D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 5
10
I
N T E R V I E W
E
D W I N
V A N
G
I J Z E N
, S E I KO O
P T I C A L
B
E N E L U X
Platte tekst
Negen jaar geleden begon Edwin van Gijzen bij SEIKO Optical Benelux. Als
zoon uit een optiekfamilie weet Edwin als geen ander hoe het in de praktijk in
zijn werk gaat. Dit in combinatie met precisie – SEIKO betekent letterlijk pre-
cisie in het Japans – maakt SEIKO Optical Benelux een succesvolle, betrouw-
bare, allround partner. SEIKO Optical biedt de opticien monturen en glazen.
In juni van dit jaar wordt daar ook apparatuur aan toegevoegd in de vorm van
de Easyscan. De redactie van De Opticien spreekt met Edwin van Gijzen over
deze en overige nieuwe ontwikkelingen bij het bedrijf.
Welke positie heeft SEIKO Optical binnen de Benelux verworven?
“Wij zijn als SEIKO Optical Benelux een jaar of negen actief en je ziet dat wij
een goede positie verworven hebben. Ons streven is geweest om zo’n 250
deuren te openen en onze klanten te begeleiden als SEIKO Lens Specialist. We
hebben nooit willen opboksen tegen de grote glasjongens, maar zijn altijd op
zoek geweest naar de opticien die serieus met ons wil samenwerken om zich
te onderscheiden. SEIKO Optical streeft naar 100% perfectie, waardoor we een
mooi aandeel in de markt hebben weten op te bouwen.”
“We zijn nu zover dat we onze marketingstrategie voor de zelfstandige opti-
cien verder gaan uitbouwen. De opticien verkoopt veel merkproducten wat
betreft zonnebrillen en monturen, maar op glasgebied vergeet men vaak een
merkproduct te verkopen. De naam SEIKO is ontzettend bekend bij de con-
sument. Iedereen herkent de naam van de horloges en associeert dit met een
uitstekende prijs-/kwaliteitverhouding. Waarom deze naamsbekendheid en de
positieve associatie niet gebruiken bij de verkoop van het glas? Hierdoor kan de
opticien zich onderscheiden van zijn concurrentie en de ketens.”
“We focussen ons dus nog meer op de vraag hoe de opticien zich kan
onderscheiden? Een aantal jaren geleden zijn we gestart met de SEIKO Lens
Specialist. Dit is een totaal marketingpakket waar de opticien gebruik van kan
maken. Van banners tot logoblock en een complete virtuele app. Eigenlijk alles
om de opticien te ondersteunen, zodat hij of zij de consument duidelijk kan
maken wat voor een brillenglas er nu eigenlijk in de bril geplaatst wordt. De
consument wordt op dit moment van alle kanten geïnformeerd en ziet ontzet-
tend veel reclames voorbij komen. Natuurlijk gaat de klant zich afvragen of
een goedkoop brillenglas daadwerkelijk dezelfde kwaliteit biedt. Wat wij wil-
len is een prijs/kwaliteitverhouding die perfect is, inclusief een prachtig mooie
merknaam als SEIKO.”
“In de optiek wordt bij de verkoop vaak gestart en veel energie gestoken in de
verkoop van het montuur. Ik ben echter van mening dat je eerst naar de wensen
wat betreft kijkbehoeften moet vragen. Wat voor een wensen heeft de klant op
het gebied van zicht, bescherming et cetera. Heb je dit in kaart, dan stap je
over op de montuurkeuze. Op deze manier laat je zien dat je de specialist bent
en geen ‘verkoper’. Om een voorbeeld te geven: de consument weet tegen-
woordig alles af van zijn iPpad of iPhone. Maar dat hier een bepaalde straling
vanaf komt die gevolgen heeft voor de ogen, daar is men zich niet bewust van.
Hetzelfde geldt voor de gevaren voor de ogen van UV-licht. Laat als opticien
zien dat je hier oplossingen voor biedt en dus de specialist bent.”
Wat zijn jullie nieuwste innovaties op glasgebied?
“Een primeur is dat SEIKO in juni met een compleet individueel gecurved
programma start, zowel unifocaal als mutlifocaal en in alle indexen. Dit
splinternieuwe programma wordt half juni gepresenteerd met de naam SEIKO
Curved en SEIKO Curved X. Ik verwacht hier veel van, omdat gecurvde glazen
een specialisme is. Uiteraard is het programma voorzien van alle verschillende
coatingen en geschikt voor alle merken. SEIKO-Curved en SEIKO-Curved X
wordt uiteraard gepresenteerd middels een leuk event!”
“Kort geleden hebben we daarnaast onze nieuwe coatingen geïntroduceerd
zoals de SEIKO SuperResitantBlue - dat beschermt tegen het blauwe licht - en
de SEIKO SupeResitantCoat: een hardere coating waardoor de glazen langer
mee gaan en een 100% UV-bescherming hebben. En uiteraard niet te vergeten
ons individueel multifocaal glasprogramma dat op dit moment ontzettend uit-
gebreid is en daardoor een topproduct vormt: SEIKO Superior Xcel. We zijn in
de hogere sterktes gespecialiseerd en hebben een groot stockbereik, ook met de
duurdere coatingen. Hierdoor kunnen wij snel leveren. Kortom: topkwaliteit!”
Wat mag de klant van SEIKO verwachten qua service?
“Ik heb heel duidelijk gezien - toen ik zelf als opticien werkte - hoe ik niet
behandeld wil worden. Wij moeten juist een verlengstuk zijn van de opticien.
Hoe kunnen we nu samen zorgen de opticien het beste resultaat in de winkel
heeft door de beste service te verlenen? Daar staat SEIKO Optical Benelux voor.
Doen wat je belooft. Dat heeft bij mij prioriteit.”
“Het vak bijft mij boeien, vooral het verkopen van glas. Een montuur vind je
mooi of niet. Een brillenglas is puur functioneel. Door daar toch merkbeleving
aan te koppelen, kun je de klant overtuigen om voor jouw merk glas te kiezen.
Een brillenglas verkopen is het bouwen aan een relatie. We zijn hard groeiende
op dit moment, omdat we heel zorgvuldig met onze klanten omgaan. Bij ons
wordt de klant nog gewaardeerd. Ik denk dat dat heel erg belangrijk is. We
geven onze klanten optimaal aandacht. We zijn een klein team, maar nauw
betrokken bij de opticien. Waar we kunnen ondersteunen doen we dat met
tools, waar de consument wat aan heeft.”
“Kwaliteit staat bovendien bij een Japans bedrijf als SEIKO hoog in het vaandel.
Maar daarnaast ook het continu streven naar innovatie. Stilstaan is achteruit
“Een brillenglas verkopen is het bouwen aan een relatie”