D
E
O
P T I C I E N
N R
4 2 0 1 5
10
I
N T E R V I E W
Optitrade Retailgroep heeft wederom een interessant en verrassend pro-
gramma samengesteld voor Optitrade & Trends, dat dit jaar plaatsvindt op
14 september in Bussum. Met het uiterst actuele thema ‘Succesvol onderne-
men in een branche vol uitdagingen’ wil Optitrade Retailgroep ondernemers
inspireren en motiveren. Wij namen alvast de proef op de som en vroegen Jan
Weber en Pim Föster van Optitrade Retailgroep waar voor hun organisatie de
uitdagingen liggen en wat we mogen verwachten op het jaarlijks terugkerende
event.
Waarom hebben jullie voor het thema ‘Succesvol ondernemen in een
branche vol uitdagingen’ gekozen voor Optitrade & Trends?
Jan Weber: “Omdat de markt een aantal uitdagingen kent die we graag positief
willen benaderen. De ketens profileren zich steeds meer, zij investeren volop
in de markt met marketing- en reclame-uitingen. Online zie je dat er webshops
worden geopend als Mr. Spex en dat Ace & Tate zijn eerste fysieke winkel opent
in Amsterdam. Maar denk ook aan de business-modellen 3D scanning die op
handen zijn. Aan de éne kant kun je als opticien zeggen; help wat gebeurt hier
allemaal en wat ga ik doen? Maar aan de andere kant kan je dit ook als een
kans zien. Het houdt je scherp, het zet de markt in de kijker en brengt ‘aware-
ness’ bij de klant. Alleen is het de kunst voor de zelfstandige opticien om in dit
krachtenveld haar eigen positie te claimen en de juiste plek te vinden. Daarin
zien wij nog zoveel kansen. Daarom hebben wij ook als titel gekozen voor
Optitrade & Trends ‘Succesvol ondernemen in een branche vol uitdagingen’.”
Pim Föster vult aan: “Je zult als ondernemer in de huidige tijd dus iets moeten
neerzetten dat appelleert aan de consument van nu. Denk daarbij aan beleving,
het hebben van een ‘terugkom reden’ voor de consument, de juiste uitstraling
weten te vinden, hierbij gebruik makend van alle verkoopkanalen die er zijn,
maar wel met de focus op de fysieke winkel. Een juiste combinatie van on en
offline blijkt in de praktijk de beste manier te zijn. Dit zie je dan ook steeds
vaker voorkomen. Hier liggen voor de ondernemer bijzonder veel kansen. De
klassieke manier van het bestieren van een winkel is gewoon over. Vandaag
de dag zou een ondernemer een integrale benadering moeten nastreven.
Daarmee bedoel ik dat de locatie, de winkel, de collectie, het personeel, het
opleidingsniveau, de uitstraling, de acties, de koppeling met sociale media -
allemaal klopt. Dat je als opticien conceptmatig gaat werken. Dan ben ik er
van overtuigd dat je als ondernemer nog steeds een hele goede boterham kunt
verdienen en dat het bovenal leuk is in deze branche en in deze tijd.”
Hoe ondersteunt Optitrade Retailgroep de zelfstandige opticien om
deze kansen daadwerkelijk te benutten?
Pim Föster: “Optitrade Retailgroep maakt ondernemen gemakkelijker. Waar de
ondernemer niet op zit te wachten, nemen wij uit handen. Optitrade verzorgt
als het ware de gehele ‘achterkant’, zodat de zelfstandige opticien ontzorgd
wordt. Denk daarbij aan alle facturering, de declaratie bij de zorgverzeke-
raar, de koppeling met boekhoudsystemen van de opticien. Wat Optitrade
Retailgroep wil is zelfstandige ondernemer ontzorgen door het aanbieden van
een breed pakket retailservices. Daarnaast hebben we natuurlijk van oudsher
goede inkoopcondities met tachtig leveranciers in de optiekbranche, recentelijk
aangevuld met specifieke volume- en commitmentdeals. Dit alles geeft de opti-
cien een goede financiële basis en de tijd om na te denken over de ‘voorkant’
van zijn zaak.”
Jan Weber: “Dit alles doen we met de mogelijkheid tot aansluiting bij een
landelijk retailconcept. Daarom bieden wij de zelfstandige opticien aange-
sloten bij Optitrade Retailgroep vanaf begin september de mogelijkheid om
zich aan te sluiten bij een breed, sterk en landelijk retailconcept richting de
consument - dat we hebben ontwikkeld met gerenommeerde bureaus onder
de vlag van Dutch Independent Retail. Dutch Independent Retails is vorig jaar
door Optitrade Retailgroep opgericht als een zelfstandige entiteit onderdeel
van Optitrade Retailgroep Holding. We hebben deze zomer een complete test-
winkel in Hoevelaken gebouwd waar we laten zien hoe het concept in elkaar
steekt. We richten ons nadrukkelijk op dat deel van de markt waar de zelfstan-
dige nu al actief is, namelijk het midden tot hoog segment. Ik kan helaas nog
niet te veel vertellen, omdat de officiële lancering nog plaats moet vinden. Wel
kan ik alvast verklappen dat het ons antwoord is op de ketens.”
“Niet iedereen zal in een dergelijk concept willen stappen. Daarom hebben
we er ook duidelijk voor gekozen om twee aparte organisaties te realiseren:
Optitrade Retailgroep, de retailservice organisatie, en Dutch Independent
Retail. Als lid van Optitrade Retailgroep, maak je niet automatisch deel uit van
Dutch Independent Retail en omgekeerd. Een zelfstandige opticien behoudt
graag zijn zelfstandigheid. Er zijn veel synergiën en mogelijkheden tussen
beide partijen, maar als je een sterke lokale functie hebt als opticien zijnde
en dus een sterk lokaal merk vertegenwoordigt dan kun je er natuurlijk voor
kiezen om zonder ondersteuning van een formule door te gaan. Maar er zijn
ook veel opticiens die juist behoefte hebben aan een gemeenschappelijke
uitstraling naar de consument toe en zijn kansen in de markt zo wil benutten.
Men kan zelf een keuze maken uit de menukaart die we bieden. Een opticien
wil bijvoorbeeld wel met het Private Label werken en gebruik maken van de
Optirade en Trends 2015: ‘Succesvol ondernemen in