Previous Page  12 / 120 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 120 Next Page
Page Background

Een klant die een bril van Boulton wil hebben levert eerst een serie foto’s van

zichzelf aan. Deze kan diegene zelf maken met een smartphone. Op basis van

deze foto’s creëert Boulton Eyewear met behulp van geavanceerde software een

digitale replica van het gezicht van de klant, waarbij rekening gehouden wordt

met honderden verschillende datapunten.

Brillen uitprinten

Deze replica wordt gebruikt om het montuur precies op maat te maken. De mon-

turen worden geproduceerd door middel van 3D-printen, om precies te zijn met

de ‘DLP-SLA’-techniek ofwel stereolithografie. Na het printen krijgt elk montuur

nog een speciale coating die met de hand wordt aangebracht. Hierdoor voldoen

de monturen aan de eisen die tegenwoordig aan brillen gesteld worden: ze zijn

sterk, flexibel en kan goed tegen hitte en zweet. De lenzen zullen overigens niet

worden geprint. Ze zullen op maat gemaakt worden om de hoogste kwaliteit te

waarborgen. Alle lenzen zijn vuilafstotend, krasbestendig en ontspiegeld.

Personalisatie en comfort

Een voordeel van het productieproces is dat iedere klant zijn bril kan aanpas-

sen aan zijn persoonlijke wensen. De klant kan de kleur van het montuur en

de glazen kiezen en ook kunnen initialen in de bril worden geprint. Bovendien

kan er gekozen worden tussen een zonnebril of een bril op sterkte (monofocaal).

Hiermee is Boulton Eyewear het eerste echt persoonlijke brillenmerk ter wereld.

Misschien wel belangrijker is dat iedere klant een bril krijgt die perfect is afge-

stemd op het gezicht. Hiermee zijn afzakkende monturen en hoofdpijn, rode

plekken bij de neus, een pijnlijke neus of een geïrriteerde huid als gevolg van

een slecht zittende bril zaken uit het verleden.

Modellen

Boulton zal in het begin vijf modellen gaan leveren, waarvoor Boulton een

samenwerking is aangegaan met enkele talentvolle Nederlandse designers. Zij

hebben hun interpretatie gegeven op ‘Dutch design’, dat zich kenmerkt door

het minimalistische en experimentele karakter. Door de manier van produceren

worden de brillen van Boulton alleen op bestelling gemaakt. De eerste vijf mon-

turen worden allemaal online te koop aangeboden en de eerste zal vanaf eind

augustus geleverd kunnen gaan worden. Geïnteresseerde opticiens kunnen ook

met Boulton samenwerken.

Meer informatie:

Boulton Eyewear

www.boultoneyewear.com

Net als veel opticiens gelooft de nieuwe start-up Boulton in echt maat-

werk. Het nieuwe bedrijf maakt namelijk monturen op maat voor ieder

gezicht, net zoals een maatpak speciaal voor ieder lichaam wordt gemaakt.

Bovendien kan ieder montuur door de klant gepersonaliseerd worden zodat

de betrokkenheid bij het product vergroot wordt. Dit alles wordt mogelijk

gemaakt door het gebruik van baanbrekende nieuwe technieken.

Boulton

stemt brillen af op gezicht met moderne techniek

D

E

O

P T I C I E N

N R

4 2 0 1 5

12

I

N N O V A T I E