Previous Page  87 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 90 Next Page
Page Background

O

P T I E K

I N

B E E L D

HOE WORD JE EEN ‘LOCAL HERO’?

“Door er voor te zorgen dat je een bestemming wordt. Door niet afhankelijk

te worden van de bezoekers in Waalwijk, maar dat je probeert het kopen van

spullen tot iets gezelligs te maken. Die uitdaging wordt alleen maar groter,

omdat het kopen van kleding door de nieuwe online autoriteit verandert.

Daarom moet je ervoor zorgen dat de geïnformeerde klant – men heeft zich

immers al op het internet georiënteerd – bij jou, in jouw omgeving toch nog

kan ontdekken. Je moet klanten de ervaring geven dat ze zelf dingen ontdekken

en ze het zeker niet voorkauwen. Zorg daarbij dat je mensen de aandacht geeft

die ze verdienen. Dan ben je niet één van de vele, maar dan komen klanten

speciaal naar jou toe. Dat doe je door niet alleen kleding aan te bieden. Zo is

er in onze zaak ook een cafeetje aanwezig, schoenen et cetera. Klanten een

ontdekkingsreis bieden, daar draait het om.”

HOE STEM JIJ EEN OPTIMALE MIX VAN MODEMERKEN OP

ELKAAR AF?

“Dat is eigenlijk vrij simpel in mijn geval. Ik volg puur mijn intuïtie, omdat

dat mijn beste raadgever is die nooit liegt. In een grote winkel kan je het niet

veroorloven om te afwijzend te zijn. Zo verkoop ik een merk als Zoe Karsen

moeiteloos naast Marc Cain. Als je aan mij vraagt wat voor type klant ik in mijn

zaak krijg, dan kan ik daar ook geen antwoord op geven. We zijn een eigen-

aardige winkel. Dat betekent dat je mij aardig vindt of niet. Als je deze winkel

aardig vindt, dan kom je er graag. Het selecteert zich vanzelf. Dat is niet ineens

een bewuste keuze. Of misschien ook wel, alleen ik sluit daarbij niemand uit.

Daarom moet je ook nooit bang zijn om eigenaardig te zijn. Het mooiste wat

je kunt worden is jezelf.”

“Je moet inkopen uit overtuiging en niet uit angst. Misschien denken sommige

opticiens wel eens ‘als ik geen Persol koop dan ligt het misschien volgende

week bij mijn buurman in de winkel’. Maar in mijn ogen is dat geen goede

insteek, omdat uiteindelijk je klant toch wel geïnformeerd is. Alleen hij ver-

trouwt jou. Jij moet er voor zorgen als jij iets verkoopt, dat je dat met overtui-

ging doet. Bovenal moet je daarom je vak leuk vinden!.”

FLHO VOERT MARC CAIN EYEWEAR IN HAAR PORTFOLIO EN

JIJ VOERT MARC CAIN IN JE KLEDINGZAAK. WAAROM HEB JIJ

GEKOZEN VOOR MARC CAIN?

“Marc Cain is een merk dat qua gevoelswaarde als een handschoen past bij

Van Dijk. Het is voor een leeftijdsloze vrouw met een jonge geest. Marc Cain is

een hele competente zakenpartner; betrouwbaar, beschikbaar en betrokken. Ik

gun een merk de omgeving die het nodig heeft om zijn kracht te tonen. Ik ben

absoluut geen lappendeken van shop-in-shops wat je tegenwoordig veel ziet,

omdat je dan de autoriteit aan de merken laat en niet bij jou als ondernemer.

Ik wil dat de mensen naar Van Dijk komen omdat ze weten dat ze daar bij hen

passende labels vinden. En dat je daar als ondernemer een omgeving schept

die daar recht aan doet.”

“De band die we opbouwen met een merk is een organische groei. Je begint

en het wordt steeds beter. Ik werk al vijftien tot twintig jaar met Marc Cain.

Het merk blijft trouw aan haar klanten en trouw aan het feit dat ze altijd ver-

rassen in positieve zin. Als je kiest voor een merk dan moet je dat doen omdat

je denkt dat de gevoelswaarde past bij de klant die jij wilt bedienen. Je moet

niet doen wat je klant wilt. Je moet ervoor zorgen dat je klant doet wat jij wilt.

En dat is een kwestie van doen en kiezen. Niet iedereen moet Marc Cain willen

verkopen namelijk.”

“Afwachten tot je klanten komen, die tijd is er nooit geweest en zal ook nooit

komen. Denk pro-actief. Dat heb ik altijd gedaan.”

ALS JE MORGEN EEN OPTIEKZAAK ZOU STARTEN, HOE ZOU DIE

ER DAN UITZIEN?

“Hoe ik hem mooi vind. In mijn huidige winkel staan ook veel oude elementen

die ik gewoonweg mooi vind. Je moet je ziel erin leggen. En iedereen heeft

zijn eigen waarheid, daarom wil ik ook zeker niet belerend overkomen. Maar

ik vind het wel belangrijk om vanuit je eigen autoriteit te kunnen spreken en

handelen. Dat is de kacht van een local hero”

Voor aanvullende informatie:

Mariëlle Uitdewilligen:

Tel. +31 (0)6 52294453

Michelle van Tol:

Tel. +31 (0)6 21854888

For Local Heroes Only

Tel. +31 (0)416 272038

www.flho.nl

87

D

E

O

P T I C I E N

N R

2 2 0 1 6