Previous Page  11 / 120 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 120 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

4 2 0 1 5 11

voordelen van de inkoop, maar niet met het concept van Dutch Independent

Retail in zee gaan.”

Het thema ‘Succesvol ondernemen in een markt vol uitdagingen’

tijdens de Optitrade & Trends is dus uiterst actueel. Wat mogen we

precies verwachten tijdens Optitrade & Trends op maandag 14 sep-

tember?

Pim Föster: “We schetsen de ontwikkelingen in de markt. We hebben bij-

voorbeeld Robert Koopman uitgenodigd van RTL Z die het brede economi-

sche plaatje zal schetsen. Kitty Koelemeijer professor in Retail en Marketing

Development van Nyenrode Business Universiteit zal antwoord geven op het

centrale thema. Ook Jan en ik komen aan het woord. Zo zullen wij een aantal

nieuwe activiteiten presenteren die natuurlijk alles te maken hebben met het

nieuwe concept van Dutch Independent Retail en die we zojuist al benoem-

den, maar ook de retailservices van Optitrade Retailgroep breiden we uit.”

“Bernhard Nuesser is de vijfde spreker op het event. Hij is president Europe

bij Essilor Internationaal. Maar hij is ook CEO van monturen- en zonnebrillen-

leverancier Mondottica geweest. Daarnaast is hij ook één van de directeuren

van Grand Optical in Frankrijk geweest en heeft hij Engeland Vision Express

opgezet en geleid. Bernhard is dus een man die ontzettend veel ervaring heeft

in vele dimensies die de optiek rijk is, inclusief retail. Hij zal het internatio-

nale landschap schetsen, zowel op consumenten- als industrieniveau. Tijdens

de lezing zal ook duidelijk worden dat we als Nederland echt niet bijzonder

zijn, maar dat de problemen die zich hier afspelen, overal actueel zijn. Onder

leiding van onze vertrouwde dagvoorzitter Tom van ’t Hek komen tijdens

Optitrade & Trends 2015 dus onderwerpen aan bod als actuele marktontwik-

kelingen, onderscheidende concepten en actief ondernemerschap. Een heel

gericht programma.”

Jan Weber: “Optitrade & Trends is dan ook een dag vol inspiratie. De opticien

is weg uit zijn eigen winkel, maar het is wel een dag waar hij/zij dingen kan

leren voor de eigen winkel. Het is een feest der herkenning en men zal zien en

ervaren dat je inderdaad niet de enige bent die aanloopt tegen ontwikkelingen

en veranderingen van de markt.”

“Optitrade & Trends maakt onderdeel uit van een breder pakket aan bijeen-

komsten die wij organiseren. Zo organiseren wij de regionale bijeenkomsten

in het voor- en najaar. Deze bijeenkomsten hebben een heel praktisch karakter

en bespreken onderwerpen waarmee de opticien morgen in de winkel mee

aan de slag kan. Daarnaast organiseren we nog een aantal relatiedagen om met

vakgenoten te netwerken en dus één keer per jaar Optitrade & Trends, waarbij

we macro-economische onderwerpen behandelen zodat de opticien de uitda-

gingen in een breder perspectief kan plaatsen.”

De Optitrade Retailgroep heeft de afgelopen jaren dan ook heel dui-

delijk gekozen om steeds breder in te zetten en zich niet alleen te

focussen op inkoop. Hoe is de feedback vanuit de markt geweest op

deze ‘vernieuwde’ rol?

Jan Weber: “De afgelopen twee jaar zijn we van 450 naar 600 optiekdeelne-

mers gestegen. Maar ook zie je dat het gebruik van onze services toeneemt

- bijvoorbeeld het gebruik van onze boekhoudkoppelingen. Mooi dat we dit

vertrouwen hebben bij onze deelnemers. Ook hiermee hebben we de efficiën-

tie laten stijgen en de kosten voor onze deelnemers kunnen laten dalen.”

“De uitstraling van Optiview hebben we eveneens succesvol aangepast zodat

de verpakking beter aansloot bij de kwaliteit die de opticien wil uitstralen. Op

dit moment werkt zo’n 50 tot 60 van onze leden met Optiview. Ieder op zijn

eigen manier. Men kiest opnieuw uit onze menukaart. We leggen niks op. Juist

door deze vrijblijvendheid zie je dat het gebruik van de services toeneemt. We

willen dan ook altijd open en transparant zijn en een platform zijn waar de

opticien gebruik van mag maken. Ontwikkelingen gaan steeds sneller. Dat is

fascinerend om te zien. Merken die komen en gaan, het consumentengedrag

verandert, beleving wordt steeds belangrijker. Kortom, uitdagingen die wij

graag aangaan!”

Voor aanvullende informatie: Optitrade Retailgroep

Tel. +31 (0)30 634 31 32,

www.optitrade.nl

,

www.optitradetrends.nl

“Optitrade Retailgroep maakt

ondernemen gemakkelijker.

Waar u als ondernemer niet

op zit te wachten, nemen wij

u uit handen.”

een markt vol uitdagingen’