D
e
O
p t i c i e n
n r
2 2 0 1 7
33
I
n t e r v i e w
Juist door het gebruik van 3D-technologie is het bij Monoqool moge-
lijk om een gepatenteerd schroefloos scharniersysteem te integreren.
Bovendien bestaat de nieuwste Slider collectie uit brillen van slechts 4
gram, waardoor comfort gegarandeerd is. Slider is daarmee de dunste
3D geprinte bril in de wereld.
Allan Petersen “Het zit in ons DNA om nieuwe wegen in te slaan. Met
de nieuwe Slider collectie brengen we fashion en high-tech technolo-
gie samen. De Slider serie is een voorbeeld van wat er gebeurt wan-
neer alle onnodige elementen in het ontwerp worden weggelaten. En
dat is in principe ook de manier waarop ik mijn bedrijf run. Ik houd
het puur en simpel, en voor zaken waar ik geen verstand van heb,
verzamel ik mensen om mij heen die het beste in hun vak zijn. Denk
bijvoorbeeld aan het beheren van social media. Daarvoor werken we
sinds kort onlangs samen met een geweldige jongen uit Canada. ”
WAAROM HEB JE GEKOZEN VOOR DEZE VOORUITSTRE-
VENDE EN INNOVATIEVE WIJZE VAN ZAKEN DOEN?
“Ik kom oorspronkelijk niet uit de optiek, maar uit de meubelindu-
strie. Toen ik kennismaakte met de optiekbranche vond ik dat er veel
dezelfde ontwerpen en materialen op de markt waren. Dus om kans
op succes te hebben, moesten we innovatief zijn. Zonder innovatie
had Monoqool geen bestaansrecht. We hebben daarom 3D printing
vanaf dag één ingezet.”
“Maar ook op het gebied van communicatie, de manier van distribue-
ren et cetera, zijn we innovatief. We doen bijvoorbeeld voornamelijk
aan online-marketing, omdat dit ons mogelijkheden biedt om direct te
communiceren met onze dragers. Vooral voor een kleine organisatie
biedt dit vele mogelijkheden. En dan heb ik het niet over af en toe
iets posten, maar bezig zijn met vragen als: ‘Hoe krijg je je klanten
betrokken bij het bedrijf, welke informatie willen zij graag ontvangen
en waarom? Op Facebook heb je slechts 1,6 seconden de tijd om de
HET DEENSE MONOQOOL BRENGT 3D GEPRINTE MONTUREN
OP DE MARKT. UIT ENKEL EEN ‘HOOPJE POEDER’ MAKEN ZE
MET BEHULP VAN EEN 3D-PRINTER PRACHTIGE INNOVATIEVE
BRILLEN DIE EEN UITING ZIJN VAN ECHT DEENS VAKMAN-
SCHAP. MET HUN VERNIEUWENDE DESIGNS, TECHNIEK EN
SUPERLICHTGEWICHT MONTUREN HOOPT MONOQOOL EEN
BREDE GROEP MENSEN TE KUNNEN VOORZIEN VAN ZEER
DRAAGBARE BRILLEN. MAAR NIET ALLEEN HET MAKEN VAN
DE BRILLEN MAG INNOVATIEF GENOEMD WORDEN, OOK DE
WERKWIJZE EN VISIE VAN EIGENAAR ALLAN PETERSEN ZIJN
VOORUITSTREVEND EN NIET ALLEDAAGS. DE REDACTIE VAN
DE OPTICIEN SPRAK MET HEM TIJDENS OPTI MÜNCHEN.
Monoqool
WANNEER FASHION
TECHNOLOGIE ONTMOET
aandacht van de consument te trekken. Dat is nog niet zo simpel en verreist net
als het maken van de brillen vakwerk.”
“De volgende stap voor ons is om het leven van onze klanten – de opticien – nog
makkelijker te maken en ze constant van geweldige producten en marketing mate-
rialen te voorzien. Maar ook om ze online tools te geven om klanten aan de zaak
te binden. Dat hoeven niet eens Monoqool klanten te zijn. Maar als we een ‘tool’
kunnen ontwikkelingen waarbij opticiens tevens online een slag kunnen slaan,
zou ik dat geweldig vinden.”
Allan vervolgt: “Juist doordat wij goede mensen om ons heen verzamelen en veel
uitbesteden zijn we vrij om innovatief te zijn. We werken bijvoorbeeld met een
graphic designer in zowel Denemarken als in Australië. Met de graphic designer uit
Australië werk ik al zes jaar samen, terwijl ik hem nog nooit ‘real live’ ontmoet heb.
Zelfs het opnemen van de telefoon hebben we uitbesteed. Op deze wijze houden
wij ons bedrijf luchtig en simpel, waardoor er ruimte is om innovatief te zijn.”
Voor aanvullende informatie:
Odé, tel. +31 (0)162 404070,
www.gavebrillen.nlAgnes de Zwart, tel. +31 (0)6 28241248