Previous Page  74 / 78 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 78 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

6 2 0 1 5

74

O

P T I E K

I N

B

E E L D

:

B

R I L J A N T

O

P T I E K

Platte tekst

Briljant Optiek in Boxmeer is in de lente van 2015 geheel vernieuwd. Een

kroon op het werk van eigenaar Pieter Vloet en zijn team die met de ver-

bouwing de regiofunctie nog verder versterkt hebben. De redactie van De

Opticien sprak met Pieter en zijn twee dochters Maud en Eline over de koers

die het familiebedrijf is ingeslagen en het effect dat de verbouwing heeft

gehad op Briljant Optiek.

Het is zeker niet vanzelfsprekend dat we Pieter met zijn twee dochters in de zaak

treffen. Maud Vloet: “Ik heb nooit bedacht om met mijn familie samen te wer-

ken. Voorheen heb ik dan ook gewoon bij een ander bedrijf gewerkt. Door mijn

bedrijfs- en commercieel economische achtergrond vroeg mijn vader mij om voor

Briljant te komen werken. Dat is nu elf maanden geleden. Vanuit huis kreeg ik

natuurlijk al veel mee, maar nu ervaar ik het hele reilen en zeilen van de winkel

en dat is voor mij echt ontzettend positief uitgevallen.”

Eline Vloet vertelt eveneens over haar belevenis: “Ik heb altijd een eigen bedrijf

gewild, maar eigenlijk nooit met de gedachten om bij mijn ouders te gaan wer-

ken. Mijn vader en ik lijken erg veel op elkaar qua karakter en dat betekent dat we

als water en vuur kunnen zijn. Maar sinds ik hier werk gaat het beter dan ooit. Ik

heb altijd interesse gehad in het ondernemen en vind het optiekvak prachtig. We

zijn geen doorsnee winkel en dat wil ik graag uitdragen.”

Plezier staat voorop

Pieter Vloet: “Ik was natuurlijk altijd met de zaak bezig en ik denk dat dit bij de

meiden juist eerder voor aversie heeft gezorgd dan dat ze begonnen te juichen

om betrokken te raken bij het familiebedrijf. Ze zijn helemaal vrij geweest in

hun keuze. Wel vind ik dat als je die keuze maakt je er geen 100 maar 200%

voor moet gaan. Het moet een liefde/passie worden als je dit vak goed wilt doen.

Zelf ben ik in 1978 begonnen en nog steeds vind ik het hartstikke leuk om in dit

vak te mogen werken. Daar zijn mijn dochters in de loop van de tijd ook achter

gekomen en dat maakt mij trots. Aan de andere kant ben ik ook iemand die er

heel nuchter in kan staan, omdat plezier voorop moet staan. Alleen op die manier

is het vele werk niet belastend, maar is het meer een hobby.”

Beleving

Briljant Optiek heeft inmiddels acht zaken in het oosten van Brabant en het

noorden van Limburg. Toch hebben alle zaken een gezamenlijke deler. Maud

Vloet vertelt: “Briljant Optiek staat voor mooie zaken in het hogere segment waar

beleving een belangrijke rol speelt. Beleving is de laatste jaren steeds belangrijker

geworden. Voorheen was het vanzelfsprekend dat klanten bij jou een bril aan-

schaften, nu moeten we meer ons best doen om de klant te behouden. De klant

staat centraal. Voor hen zoeken wij naar de juiste kijkoplossing. Wij bieden de

klant alle mogelijkheden aan in onze winkels. Niet alleen brillen en glas, maar

ook alles op het gebied van oogzorg. Met de verbouwing van Briljant Optiek in

Boxmeer zijn we ook de koers van oogzorgcentrum ingeslagen.”

Pieter Vloet: “We doen op jaarbasis bijvoorbeeld 1500 diabetescontroles in

samenwerking met het ziekenhuis. Mode en oogzorg: we willen het allebei bie-

den. Met deze gedachte zijn wij ook de verbouwing ingegaan. We wilden met

deze zaak ons onderscheidend vermogen neer zetten ten opzichte van zowel de

ketens als de collega’s. We krijgen nu klanten van heinde en verre en bestrijken

een veel groter gebied. Een mooi compliment kreeg in onlangs nog van één van

onze klanten die zei: ‘Ik heb geen bril nodig, maar ik krijg nu zin om er één te

kopen.’ Dat geeft aan dat we de goede weg zijn ingeslagen en de beleving hebben

weten neer te zetten.”

Eline Vloet: “Bovendien biedt de winkel in Boxmeer ook ondersteuning voor onze

andere zeven winkels. Niet alleen is hier het kantoor gevestigd, maar klanten

worden soms doorverwezen, omdat de collectie hier groter is. Dit is echt onze

flagshipstore geworden met een regiofunctie voor zowel de consument als voor

onze overige zeven optiekwinkels.”

“Optiek is een prachtig

vak, een passie waar ik

mij nog elke dag voor de

volle 200% voor inzet”