Previous Page  82 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 82 / 90 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

2 2 0 1 6

82

O

N D E R N E M E N

Leuke vraag, maar wel een onmogelijke vraag. Wat het precies gaat worden dat zal de toekomst uit moeten wijzen.

Maar we kunnen een poging doen om eens in te schatten wat er in winkelland gaat gebeuren.

We zien de eerste ontwikkelingen al duidelijk boven komen drijven. Het omvallen van gerenommeerde ketenbe-

drijven is volop in het nieuws. Maar de kleinere winkels die het niet gered hebben daar horen we niks over. Dat

komt natuurlijk ook omdat dit minder impact heeft op de meeste mensen, maar onderschat niet wat dit doet met de

betrokken zelfstandige winkeliers. Hun droom, hun passie is weggevallen en dat komt vaak hard aan. Maar was dit

te voorkomen dan? Ik denk meestal wel en soms niet. De wetten binnen retail zijn hard, een bedrijf wat geen aan-

sluiting meer vindt met de consument wordt simpelweg voorbijgelopen. De consument beweegt meer dan ooit en

als je als ondernemer niet meebeweegt dan blijf je achter. De uitdaging is om te bepalen hoe en waarheen je moet

meebewegen. Moet je meer richting online of moet je juist meer fysiek zichtbaar zijn?

MENSENWERK

Ik denk dat het een combinatie is van beide, maar ik weet zeker dat fysieke winkels een sterkere binding hebben met

hun klanten dan de webshops. Bij de webshops gaat het vooral om korting en gemak, bij de fysieke winkels gaat het

om mensenwerk en specialisme.

Gelukkig begeven wij ons in het laatste gedeelte. Optiek blijft mensenwerk in combinatie met vakmanschap. Dat is

waarom de consument een bezoek brengt aan de opticien. En die paar procent die liever online koopt, laat ze lekker

en besteed je tijd en energie aan die klanten die echt geholpen willen worden. Een goede website of webshop is

onmisbaar voor een optiekondernemer, maar heeft toch vooral als doel om mensen naar de fysieke winkel te trekken.

Ik verwacht dat het straatbeeld niet eens zo heel veel verandert de komende jaren. De grootste verandering zal wel-

licht zijn dat de ene keten komt en de ander vertrekt. En dat er fysieke winkels bij komen van de huidige internet-

aanbieders. Daartussen blijft de zelfstandige ondernemer die zich specialiseert en die zijn bestaansrecht duidelijk

heeft kunnen maken aan de consument.

COMFORTABEL KIJKEN

De huidige optiekconsument is in verwarring door alle kortingsboodschappen van de ketens. Wat is een bril nog

waard tegenwoordig? Als je de ketens moet geloven, niet zo veel. Eigenlijk gaat het om de vraag; Wat is goed en

comfortabel kijken nog waard? Volgens mij is dat voor veel consumenten nog best veel waard. Comfortabel kijken

begint bij aandacht voor de klant, in een professionele winkelomgeving en met voldoende vakkennis. Blijf dat bieden

als vakopticien en de winkelstraat van de toekomst zal nog steeds opgesierd worden met pareltjes van vakwinkels.”

Bert Smelik is gediplomeerd opti-

cien en al ruim 28 jaar werkzaam in

de optiekbranche. Na 10 jaar winke-

lervaring en 15 jaar bij Friederichs is

hij in 2010 zijn eigen adviesbureau

voor zelfstandige opticiens begon-

nen, BeSmart Consulting. Hierbij

staan Mens & Organisatie centraal,

omdat dit de basis vormt voor elke

succesvolle onderneming.

Website:

www.besmartconsulting.nl

Email:

info@besmartconsulting.nl

Tel: 06-536 355 87

BERT SMELIK

‘HOE

ZIET DE

WINKELSTRAAT

VAN DE

TOEKOMST ER UIT?’

ONDERNEMER WORDEN IS IN THEORIE MAAR EEN KLEINE STAP. NA INSCHRIJVING BIJ DE KVK BEN JE OP PAPIER EEN ONDERNEMER. HET LIJKT WEL

OF IEDEREEN HET KAN. TOCH IS HET EEN VAK APART. EEN VAK DAT NAAST UW SPECIALISME – OPTIEK, OPTOMETRIE EN/OF CONTACTLENSSPECI-

ALIST – DE NODIGE KUNDE EN AANDACHT VRAAGT. WANT HOE GENEREER JE MEER KLANTEN, HOE WEET JE ZE TEVREDEN TE STELLEN MET JOUW

KENNIS OF KUNDE OVER DE OPTIEK, EN HOE TE VOLDOEN AAN EEN ENORME BERG MET REGELS EN VERPLICHTINGEN DIE BIJ HET ONDERNEMEN

OM DE HOEK KOMEN KIJKEN? HET MARKETINGGEDEELTE (KLANTEN VINDEN) AAN DE ENE KANT, EN DE BELASTINGDIENST EN ANDERE OVERHEIDS-

REGELS AAN DE ANDERE KANT. KORTOM, HET ONDERNEMERSCHAP IS BREED EN IEDEREEN LOOPT TEGEN DE NODIGE DREMPELS EN PROBLEMEN

AAN. HERKENBAAR? VOOR SALES TRAINER HARRY DICKHOFF, CONSULTANT BERT SMELIK EN COMMUNICATIEADVISEUR NICO SCHRAAG IN IEDER

GEVAL WEL. ALLE DRIE ZIJN ZIJ BINNEN HUN EIGEN SPECIALISME ‘ONDERNEMERS’ BINNEN DE OPTIEKBRANCHE. ZIJ KENNEN HET KLAPPEN VAN DE

ZWEEP, MAAR LEREN TEGELIJKERTIJD NOG IEDERE DAG BIJ. IN DEZE VASTE RUBRIEK VAN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN SCHETSEN HARRY, BERT EN

NICO HERKENBARE SITUATIES WAAR U ALS OPTIEKONDERNEMER TEGENAAN LOOPT.

Met het wegvallen van een aantal grote retailgiganten zoals de V&D, DA en

schoenenwinkels als Scapino en Invito wordt de winkelstraat steeds leger.

Vele vierkante meters staan leeg. Betekent dit het einde van de traditionele

winkelstraat of biedt dit juist kansen voor nieuwe concepten en ideeën die het

winkelend publiek weer massaal naar de winkelstraat trekken? En welke rol is

hier weggelegd voor de zelfstandige opticien?