Previous Page  13 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 76 Next Page
Page Background

C

O V E R S T O R Y

De consument kijkt steeds vaker naar allerlei verschillende beeldschermen;

tv’s, laptops, tablets en computers zijn een onmisbaar onderdeel van het

leven geworden. Deze digitale levensstijl heeft ook gevolgen voor de ogen,

die zich intensiever en vaker moeten inspannen. Dit nieuwe kijkgedrag gene-

reert nieuwe optische behoeften om vermoeide ogen te voorkomen. Essilor

deed onderzoek naar de veranderingen in het kijkgedrag en concludeerde

dat er nieuwe gebruiksafstanden zijn ontstaan die resulteren in verschillende

lichaamshoudingen en een hogere ooginclinatie bij het gebruik van een tablet

of smartphone.

Ontworpen vanuit het perspectief van de drager

Vanuit deze gegevens en klachten die men ervaart is Essilor aan de slag gegaan

om een glas te ontwerpen dat de ongemakken van de digitale wereld tegen-

gaat. Eyezen is ontwikkeld om de brildrager met ontspannen ogen te laten

genieten van een digitale levensstijl. Uit de gegevens van het onderzoek zijn er

drie verschillende profielen geïdentificeerd op basis van leeftijd en het gebruik

van digitale apparaten. Jong volwassenen gaan anders om met de digitale

mogelijkheden dan bijvoorbeeld ouderen en vragen dus om andere kijkoplos-

singen. De drie verschillende profielen zijn: jongvolwassenen (20-34 jaar oud),

pre-presbyopen (35-44 jaar oud) en presbyopen (45-65 jaar oud).

Unifocaal en multifocaal

Het Eyezen assortiment bestaat uit twee families: ten eerste is daar Essilor

Eyezen, een unifocaal glas. Deze nieuwe glazen zijn bedoeld als eerste paar

voor ammetropen en als bril zonder sterkte voor emmetropen. Op basis van

de drie eerder geschetste profielen zijn er optimalisaties toe te voegen. Naast

Essilor Eyezen bestaat het assortiment uit Varilux Eyezen, een multifocaal glas.

Hierin zijn ook drie verschillende designs te onderscheiden, welke expliciet

gerelateerd zijn aan de kijkbehoefte van de brildrager. Bij unifocaal is het een

upgrade van de eerste bril, bij de Varilux familie spreken we van een gelegen-

heids- of tweede bril voor digitale activiteiten.

Rust voor het oog

Er staan twee technologieën aan de basis van Eyezen. Ten eerste de Eyezen

Focus Technologie: een extra sterkte die varieert op basis van het profiel van de

drager en ontworpen is voor een ondersteuning in het glas. Deze zorgt ervoor

dat de ogen meer rust krijgen en scherpstellen eenvoudiger wordt. De tweede

techniek is de Light Scan technologie en wordt toegepast in de Crizal Prevencia

coating. Deze techniek beschermt selectief tegen schadelijk blauwviolet licht

en reguleert de biologische klok. Hierdoor verbetert het contrast, heeft de con-

sument minder last van de verblinding door het beeldscherm en wordt vroeg-

tijdige veroudering van de ogen voorkomen. Met de ontwikkeling van Eyezen

is er een duidelijk upgrade gemaakt die past bij de huidige levenswijze. Bij

het Varilux Eyezen design is een nieuwe personalisatieparameter toegevoegd

waardoor het design gepersonaliseerd kan worden op basis van de persoonlijke

kijkafstand tot het beeldscherm.

Voor aanvullende informatie: Essilor Nederland BV.

Tel. +31 (0)88-0888 111,

www.essilorpro.nl

/

www.essilor.nl

Eyezen - het antwoord van Essilor voor ontspannen zicht in een digitale

wereld. Dat de digitale wereld in korte tijd een vlucht heeft genomen is

geen nieuws, wel de gevolgen die deze nieuwe manier van kijken met

zich meebrengt. Essilor deed dan ook onderzoek naar het kijkgedrag en de

kijkhouding van consumenten tijdens het gebruik van verschillende digitale

apparaten en kwam met een aantal vernieuwende conclusies. Essilor zou

Essilor niet zijn als ze niet gelijk met een oplossing kwam voor deze nieuwe

manier van kijken: Eyezen!

Eyezen

: ontworpen voor een actieve digitale levensstijl

“Eyezen: het antwoord van

Essilor voor ontspannen zicht in

een digitale wereld”

D

E

O

P T I C I E N

N R

3 2 0 1 5 13