Previous Page  10 / 120 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 120 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

4 2 0 1 5

10

I

N T E R V I E W

Optitrade Retailgroep heeft wederom een interessant en verrassend pro-

gramma samengesteld voor Optitrade & Trends, dat dit jaar plaatsvindt op

14 september in Bussum. Met het uiterst actuele thema ‘Succesvol onderne-

men in een branche vol uitdagingen’ wil Optitrade Retailgroep ondernemers

inspireren en motiveren. Wij namen alvast de proef op de som en vroegen Jan

Weber en Pim Föster van Optitrade Retailgroep waar voor hun organisatie de

uitdagingen liggen en wat we mogen verwachten op het jaarlijks terugkerende

event.

Waarom hebben jullie voor het thema ‘Succesvol ondernemen in een

branche vol uitdagingen’ gekozen voor Optitrade & Trends?

Jan Weber: “Omdat de markt een aantal uitdagingen kent die we graag positief

willen benaderen. De ketens profileren zich steeds meer, zij investeren volop

in de markt met marketing- en reclame-uitingen. Online zie je dat er webshops

worden geopend als Mr. Spex en dat Ace & Tate zijn eerste fysieke winkel opent

in Amsterdam. Maar denk ook aan de business-modellen 3D scanning die op

handen zijn. Aan de éne kant kun je als opticien zeggen; help wat gebeurt hier

allemaal en wat ga ik doen? Maar aan de andere kant kan je dit ook als een

kans zien. Het houdt je scherp, het zet de markt in de kijker en brengt ‘aware-

ness’ bij de klant. Alleen is het de kunst voor de zelfstandige opticien om in dit

krachtenveld haar eigen positie te claimen en de juiste plek te vinden. Daarin

zien wij nog zoveel kansen. Daarom hebben wij ook als titel gekozen voor

Optitrade & Trends ‘Succesvol ondernemen in een branche vol uitdagingen’.”

Pim Föster vult aan: “Je zult als ondernemer in de huidige tijd dus iets moeten

neerzetten dat appelleert aan de consument van nu. Denk daarbij aan beleving,

het hebben van een ‘terugkom reden’ voor de consument, de juiste uitstraling

weten te vinden, hierbij gebruik makend van alle verkoopkanalen die er zijn,

maar wel met de focus op de fysieke winkel. Een juiste combinatie van on en

offline blijkt in de praktijk de beste manier te zijn. Dit zie je dan ook steeds

vaker voorkomen. Hier liggen voor de ondernemer bijzonder veel kansen. De

klassieke manier van het bestieren van een winkel is gewoon over. Vandaag

de dag zou een ondernemer een integrale benadering moeten nastreven.

Daarmee bedoel ik dat de locatie, de winkel, de collectie, het personeel, het

opleidingsniveau, de uitstraling, de acties, de koppeling met sociale media -

allemaal klopt. Dat je als opticien conceptmatig gaat werken. Dan ben ik er

van overtuigd dat je als ondernemer nog steeds een hele goede boterham kunt

verdienen en dat het bovenal leuk is in deze branche en in deze tijd.”

Hoe ondersteunt Optitrade Retailgroep de zelfstandige opticien om

deze kansen daadwerkelijk te benutten?

Pim Föster: “Optitrade Retailgroep maakt ondernemen gemakkelijker. Waar de

ondernemer niet op zit te wachten, nemen wij uit handen. Optitrade verzorgt

als het ware de gehele ‘achterkant’, zodat de zelfstandige opticien ontzorgd

wordt. Denk daarbij aan alle facturering, de declaratie bij de zorgverzeke-

raar, de koppeling met boekhoudsystemen van de opticien. Wat Optitrade

Retailgroep wil is zelfstandige ondernemer ontzorgen door het aanbieden van

een breed pakket retailservices. Daarnaast hebben we natuurlijk van oudsher

goede inkoopcondities met tachtig leveranciers in de optiekbranche, recentelijk

aangevuld met specifieke volume- en commitmentdeals. Dit alles geeft de opti-

cien een goede financiële basis en de tijd om na te denken over de ‘voorkant’

van zijn zaak.”

Jan Weber: “Dit alles doen we met de mogelijkheid tot aansluiting bij een

landelijk retailconcept. Daarom bieden wij de zelfstandige opticien aange-

sloten bij Optitrade Retailgroep vanaf begin september de mogelijkheid om

zich aan te sluiten bij een breed, sterk en landelijk retailconcept richting de

consument - dat we hebben ontwikkeld met gerenommeerde bureaus onder

de vlag van Dutch Independent Retail. Dutch Independent Retails is vorig jaar

door Optitrade Retailgroep opgericht als een zelfstandige entiteit onderdeel

van Optitrade Retailgroep Holding. We hebben deze zomer een complete test-

winkel in Hoevelaken gebouwd waar we laten zien hoe het concept in elkaar

steekt. We richten ons nadrukkelijk op dat deel van de markt waar de zelfstan-

dige nu al actief is, namelijk het midden tot hoog segment. Ik kan helaas nog

niet te veel vertellen, omdat de officiële lancering nog plaats moet vinden. Wel

kan ik alvast verklappen dat het ons antwoord is op de ketens.”

“Niet iedereen zal in een dergelijk concept willen stappen. Daarom hebben

we er ook duidelijk voor gekozen om twee aparte organisaties te realiseren:

Optitrade Retailgroep, de retailservice organisatie, en Dutch Independent

Retail. Als lid van Optitrade Retailgroep, maak je niet automatisch deel uit van

Dutch Independent Retail en omgekeerd. Een zelfstandige opticien behoudt

graag zijn zelfstandigheid. Er zijn veel synergiën en mogelijkheden tussen

beide partijen, maar als je een sterke lokale functie hebt als opticien zijnde

en dus een sterk lokaal merk vertegenwoordigt dan kun je er natuurlijk voor

kiezen om zonder ondersteuning van een formule door te gaan. Maar er zijn

ook veel opticiens die juist behoefte hebben aan een gemeenschappelijke

uitstraling naar de consument toe en zijn kansen in de markt zo wil benutten.

Men kan zelf een keuze maken uit de menukaart die we bieden. Een opticien

wil bijvoorbeeld wel met het Private Label werken en gebruik maken van de

Optirade en Trends 2015: ‘Succesvol ondernemen in