C
O L U M N
Het afgelopen weekend waren Ingrid en ik met Engelse vrienden in Amsterdam.
Het is heerlijk om als een soort toerist in je eigen hoofdstad te kunnen zijn
zeker als je met buitenlandse vrienden bent. Je kijkt zelf anders naar de dingen
maar, doordat je Engels spreekt samen ,wordt je ook anders benaderd door je
omgeving.
De laatste tijd heb ik me weer wat meer verdiept in het fenomeen “Happiness
as Businessmodel”. Ik heb de overtuiging dat geluk of het scheppen van voor-
waarden voor geluk de basis voor succes is. Als de medewerkers in een bedrijf
blij zijn of de mogelijkheid hebben gelukkiger te worden van het werk dat ze
doen, heb je de basis voor een succesvolle onderneming gelegd is de stelling.
Het is evident dat blijere medewerkers zorgen voor blijere klanten en dit geldt
voor alle branches of het nu B to B is of retail. Of een bedrijf nu een product
levert of een dienst of een combinatie van beide altijd geldt dat blijheid aanste-
kelijk werkt. Hiermee doel ik niet op een soort jaren 60 blijheid in de zin van
“make love no war”, hoewel dit statement op zich niet verkeerd is, maar meer
dat je kunt zien dat iemand plezier heeft in wat hij doet.
Als bedrijf is het dus van belang uit te stralen dat je hetgeen wat je doet met
heel veel plezier doet zodat je ontvanger ook vrolijker of blijer daarvan wordt.
Van groot belang is dan uiteraard dat de zender ook weet waarom hij de din-
gen doet die hij doet en niet alleen hoe hij het doet of met welke middelen.
Ik raad ook iedereen van harte aan de TED talk van Simon Sinek nog eens te
bekijken of zijn boek te lezen waar het gaat om de reden van het waarom.
Maar waar word je nu blij van hoor ik u zeggen. Welnu als gemeld was ik het
afgelopen weekend in Amsterdam met vrouw en vrienden. Wij verbleven in
een NH hotel en hadden voor de avonddiners een paar adviezen gekregen van
een goede vriend van ons die Amsterdam goed kent en, nog belangrijker, veel
belang stelt in goed eten met goed gezelschap. Ik zal u één van de avonden
beschrijven om aan te geven waar je blij van kunt worden. Allereerst werden bij
het drankje wat we dronken in de hotelbar super vriendelijk geholpen door een
barman die echt plezier had in zijn werk. Hoe ik dat weet zal u later van mij
horen. Hij gaf ons aan hoe we het best op de plaats van bestemming konden
komen en de taxichauffeur bracht ons daar op de snelste manier. Hij gaf zelfs
aan dat we beter eerder konden uitstappen omdat hij anders een rondje moest
maken wat de rit onnodig duur zou maken. Het toppunt van de service was dat
hij de ritprijs naar beneden afrondde omdat hij niet het juiste wisselgeld had.
Bij het betreden van de eetgelegenheid werden we eerst voorgesteld aan onze
gastheer waarna we naar onze tafel werden begeleid. Eén van de eigenaren
kwam speciaal naar iedere tafel om de wijnkeuze te bespreken, let wel niet
om iets te verkopen wat hij graag wilde, echt om de wijnkeuze te bespreken
nadat deze was gemaakt.
Wij waren dan ook erg gecharmeerd van het feit dat wij, in zijn ogen, een juiste
keuze hadden gemaakt, zeker gezien de omvang van de mogelijkheden. Je kon
ook duidelijk merken dat hij plezier had in het uitzoeken en eventueel advi-
seren van de wijn, hij genoot daar zichtbaar van. Zijn restaurant was geopend
in mei, zo vertelde hij, en desgevraagd kon hij melden dat ze bijna elke avond
vol zaten. Wij hadden dat ook al gemerkt aangezien we eerst nul op het rekest
hadden gekregen bij de poging een tafeltje te reserveren. Wij waren dan ook
blij verrast dat we speciaal werden gebeld met de melding dat er een tafel was
vrijgekomen door een afzegging.
Nadat we heerlijk hadden gegeten met de juiste wijnen zijn we terug gegaan
naar het hotel. Daar was nog steeds de barman te vinden en ondanks het feit
dat de bar al een half uur gesloten was konden we nog een drankje bij hem
nuttigen. Hij was toch al twee uur na zijn werktijd bezig zoals hij zij, maar aan-
gezien het druk en gezellig was kon dit ook nog wel. Dan moet je wel plezier
hebben in je werk is mijn stelling. Gedurende deze avond heb ik aan verschil-
lende mensen gevraagd wat hen bewoog. Mensen die mij kennen weten dat
ik zulke dingen doe. Bij alle mensen was de kern van hun antwoord dat ze
ons een fijne avond wilden bezorgen. En ik merkte dat het oprecht was wat ze
zeiden door de manier hoe ze dit invulling gaven.
Daar word ik nou blij van. Mensen die de dingen doen die ze doen met de
reden een ander een leuke avond te bezorgen. Trouwens je zag dat zij er ook
blij van werden. Ik hoop dat ik in mijn bedrijf een beetje van de dienstbaarheid
van deze mensen kan leveren en uitstralen want ik weet zeker, niet alleen onze
klanten worden daar blijer van, ook wij zelf.
Ik wens u veel blije klanten.
Erik Smidt is eigenaar van Ercon Contactlenzen & Consultancy. Ercon is een
leverancier van contactlenzen en levert aan opticiens, oogarts-praktijken en
aanpas-instituten. Ercon gaat in de contactlenswereld samenwerkingen aan
met bedrijven die moderne en innovatieve producten fabriceren. Zo waren
zij de eerste die een zachte lens met aberratie blokking leverden voor een
verhoogd contrast. Deze innovatieve rol ligt Erik wel. Zo heeft hij naast een
voorliefde voor het vak grote passie voor ondernemen en ziet hij overal kan-
sen. Deze kansen deelt hij graag met u in deze column in vaktijdschrift De
Opticien.
Daar word ik nou blij van
D
E
O
P T I C I E N
N R
6 2 0 1 5 69
Erik Smidt