Een klant die een bril van Boulton wil hebben levert eerst een serie foto’s van
zichzelf aan. Deze kan diegene zelf maken met een smartphone. Op basis van
deze foto’s creëert Boulton Eyewear met behulp van geavanceerde software een
digitale replica van het gezicht van de klant, waarbij rekening gehouden wordt
met honderden verschillende datapunten.
Brillen uitprinten
Deze replica wordt gebruikt om het montuur precies op maat te maken. De mon-
turen worden geproduceerd door middel van 3D-printen, om precies te zijn met
de ‘DLP-SLA’-techniek ofwel stereolithografie. Na het printen krijgt elk montuur
nog een speciale coating die met de hand wordt aangebracht. Hierdoor voldoen
de monturen aan de eisen die tegenwoordig aan brillen gesteld worden: ze zijn
sterk, flexibel en kan goed tegen hitte en zweet. De lenzen zullen overigens niet
worden geprint. Ze zullen op maat gemaakt worden om de hoogste kwaliteit te
waarborgen. Alle lenzen zijn vuilafstotend, krasbestendig en ontspiegeld.
Personalisatie en comfort
Een voordeel van het productieproces is dat iedere klant zijn bril kan aanpas-
sen aan zijn persoonlijke wensen. De klant kan de kleur van het montuur en
de glazen kiezen en ook kunnen initialen in de bril worden geprint. Bovendien
kan er gekozen worden tussen een zonnebril of een bril op sterkte (monofocaal).
Hiermee is Boulton Eyewear het eerste echt persoonlijke brillenmerk ter wereld.
Misschien wel belangrijker is dat iedere klant een bril krijgt die perfect is afge-
stemd op het gezicht. Hiermee zijn afzakkende monturen en hoofdpijn, rode
plekken bij de neus, een pijnlijke neus of een geïrriteerde huid als gevolg van
een slecht zittende bril zaken uit het verleden.
Modellen
Boulton zal in het begin vijf modellen gaan leveren, waarvoor Boulton een
samenwerking is aangegaan met enkele talentvolle Nederlandse designers. Zij
hebben hun interpretatie gegeven op ‘Dutch design’, dat zich kenmerkt door
het minimalistische en experimentele karakter. Door de manier van produceren
worden de brillen van Boulton alleen op bestelling gemaakt. De eerste vijf mon-
turen worden allemaal online te koop aangeboden en de eerste zal vanaf eind
augustus geleverd kunnen gaan worden. Geïnteresseerde opticiens kunnen ook
met Boulton samenwerken.
Meer informatie:
Boulton Eyewear
www.boultoneyewear.comNet als veel opticiens gelooft de nieuwe start-up Boulton in echt maat-
werk. Het nieuwe bedrijf maakt namelijk monturen op maat voor ieder
gezicht, net zoals een maatpak speciaal voor ieder lichaam wordt gemaakt.
Bovendien kan ieder montuur door de klant gepersonaliseerd worden zodat
de betrokkenheid bij het product vergroot wordt. Dit alles wordt mogelijk
gemaakt door het gebruik van baanbrekende nieuwe technieken.
Boulton
stemt brillen af op gezicht met moderne techniek
D
E
O
P T I C I E N
N R
4 2 0 1 5
12
I
N N O V A T I E