

Vergeet dus niet dat je als optiekzaak een kennisbedrijf bent. Maak dus gebruik van de nieuwste apparatuur voor het aanmeten

en personaliseren van producten. Leveranciers van monturen zouden strategische allianties aan moeten gaan met leveranciers

van maatwerk brillenglazen en met de opticiens die deze kunnen aanmeten. Merken die elkaar versterken en vertrouwen uit-

stralen blijken in de praktijk erg aantrekkelijk. Alleen dan blijft er een fysiek distributiekanaal beschikbaar voor een interessante

en groeiende doelgroep die professionele begeleiding wenst. En als retailers in andere branches bij jou in de belevingsstraat

hetzelfde doen, dan versterkt dat elkaar. Samen sterk is een must en laat dat onze uitdaging zijn voor een gezonde toekomst.

Harry Dickhoff richtte in 2004

Optical Support, training, coaching

en advies op. Na ruim 10 jaar erva-

ring als gediplomeerd opticien/con-

tactlensspecialist en bedrijfsleider

stapte hij over naar de optische

groothandel. Bij Carl Zeiss en Essilor

Benelux heeft hij in ruim 12 jaar veel

ervaring opgedaan in diverse marke-

ting-, sales- en managementfuncties.

Als trainer, coach en adviseur helpt

hij zelfstandige optiekondernemers

en hun verkoopteams bij het ver-

beteren van de klantgerichtheid en

de commerciële slagkracht. Goed

getrainde en vooral geïnspireerde

medewerkers dragen actief bij tot

meer onderscheidend vermogen en

een verbeterd bedrijfsrendement.

Website:

www.opticalsupport.nl

Email:

Info@opticalsupport.nl

Tel: 06-250 78 606

HARRY DICKHOFF