Previous Page  10 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 76 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

3 2 0 1 5

10

I

N T E R V I E W

E

D W I N

V A N

G

I J Z E N

, S E I KO O

P T I C A L

B

E N E L U X

Platte tekst

Negen jaar geleden begon Edwin van Gijzen bij SEIKO Optical Benelux. Als

zoon uit een optiekfamilie weet Edwin als geen ander hoe het in de praktijk in

zijn werk gaat. Dit in combinatie met precisie – SEIKO betekent letterlijk pre-

cisie in het Japans – maakt SEIKO Optical Benelux een succesvolle, betrouw-

bare, allround partner. SEIKO Optical biedt de opticien monturen en glazen.

In juni van dit jaar wordt daar ook apparatuur aan toegevoegd in de vorm van

de Easyscan. De redactie van De Opticien spreekt met Edwin van Gijzen over

deze en overige nieuwe ontwikkelingen bij het bedrijf.

Welke positie heeft SEIKO Optical binnen de Benelux verworven?

“Wij zijn als SEIKO Optical Benelux een jaar of negen actief en je ziet dat wij

een goede positie verworven hebben. Ons streven is geweest om zo’n 250

deuren te openen en onze klanten te begeleiden als SEIKO Lens Specialist. We

hebben nooit willen opboksen tegen de grote glasjongens, maar zijn altijd op

zoek geweest naar de opticien die serieus met ons wil samenwerken om zich

te onderscheiden. SEIKO Optical streeft naar 100% perfectie, waardoor we een

mooi aandeel in de markt hebben weten op te bouwen.”

“We zijn nu zover dat we onze marketingstrategie voor de zelfstandige opti-

cien verder gaan uitbouwen. De opticien verkoopt veel merkproducten wat

betreft zonnebrillen en monturen, maar op glasgebied vergeet men vaak een

merkproduct te verkopen. De naam SEIKO is ontzettend bekend bij de con-

sument. Iedereen herkent de naam van de horloges en associeert dit met een

uitstekende prijs-/kwaliteitverhouding. Waarom deze naamsbekendheid en de

positieve associatie niet gebruiken bij de verkoop van het glas? Hierdoor kan de

opticien zich onderscheiden van zijn concurrentie en de ketens.”

“We focussen ons dus nog meer op de vraag hoe de opticien zich kan

onderscheiden? Een aantal jaren geleden zijn we gestart met de SEIKO Lens

Specialist. Dit is een totaal marketingpakket waar de opticien gebruik van kan

maken. Van banners tot logoblock en een complete virtuele app. Eigenlijk alles

om de opticien te ondersteunen, zodat hij of zij de consument duidelijk kan

maken wat voor een brillenglas er nu eigenlijk in de bril geplaatst wordt. De

consument wordt op dit moment van alle kanten geïnformeerd en ziet ontzet-

tend veel reclames voorbij komen. Natuurlijk gaat de klant zich afvragen of

een goedkoop brillenglas daadwerkelijk dezelfde kwaliteit biedt. Wat wij wil-

len is een prijs/kwaliteitverhouding die perfect is, inclusief een prachtig mooie

merknaam als SEIKO.”

“In de optiek wordt bij de verkoop vaak gestart en veel energie gestoken in de

verkoop van het montuur. Ik ben echter van mening dat je eerst naar de wensen

wat betreft kijkbehoeften moet vragen. Wat voor een wensen heeft de klant op

het gebied van zicht, bescherming et cetera. Heb je dit in kaart, dan stap je

over op de montuurkeuze. Op deze manier laat je zien dat je de specialist bent

en geen ‘verkoper’. Om een voorbeeld te geven: de consument weet tegen-

woordig alles af van zijn iPpad of iPhone. Maar dat hier een bepaalde straling

vanaf komt die gevolgen heeft voor de ogen, daar is men zich niet bewust van.

Hetzelfde geldt voor de gevaren voor de ogen van UV-licht. Laat als opticien

zien dat je hier oplossingen voor biedt en dus de specialist bent.”

Wat zijn jullie nieuwste innovaties op glasgebied?

“Een primeur is dat SEIKO in juni met een compleet individueel gecurved

programma start, zowel unifocaal als mutlifocaal en in alle indexen. Dit

splinternieuwe programma wordt half juni gepresenteerd met de naam SEIKO

Curved en SEIKO Curved X. Ik verwacht hier veel van, omdat gecurvde glazen

een specialisme is. Uiteraard is het programma voorzien van alle verschillende

coatingen en geschikt voor alle merken. SEIKO-Curved en SEIKO-Curved X

wordt uiteraard gepresenteerd middels een leuk event!”

“Kort geleden hebben we daarnaast onze nieuwe coatingen geïntroduceerd

zoals de SEIKO SuperResitantBlue - dat beschermt tegen het blauwe licht - en

de SEIKO SupeResitantCoat: een hardere coating waardoor de glazen langer

mee gaan en een 100% UV-bescherming hebben. En uiteraard niet te vergeten

ons individueel multifocaal glasprogramma dat op dit moment ontzettend uit-

gebreid is en daardoor een topproduct vormt: SEIKO Superior Xcel. We zijn in

de hogere sterktes gespecialiseerd en hebben een groot stockbereik, ook met de

duurdere coatingen. Hierdoor kunnen wij snel leveren. Kortom: topkwaliteit!”

Wat mag de klant van SEIKO verwachten qua service?

“Ik heb heel duidelijk gezien - toen ik zelf als opticien werkte - hoe ik niet

behandeld wil worden. Wij moeten juist een verlengstuk zijn van de opticien.

Hoe kunnen we nu samen zorgen de opticien het beste resultaat in de winkel

heeft door de beste service te verlenen? Daar staat SEIKO Optical Benelux voor.

Doen wat je belooft. Dat heeft bij mij prioriteit.”

“Het vak bijft mij boeien, vooral het verkopen van glas. Een montuur vind je

mooi of niet. Een brillenglas is puur functioneel. Door daar toch merkbeleving

aan te koppelen, kun je de klant overtuigen om voor jouw merk glas te kiezen.

Een brillenglas verkopen is het bouwen aan een relatie. We zijn hard groeiende

op dit moment, omdat we heel zorgvuldig met onze klanten omgaan. Bij ons

wordt de klant nog gewaardeerd. Ik denk dat dat heel erg belangrijk is. We

geven onze klanten optimaal aandacht. We zijn een klein team, maar nauw

betrokken bij de opticien. Waar we kunnen ondersteunen doen we dat met

tools, waar de consument wat aan heeft.”

“Kwaliteit staat bovendien bij een Japans bedrijf als SEIKO hoog in het vaandel.

Maar daarnaast ook het continu streven naar innovatie. Stilstaan is achteruit

“Een brillenglas verkopen is het bouwen aan een relatie”