D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 5 69
C
O L U M N
Een paar weken geleden ben ik uitgenodigd om mee te gaan naar het Louwman
Museum in Den Haag. Tijdens mijn bezoeken aan klanten in de regio Den Haag
was ik er al vaker langs gereden dus ik vond het leuk om nu ook een keer naar
binnen te gaan. Het museum met de oudste privécollectie van automobielen ter
wereld was meer dan de moeite waard.
Nadat het kaartje is aangeschaft en je via de ingang de centrale hal van het
museum binnenloopt loop je direct tegen de glazen koets van het Koninklijk
huis op. Deze koets, die voor het laatst gebruikt is door de toenmalige Koningin
Juliana tijdens het huwelijk van prinses Beatrix en prins Claus is volledig geres-
taureerd. Meerdere mensen hebben er bijna tien jaar aangewerkt om de koets
helemaal in haar oude glorie te herstellen. Aan de buitenkant zie je heel veel
bladgoud en mooi houtsnijwerk. Aan de binnenkant zie je onder andere de
hemel (het plafond) dat voorzien is van borduurwerk waar mensen jaren mee
bezig zijn geweest.
De koets is in 1826 gebouwd door een koetsenbouwer uit Brussel. De rekenin-
gen, die ook op de tentoonstelling te zien zijn, geven aan dat de koets toen al
ongeveer FL 20.000,- gekost heeft. Als we dit door vertalen naar hedendaagse
Euro’s dan kun je daar een aantal hele mooie Italiaanse sportwagens voor kopen!
Wat heeft dit met de optiek of met de Retail te maken hoor ik u denken. Voor
mij werden twee dingen duidelijk tijdens dit bezoek. Het eerste is dat toen ook
goederen al waarde hadden omdat er echte toegevoegde waarde in een product
zit. Immers, de koets was toen al heel erg kostbaar en zou tegenwoordig onbe-
taalbaar zijn. Kostbaar door de ongelooflijke hoeveelheid vakmanschap die er
in gestoken is en onwaarschijnlijk veel uren die door vaklieden aan de koets
zijn besteed. Voor mij geeft dit weer aan dat er altijd een groep consumenten
zal blijven die bereid is geld te betalen voor vakmanschap en kwaliteit. Het is
belangrijk dit te beseffen in een markt waarin wij het heel vaak hebben over de
druk van het online kanaal én het grootwinkelbedrijf. Het grootwinkelbedrijf dat
op dit moment voornamelijk bezig is met een onderlinge strijd tussen de ketens.
Wanneer we naar de cijfers kijken dan hebben deze bedrijven de afgelopen
maanden weer meer brillen verkocht. Als we echter naar de omzet kijken dan
is deze teruggelopen (of in ieder geval is de besteding per bril lager geworden).
Kortom er worden meer brillen verkocht maar wel voor veel minder geld. Dit
heeft natuurlijk alles te maken met de consumentenaanbieding die deze bedrij-
ven doen om onderling te concurreren.
Kortom, geloof in uw eigen kracht. Blijf toegevoegde waarde bieden door de
allerhoogste kwaliteit te garanderen van uw producten én uw dienstverlening.
Communiceer ook, vertel uw klant waarom u doet wát u doet. Alleen dan zal de
consument graag bereid zijn bij u in de winkel te komen én te blijven.
Het tweede wat mij opviel in het Louwman museum was hoe snel innovatie kan
gaan. Rond 1880 reden er nog voornamelijk koetsen rond. Overigens koste in
die tijd een koets überhaupt vaak net zo veel als een huis. Dit omdat de koets
van belang was om geld te verdienen, het maakte je immens mobiel en je kon
gemakkelijk spullen vervoeren. In die tijd was het trouwens ook al zo dat aan de
koets status werd ontleent. Niet veel anders dan tegenwoordig. Maar goed, rond
1880 besloot iemand voor het eerst een gemotoriseerde koets te maken. Als je
deze koetsen ziet zijn ze uiterlijk nog helemaal niet te vergelijken met een auto
zoals wij die kennen. Echter doordat men al heel snel door had dat het gemo-
toriseerde vervoer heel veel mogelijkheden ging bieden ontstonden er heel veel
“start ups”. Net zoals nu werd er daardoor sneller geïnnoveerd en hield iedereen
elkaar scherp. 20 jaar laten reden de eerste auto’s rond die toch al veel gelijkenis
vertonen met onze hedendaagse auto’s. In 1903 reed er zelfs al een vier wiel
aangedreven Spyker rond!
Zelf roep in al een paar jaar dat de ontwikkelingen binnen een bedrijf als B&F
tegenwoordig vele malen sneller gaan dan bijvoorbeeld vijf tot tien jaar geleden.
Dit heeft natuurlijk met zaken als het internet en cloud computing te maken.
Maar ook met het feit dat het allang niet meer gaat om winkelautomatisering
alleen. Eigenlijk wordt het steeds belangrijker dat alle technologie daarom heen
gekoppeld wordt en ingezet wordt ten dienste van u als retailer of de consument.
Denk hierbij aan de koppeling met allerhande apparatuur, bestelmodules, apps,
online agenda’s, marketing, betaaloplossingen etc etc.
Kortom, 200 jaar geleden was het al een feit; de consument is bereid te betalen
voor echte toegevoegde waarde. Dit is nu nog steeds zo en het zal in de toekomst
ook zo blijven. Zolang u in staat bent deze toegevoegde waarde te bieden zult u
klanten aan uw bedrijf kunnen binden.
Voor innovatie en technologie geldt dezelfde regel als 200 jaar geleden. Blijven
innoveren en voorop blijven lopen in de ontwikkelingen maakt het dat je kunt
voldoen aan de vraag in de markt en daarmee je klanten kunt blijven bedienen.
Het is dan ook belangrijk dat u partners om uw bedrijf heen verzameld die dat
waar kunnen maken.
Hebt u een keer een middagje over of kijkt u uit naar een inspirerende middag?
Het Louwman museum is een aanrader!
De volgende keer wil ik graag wat meer vertellen over de “why” vraag. Waarom
doen we wat we doen en hoe kan deze vraag ons helpen in het bedrijf? Als u
vragen, opmerkingen of suggesties heeft over deze column laat het mij dan zeker
even weten:
hans@bnfgroep.nlHans Lugtenberg is algemeen directeur en (mede)eigenaar van B&F Optics
B.V., Nederlands grootste automatiseerder van optiekbedrijven en onder
andere bekend van de softwarepakketten Apollo en ApolloCS. In zijn column
in vaktijdschrift De Opticien laat hij zijn eigen visie los op het voor veel
opticiens toch lastige begrip ‘automatisering’. Zo bespreekt hij de kansen die
een goede automatisering bieden voor de zelfstandige opticien en laat hij ons
kennis maken met de nieuwste ontwikkelingen op ICT-gebied. Bovendien is
Hans opgeleid tot opticien en heeft hij – voordat hij tien jaar geleden bij B&F
Optics aan de slag ging – zowel de winkel- als leverancierszijde meegemaakt
in de praktijk.
Glazen koets
Hans Lugtenberg