C
O V E R S T O R Y
De consument kijkt steeds vaker naar allerlei verschillende beeldschermen;
tv’s, laptops, tablets en computers zijn een onmisbaar onderdeel van het
leven geworden. Deze digitale levensstijl heeft ook gevolgen voor de ogen,
die zich intensiever en vaker moeten inspannen. Dit nieuwe kijkgedrag gene-
reert nieuwe optische behoeften om vermoeide ogen te voorkomen. Essilor
deed onderzoek naar de veranderingen in het kijkgedrag en concludeerde
dat er nieuwe gebruiksafstanden zijn ontstaan die resulteren in verschillende
lichaamshoudingen en een hogere ooginclinatie bij het gebruik van een tablet
of smartphone.
Ontworpen vanuit het perspectief van de drager
Vanuit deze gegevens en klachten die men ervaart is Essilor aan de slag gegaan
om een glas te ontwerpen dat de ongemakken van de digitale wereld tegen-
gaat. Eyezen is ontwikkeld om de brildrager met ontspannen ogen te laten
genieten van een digitale levensstijl. Uit de gegevens van het onderzoek zijn er
drie verschillende profielen geïdentificeerd op basis van leeftijd en het gebruik
van digitale apparaten. Jong volwassenen gaan anders om met de digitale
mogelijkheden dan bijvoorbeeld ouderen en vragen dus om andere kijkoplos-
singen. De drie verschillende profielen zijn: jongvolwassenen (20-34 jaar oud),
pre-presbyopen (35-44 jaar oud) en presbyopen (45-65 jaar oud).
Unifocaal en multifocaal
Het Eyezen assortiment bestaat uit twee families: ten eerste is daar Essilor
Eyezen, een unifocaal glas. Deze nieuwe glazen zijn bedoeld als eerste paar
voor ammetropen en als bril zonder sterkte voor emmetropen. Op basis van
de drie eerder geschetste profielen zijn er optimalisaties toe te voegen. Naast
Essilor Eyezen bestaat het assortiment uit Varilux Eyezen, een multifocaal glas.
Hierin zijn ook drie verschillende designs te onderscheiden, welke expliciet
gerelateerd zijn aan de kijkbehoefte van de brildrager. Bij unifocaal is het een
upgrade van de eerste bril, bij de Varilux familie spreken we van een gelegen-
heids- of tweede bril voor digitale activiteiten.
Rust voor het oog
Er staan twee technologieën aan de basis van Eyezen. Ten eerste de Eyezen
Focus Technologie: een extra sterkte die varieert op basis van het profiel van de
drager en ontworpen is voor een ondersteuning in het glas. Deze zorgt ervoor
dat de ogen meer rust krijgen en scherpstellen eenvoudiger wordt. De tweede
techniek is de Light Scan technologie en wordt toegepast in de Crizal Prevencia
coating. Deze techniek beschermt selectief tegen schadelijk blauwviolet licht
en reguleert de biologische klok. Hierdoor verbetert het contrast, heeft de con-
sument minder last van de verblinding door het beeldscherm en wordt vroeg-
tijdige veroudering van de ogen voorkomen. Met de ontwikkeling van Eyezen
is er een duidelijk upgrade gemaakt die past bij de huidige levenswijze. Bij
het Varilux Eyezen design is een nieuwe personalisatieparameter toegevoegd
waardoor het design gepersonaliseerd kan worden op basis van de persoonlijke
kijkafstand tot het beeldscherm.
Voor aanvullende informatie: Essilor Nederland BV.
Tel. +31 (0)88-0888 111,
www.essilorpro.nl/
www.essilor.nlEyezen - het antwoord van Essilor voor ontspannen zicht in een digitale
wereld. Dat de digitale wereld in korte tijd een vlucht heeft genomen is
geen nieuws, wel de gevolgen die deze nieuwe manier van kijken met
zich meebrengt. Essilor deed dan ook onderzoek naar het kijkgedrag en de
kijkhouding van consumenten tijdens het gebruik van verschillende digitale
apparaten en kwam met een aantal vernieuwende conclusies. Essilor zou
Essilor niet zijn als ze niet gelijk met een oplossing kwam voor deze nieuwe
manier van kijken: Eyezen!
Eyezen
: ontworpen voor een actieve digitale levensstijl
“Eyezen: het antwoord van
Essilor voor ontspannen zicht in
een digitale wereld”
D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 5 13