Fietszaken Nr 2-2024 Online

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | April 2024 | 2e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 SPECIAL Sport, Helmen & Kleding Coverstory: ‘SKS Germany is veel méér dan de nummer 1 in pompen en spatborden’

Hello Future Join the global platform for cycling and mobility of tomorrow July 3–7, 2024 Messe Frankfurt, Germany Festival Days: July 6–7

FIETSZAKEN NR 2 2024 3 Colofon en De Visie In mijn woonplaats Nijmegen opent binnenkort een koffiebar voor fietsfanaten. Het wordt een combinatie van een fietszaak en horecagelegenheid, waar je na een fietstocht even kunt ontspannen. De zaak heeft allerlei voorzieningen die handig zijn voor fietsers. Of je nu op je racefiets toert of met de mountainbike op pad bent. Naast drankjes kun je er ook tosti’s, broodjes en zoetigheid krijgen. En voor wie geïnteresseerd is, is er zelfs de mogelijkheid om een nieuwe fiets aan te schaffen. Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Koen Fens (hoofdredacteur) k.fens@gpmedia.nl Celeste Roberts (redacteur) c.roberts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | April 2024 | 2e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 SPECIAL Sport, Helmen & Kleding Coverstory: ‘SKS Germany is veel méér dan de nummer 1 in pompen en spatborden’ Koen Fens Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken k.fens@gpmedia.nl DE VISIE Er is een switch gaande naar gravelbikes en racefietsen In de zaak van bijna 250 vierkante meter zijn straks niet alleen fietsen te koop. Je shopt daarnaast fietskleding. Is je fiets kapot? Ook dan kun je bij Crossroads – zo heet de fietszaak – terecht. De fietsenwinkel en horecazaak is ook een werkplaats waar je je tweewieler kunt laten repareren. Zijn mensen die niet met de fiets komen maar ‘gewoon’ een bakkie willen dan niet welkom? “Welnee! Iedereen mag bij ons binnenkomen”, vertelt medeeigenaar Romy de Bruijn in een interview met indebuurt Nijmegen. Sportieve fiets gewild Dit soort initiatieven zie je steeds vaker. De sportieve fiets blijft namelijk gewild. Deels dankzij de coronaperiode, waarin fietsen mateloos populair was. Toch loopt op de sportieve markt het aantal verkochte mountainbikes in België terug, zo blijkt uit onderzoek van de Belgische mobiliteitsfederatie Traxio. Er is een switch gaande naar gravelbikes en racefietsen. In 2022 werden in België bijna 89.000 mountainbikes verkocht. Dat aantal liep vorig jaar terug tot 54.096. Ook de e-mountainbike werd minder aan de man gebracht: van 18.167 in 2022 naar 17.387 in 2023. Wat de sportieve markt betreft doen de gravelbike en de racefiets het dus goed. Vorig jaar werden in België 19.225 gravel- en crossfietsen verkocht. Dat zijn er bijna 1.600 meer dan het jaar ervoor. De stijging bij de racefiets is nog hoger: van 67.220 in 2022 naar 71.073 in 2023. Ik merkte deze trend ook op tijdens Cyclingworld Europe, waar ik onlangs was. Van de 320 exposanten lag bij een groot deel de focus op het sportieve segment. Een terugblik op dit evenement, dat volgend jaar gaat uitbreiden naar de Verenigde Staten, lees je verderop in deze nieuwste uitgave van vaktijdschrift Fietszaken. Het gaat in deze editie sowieso veel over sport, omdat het thema van de special ‘Sport, Helmen & Kleding’ is. Met onder meer merken als Julbo, Specialized, Advanced Sports en BH Bikes staan er artikelen klaar over deze thema’s. En zoals altijd lees je ook genoeg over al alle andere onderwerpen die op dit moment in de fietsbranche spelen.

FIETSZAKEN NR 2 2024 4 INHOUD P. 18 NABESCHOUWING CYCLINGWORLD EUROPE Met een recordopkomst bij Cyclingworld Europe in Düsseldorf en de aankondiging van een tweede beurs in New York City voor 2025 verstevigt het evenement zijn positie als een van de belangrijkste platforms voor de start van het fietsseizoen. Een expertjury heeft tijdens de beurs de winnaars van de Cyclingworld Awards en het ‘Product of the Year’ bekendgemaakt. P. 10 MEDIADAG MOUSTACHE BIKES Bij fietszaak Lucien vond begin maart de eerste mediadag van Moustache Bikes plaats. Pers verzamelde zich in de Vlaamse winkel, waarbij het motto ‘Just a simple day with Moustache’ was. Onze redactie kwam meer te weten over de achtergrond van het Franse fietsmerk, verkreeg inzicht in de specificaties en genoot van een fietstocht door de Antwerpse straten. P. 12 LANCERING INVERSION X De beste ervaring van een rit begint waar het asfalt eindigt. En dat is precies waar de Inversion X in beeld komt. Met de Inversion X heeft de Breezer Adventure Series zijn nieuwste toevoeging gepresenteerd; een echte gravelbike die als allrounder te gebruiken is voor allerlei ondergronden en volgens het merk ‘ongelooflijk eenvoudig te onderhouden’ is. P. 7 MAGURA VYRON 3.0 Magura zet in op een nieuwe stap in de e-bikebranche. De dropper zadelpen Vyron 3.0, waarmee fietsers met één druk op de knop de zadelhoogte tijdens het fietsen kunnen verstellen, moet ervoor zorgen dat vooral de oudere e-biker zich veiliger en comfortabeler op de weg voelt. 10 12 18 7

FIETSZAKEN NR 2 2024 5 P. 40 FIETSZAAK IN BEELD Veloz, een Experience Center voor sportfietsen, is officieel geopend. Met alleen kwaliteitsmerken aan boord en professionele wielrenners die in het peloton hebben gereden, staan klantbeleving en werkplezier voorop. We spraken met de oprichters over een gebrek aan hospitality in de fietsbranche, de kracht van een open werkplaats en de vertaling van topwielrennen naar de winkel. P. 28 FIETS AWARDS 2024 Op het B2B Festival vond eind februari de uitreiking van de Fiets Awards 2024 plaats. De RAI Vereniging presenteerde voor de 37ste keer de prijzen voor innovatieve fietsontwerpen, verdeeld over zeven categorieën. Onder toeziend oog van een groot publiek kondigden juryvoorzitter Jack Duis en jurylid Theo Rietkerk de gelukkige winnaars aan. P. 34 TERUGBLIK B2B FESTIVAL De tweede editie van het B2B Festival was op 25 en 26 februari in de Brabanthallen ’s-Hertogenbosch een groot succes. Terwijl de eerste editie vorig jaar in totaal 2.185 branchegenoten trok, waren dat er een jaar later 3.530. Belangrijker dan het aantal mensen was de sfeer en de stemming op de beursvloer, die unaniem positief waren. P. 22 COVERSTORY: SKS GERMANY Het is algemeen bekend dat SKS Germany tot de beste fietspompen- en spatbordenproducenten van de wereld behoort. Maar wat veel dealers niet weten, is dat het Duitse bedrijf veel meer te bieden heeft. Het draait daarbij niet alleen om de verschillende soorten producten, maar ook om de kernwaarden van het merk, waarbij kwaliteit en ‘made in Germany’ hoog in het vaandel staan. 22 34 28 40

6 FIETSZAKEN NR 2 2024 KORT NIEUWS ASTONIC OPENT NIEUW PAND: ‘KOM LANGS VOOR KIJKJE IN ONZE PRODUCTIEKEUKEN’ Het Nederlandse merk Astonic maakt een grote stap vooruit met de opening van een nieuw pand. Dit is een spannende ontwikkeling voor het bedrijf uit Spijk, omdat het de mogelijkheid biedt om meer van hun handgemaakte e-rides te produceren. “Voor ons staan de kwaliteit Ons nieuwe pand geeft ons de ruimte om de productie te vergroten, zonder in te leveren op de kwaliteit en het persoonlijke karakter die Astonic kenmerken”, gaat Van der Velde verder. “Elk van onze e-rides is een toonbeeld van techniek en design, zorgvuldig samengesteld door ons toegewijde team. Met meer ruimte kunnen we het productieproces verfijnen en nieuwe ideeën tot leven brengen.” De uitbreiding is een duidelijk signaal van Astonics toewijding aan duurzaamheid en innovatie. “Het stelt ons in staat om niet alleen meer klanten te bereiken, maar ook te blijven experimenteren met nieuwe technologieën en modellen. Dit is een belangrijke stap in onze missie om een positieve impact te maken op de manier waarop mensen zich verplaatsen. We nodigen iedereen uit om dit nieuwe hoofdstuk met ons te beleven en kijken ernaar uit om nog meer prachtige e-rides te creëren. Kom langs en neem een kijkje in onze productiekeuken.” Meer informatie: Astonic Bikes BV Tel. +31 (0)183 20 10 43 | info@astonic-rides.nl | www.astonic-rides.nl Mede-eigenaar Roel van der Velde in het nieuwe pand van Astonic Met het rapportcijfer 7,5 komt Gazelle als beste uit de RODI Fiets 2023-test. Dit ligt ruim boven het gemiddelde van alle onderzochte fietsfabrikanten (6,9). Maar liefst 89% van de ondervraagde dealers gaf Gazelle een 7, 8 of 9 als rapportcijfer. In 2022 scoorde Gazelle een 6,6. In een jaar tijd wist de fietsfabrikant met bijna een volledig punt te stijgen. Volgens dealers is Gazelle een solide partner en onderscheidend door uit te blinken in: • de termijn van het afleveringsklaar maken van nieuwe fietsen (8,1); • de administratieve afhandeling van de leverancier (7,9); • het eenvoudige en informatieve dealerportal (7,9). Ruimte voor verbetering zit voor de fietsfabrikant in de beschikbaarheid van fietsen (5,6), het enige aspect waarop Gazelle lager scoort dan het gemiddelde van alle fabrikanten (6,2). GAZELLE MEEST GEWAARDEERDE FIETSMERK VOLGENS VAKHANDEL BOVAG maakte tijdens het B2B Festival bekend dat Koninklijke Gazelle dit jaar de grote winnaar van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur voor de fietsbranche (RODI Fiets) is. RODI Fiets onderzoekt jaarlijks de samenwerking tussen fietsfabrikanten en dealers en brengt in het Dealeradviesboek de voorwaarden voor een optimaal ondernemersklimaat in kaart. Met het rapportcijfer 7,5 verovert Gazelle dit jaar de eerste plek. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de fietsfabrikant een goed georganiseerde supply chain kent en effectieve communicatie laat zien. Meer informatie: Koninklijke Gazelle www.gazelle.nl en unieke beleving van onze producten altijd voorop. Met deze uitbreiding kunnen we niet alleen aan de groeiende vraag voldoen, maar ook onze passie voor innovatie en vakmanschap verder voeden”, aldus mede-eigenaar Anneke van der Velde.

FIETSZAKEN NR 2 2024 7 Een dropper zadelpen is oorspronkelijk ontworpen voor mountainbikers. Traditioneel wordt het gebruikt om het zwaartepunt te verlagen tijdens het afdalen op ruig terrein. Maar Magura richt zich met de Vyron 3.0 – naast mountainbikers – specifiek op de oudere e-biker. “In Nederland en België, waar bergen schaars zijn, wordt de focus verlegd naar veiligheid en zekerheid voor e-bikers”, geeft Edwin Hofstee, die Area Sales Manager bij Magura Bosch Parts & Services is, aan. “Voor ouderen die angstig zijn op een e-bike biedt de Vyron 3.0 de mogelijkheid om de hoogte van het zadel gemakkelijk aan te passen, wat een gevoel van veiligheid en stabiliteit bevordert. Met één druk op de knop kunnen fietsers een comfortabele en juiste zitpositie vinden, waardoor de kans op ongemak en blessures verkleint.” Tijdens het rijden werkt de Vyron 3.0 draadloos. “Je kunt het zadel laten zakken als je bijvoorbeeld bij een stoplicht stilstaat en vervolgens weer omhoog brengen voor de juiste zitpositie tijdens het fietsen. Daarmee heb je twee in één. Dankzij Bluetooth-connectiviteit en een knop aan de linkerkant van het stuur kunnen fietsers moeiteloos het zadel aanpassen. Met een eenvoudige installatie die slechts vijf minuten duurt, hoeven dealers geen kabels te trekken. Daarnaast opent het ook nieuwe mogelijkheden voor dealers. Het draait daarbij om het begrijpen van de behoeften van de klant. In de fietsbranche zijn we met z’n allen verantwoordelijk voor het garanderen van de veiligheid van de klant. Het stimuleren van proefritten en het laten ervaren van de voordelen van de Vyron 3.0 helpen bij het overtuigen van klanten en het bevorderen van een nieuwe stap in de verkoop van e-bikes.” Vier lengtematen en twee diameters De Vyron 3.0 is verkrijgbaar in vier verschillende lengtematen en twee diameters: 30,9 mm en 31,6 mm. Met behulp van een spacer-kit kun je de Vyron eenvoudig aanpassen aan de gewenste maat. De 100 mm-variant kan worden aangepast naar 125 mm en de 150 mm-variant naar 175 mm travel. Deze aanpassingen zijn uiteraard ook omkeerbaar, waardoor flexibiliteit en personalisatie gegarandeerd zijn. Meer informatie: MAGURA Bosch Parts & Services Tel. +31 (0)653787729 (Steffen Raven) +31 (0)621381260 (Edwin Hofstee) welcome@mbps.eu | www.mbps.eu BIJ MAGURA’S VYRON 3.0 KOMT VEILIGHEID VOOR DE E-BIKER OP LEEFTIJD OP DE EERSTE PLAATS Magura zet in op een nieuwe stap in de e-bikebranche. De dropper zadelpen Vyron 3.0, waarmee fietsers met één druk op de knop de zadelhoogte tijdens het fietsen kunnen verstellen, moet ervoor zorgen dat vooral de oudere e-biker zich veiliger en comfortabeler op de weg voelt. Met de Vyron 3.0 verstel je moeiteloos de zadelhoogte ▶

Dit is dé e-bike waarop u heeft gewacht! Facts Nederlands product Hoge kwaliteit onderdelen GPS Tracker (incl. anti diefstal) Krachtsensor biXbi app Actieradius: tot 100 km* *de hoogte van de actieradius is mede afhankelijk van externe factoren. We willen je graag meer vertellen over wat biXbi jou als dealer te bieden heeft: Uitstekende service & aftersales Ondersteuning op online- & offline marketing Geen minimum afnames Zeer aantrekkelijke marges Wij komen graag bij u langs om het persoonlijk toe te lichten. Voor meer informatie: Ruud van Lottum r.vanlottum@bixbicycle.com T 0495-547221 zorgeloos & stijlvol van A naar B Introductieprijs van € 2.199,- voor € 1.999,- Scan voor biXbi cycle

Licht je je klant in over preventief onderhoud, met als gevolg minder omzet in de werkplaats, maar wel een tevreden klant? Of houd je stiekem je mond, riskeer je een ontevreden klant, maar verdient de werkplaats wel meer? Het is een herkenbaar probleem. Aan een klant die een dure fiets koopt, wordt veel meer tijd besteed dan aan een klant die een budgetfiets heeft uitgekozen. Terwijl die laatste klant over het algemeen veel meer voorlichting kan gebruiken. In de huidige tijd van duurzaamheid en hergebruik is er een omslag nodig richting betere voorlichting, meer aandacht voor preventief onderhoud en een langere levensduur van fietsen en onderdelen. Het is niet meer uit te leggen dat een ketting binnen duizend kilometer versleten is en dat daar ook een nieuwe 12-speed cassette van honderden euro’s bij hoort. Minder druk op de werkplaats is juist een zegen. Je hebt minder personeel – dat toch niet te vinden is – nodig en kunt je meer richten op je assortiment en klanttevredenheid. Je winst blijft overeind, je hebt het minder druk en bovendien minder klagende klanten over de vloer. Wie wil dat nou niet? En heb je toch nog tijd of personeel over, dan kun je van preventief onderhoud nog een verdienmodel maken in de vorm van schoonmaakdiensten of workshops. Chris Vermeer is oprichter van Cycleaning, specialist in het schoonmaken van fietsen. Chris Vermeer COLUMN Het gros van de fietsgerelateerde ondernemingen in Nederland richt zich op verkoop en reparatie. Waarbij de grootste uitdaging zit in het gevuld houden van de werkplaats. Daar staat namelijk duur en schaars personeel dat constant bezig moet zijn. Daarom kiest men er vaak voor om twee keer te verdienen aan dezelfde klant. De eerste keer bij aanschaf van een nieuwe fiets, de tweede keer in de werkplaats. Ontevreden klanten keren daar vaak veel te snel terug, omdat ze te weinig onderhoud plegen. Dat zorgt in veel zaken voor een dilemma. KENNIS DELEN OF NIET? FIETSZAKEN NR 2 2024 9

10 FIETSZAKEN NR 2 2024 E-BIKES ‘DE ASSOCIATIE MET DE SNOR GAAT VERDER DAN ALLEEN DE NAAM VAN MOUSTACHE BIKES’ Bij de Antwerpse fietszaak Lucien vond begin maart de eerste mediadag van Moustache Bikes plaats. Pers uit Nederland en België verzamelde zich in de Vlaamse winkel, waarbij het motto van de dag ‘Just a simple day with Moustache’ was. Onze redactie kwam meer te weten over de achtergrond van het Franse fietsmerk, verkreeg inzicht in de specificaties en genoot van een schitterende fietstocht door de straten van de Belgische havenstad. Moustache Bikes is al enkele jaren toonaangevend in de e-bikemarkt van Frankrijk, vooral in het premium segment, en staat bekend als het meest prominente Franse fietsmerk. Hun onderscheid ligt in het feit dat ze sinds de oprichting altijd volledig elektrisch zijn geweest. “De Vogezen, waar Moustache is ontstaan en geworteld, spelen een belangrijk rol in onze identiteit en productie”, vertelt Brand Coördinator Nathalie Parenteau tijdens haar presentatie bij Lucien. “Hoewel we niet uitgesproken chauvinistisch zijn, streven we ernaar een goede werkgever te zijn voor de regio en de mensen die bij Moustache werken. Ondanks de uitdagende omstandigheden van het afgelopen jaar, waarin we een omzet van 115 miljoen euro behaalden en 50.000 fietsen verkochten, zijn we trots op onze prestaties. Met het oog op de toekomst hopen we binnen twee jaar weer in een positie te zijn om te groeien en kijken we uit naar een beter komend jaar.” Snor Moustache, wat snor betekent in het Nederlands, werd gekozen als naam met het oog op zowel Franse als internationale herkenbaarheid. “De associatie met de snor gaat verder dan alleen de naam; het symboliseert een sterke persoonlijkheid, iets wat we ook willen uitstralen met onze fietsen. Net zoals je mensen kunt herkennen aan hun snor zijn onze fietsen direct te onderscheiden door hun unieke design en uitgesproken karakter. Het beroemde snor-stuur, dat al langer bestond, diende als inspiratie voor de eerste fiets die werd ontworpen door Emmanuel Antonot, een van de oprichters. Dit stuur, met zijn moderne vorm en strakke lijnen, is uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van onze identiteit: het iconische visuele design van Moustache-fietsen. Hoewel het stuur in verschillende vormen verkrijgbaar is voor verschillende gebruikers, blijft het een natuurlijke positie bieden voor een comfortabele rijervaring.” Het Franse merk biedt een divers assortiment van zeventien modellen, variërend van stadsfietsen tot cargo, omafietsen, sportieve fietsen, SUV's, tandems en fatbikes, met meer dan zeventig verschillende versies in totaal. De focus ligt op flexibiliteit en personalisatie, met mogelijkheden voor klanten om modellen aan te passen. “We hebben sinds het begin een exclusieve samenwerking met Bosch als motorpartner, die onze groei en ontwikkeling heeft ondersteund sinds de oprichting in 2011. Ons verhaal is sterk gelinkt aan dat van Bosch, omdat zij in dezelfde tijd als wij zijn begonnen. De fabriek van Moustache, gelegen naast Épinal in de Vogezen, is in vijf jaar tijd gegroeid van 4.000 tot 14.000 vierkante meter. We hebben een belangrijke R&D-afdeling van vijftien mensen die zich Vlaamse en Nederlandse pers op de fiets in Antwerpen

FIETSZAKEN NR 2 2024 11 volledig toeleggen op de ontwikkeling, het ontwerp en de productie van Moustache-fietsen, inclusief een eigen testlab voor frame-testing.” Succesverhaal Volgens Parenteau heeft Moustache een heus succesverhaal te vertellen. “Dat begon allemaal met een startup. Met meer dan tien jaar ervaring als productmanager bij Lapierre was Emmanuel altijd al gefascineerd door het verbeteren van fietsen en het bedenken van innovaties. Rond 2009 zag hij de opkomst van de eerste e-bikes, voornamelijk uit Azië afkomstig, maar zonder de kwaliteitsvisie waar hij naar op zoek was. Ondanks zijn afkeer van deze vroege modellen, besefte Emmanuel dat hier de toekomst lag; hij wilde meer mensen aan het fietsen krijgen. Vooral in Frankrijk, waar de fietscultuur anders is dan in bijvoorbeeld België en Nederland. In Frankrijk wordt fietsen vooral gezien als het bezitten van een mooie fiets, zonder veel daadwerkelijk gebruik. Na zijn ideeën bij Lapierre te hebben voorgelegd, die geen interesse hadden in e-bikes, besloot hij ontslag te nemen en zijn eigen merk te starten.” Het succes van Moustache begint pas echt als Antonot op een dag Grégory Sand ontmoet, omdat ze toevallig dezelfde boekhouder hebben. Beiden zijn ze afkomstig uit de Vogezen en gepassioneerd door fietsen. “In een kleine flat begonnen ze met het ontwikkelen van hun eerste prototype, maar om te kunnen starten hadden ze partners nodig. Bosch eiste een te grote eerste bestelling, dus presenteerden ze hun project aan hen en kregen ze alsnog de kans om 600 fietsen af te nemen. Binnen een jaar produceerden ze 1.200 fietsen en groeiden ze snel. Het bedrijf telt inmiddels 200 medewerkers en heeft wereldwijd 800 winkels, waarvan 300 in Frankrijk en 78 in Vlaanderen. Voor de toekomst willen we de relaties met bestaande winkels versterken, meer trainingen geven en de bewustwording vergroten. Vooral in Nederland, waar we momenteel 24 winkels hebben. Ons doel is om dat aantal tegen 2025 te verdubbelen.” Vernieuwde versie Moustache J Sinds de oprichting heeft Moustache voortdurend innovaties op de e-bikemarkt gebracht. “Zo zijn we pioniers in het gebruik van drievoudige frames, waardoor we niet alleen stevigheid en sterkte kunnen garanderen, maar ook kabels kunnen wegwerken”, besluit Parenteau. “Ook introduceerden we als eerste in het frame geïntegreerde batterijen en ontwikkelen we onze eigen schokdempers. We hebben talrijke prijzen gewonnen, zowel voor design en persoonlijkheid als voor de prestaties van onze fietsen. Vorig jaar werd onze Moustache Samedi 28.7 zelfs uitgeroepen tot VAB e-bike van het jaar. We hebben ook verschillende prijzen en races gewonnen met onze racefietsen, waaronder het eerste wereldkampioenschap in e-mountainbiken. Onze voortdurende toewijding aan innovatie werd bekroond met de Gold iF Design Award 2024 voor ons model Moustache J, die binnenkort in een vernieuwde versie wordt gelanceerd.” Meer informatie: Moustache Bikes www.moustachebikes.com De Moustache Lundi 27.6 De Moustache J ontving de Gold iF Design Award 2024

12 FIETSZAKEN NR 2 2024 SPORT, HELMEN & KLEDING Breezer introduceerde haar eerste modellen van de Adventure Series in 2017. De Radar en de Inversion markeerden daarbij het begin. Een jaar later werd de Doppler geïntroduceerd, gevolgd door de Thunder en de Radar X. De modellen brengen een eerbetoon aan de vroege fietsontwerpen van Joe Breeze en andere pioniers uit de jaren ‘70, toen fietsen werden gebouwd met veelzijdigheid in gedachten, en om renners in staat te stellen verschillende soorten terreinen aan te pakken tijdens toertochten of races. De Inversion X, een echte gravelbike, is ontworpen als een veelzijdige ros voor alles. Van agressief gravelrijden tot dagelijks woon-werkverkeer. Met ruime bandenvrijheid, een goed frame-ontwerp dat hoge snelheidsstabiliteit en controle biedt over technisch terrein, en het comfort en de soepelheid die alleen te vinden zijn in kwaliteitsstaal, is deze fiets gemaakt voor alle gravelritten en om het meeste uit je fiets met gebogen stuur te halen. De Inversion X heeft een geometrie die geïnspireerd is door gravel. De Adventure Geometry van Breezer zorgt voor stabiliteit door een lange wielbasis en ontspannen hoeken van de balhoofdbuis en de zitbuis, waardoor de rijder beter grip heeft en meer controle ervaart doordat hij meer naar achteren op de fiets zit. GRAVELEN IN STIJL: MAAK KENNIS MET DE INVERSION X VAN BREEZER ADVENTURE SERIES De beste ervaring van een rit begint waar het asfalt eindigt. En dat is precies waar de Inversion X in beeld komt. Met de Inversion X heeft de Breezer Adventure Series zijn nieuwste toevoeging gepresenteerd; een echte gravelbike die als allrounder te gebruiken is voor allerlei ondergronden en volgens het merk ‘ongelooflijk eenvoudig te onderhouden’ is. Eenvoudig te onderhouden Kabels worden extern geleid voor soepel en wrijvingsvrij schakelen, zonder knikken of verrassingen. Dit maakt de Inversion X volgens het merk ongelooflijk eenvoudig te onderhouden en regelmatig schoon te maken. Een Engels schroefdraad dat wordt gebruikt in het bottom bracket maakt eenvoudig thuisonderhoud mogelijk, net als een brede compatibiliteit met onderdelen en accessoires. Aanpasbaarheid is belangrijk en de Inversion X heeft oogjes voor spatborden, bagagedragers, waterflessen, opslag op de bovenbuis en op de vork. Dit maakt deze fiets de perfecte keuze voor je volgende gravelavontuur of bikepacking-trip. Wanneer je over grind fietst of off-road rijdt, is tractie heel belangrijk. De Inversion X heeft ruime speling voor 700x45c-banden, zodat je soepel over het grofste grind kunt rijden. Er zijn nu twee uitrustingsniveaus van de Inversion X beschikbaar. Terwijl de Inversion X Expert is uitgerust met een Shimano GRX 810 2x11-speed groepset en WTB Raddler 42-622-banden, wordt de Inversion X Comp geleverd met Shimano GRX 400 2x10-speed groepset en WTB Raddler 40-422-banden. Beide versies zijn uitgerust met hydraulische Shimano GRX 400-schijfremmen en WTB STi23-wielen. In totaal zijn er zes framematen beschikbaar (XS - XXL). Meer informatie: Advanced Sports GmbH Tel. +49 (0) 7171 779900 info@advancedsports.eu www.advancedsports.eu

FIETSZAKEN NR 2 2024 13 SPORT, HELMEN & KLEDING Het seizoen van 2023 markeerde het debuut van Julbo in het professionele peloton met het Groupama-FDJ-wielerteam. En wat een start was het. Met negentien successen, waaronder de titel van Frans kampioen, een leiderstrui in de Giro d'Italia en de Vuelta a España, evenals de opkomst van immense talenten zoals Romain Grégoire en Lenny Martinez, was het een opwindend jaar. Gedurende het seizoen van de grootste wedstrijden ter wereld genoot iedereen bij Julbo ervan om de renners van het Groupama-FDJwielerteam te zien. In 2023 was de beslissing van Julbo om zich te committeren aan professioneel wielrennen het resultaat van een lang proces van reflectie, gekenmerkt door waarden die het bedrijf al 136 jaar leiden: innovatie, nauwe relaties en authenticiteit. Julbo ontwikkelt al meer dan een eeuw hoogtechnologische producten en kan daarom unieke expertise bieden op het gebied van visie en bescherming. Deze knowhow, gecombineerd met de elite-ervaring van het Julbo is vorig jaar begonnen met haar partnerschap met het wielerteam van Groupama-FDJ door alle renners van de ploeg van helmen te voorzien. In 2024 groeit het partnerschap verder in het tweede jaar. Naast helmen worden alle renners nu ook voorzien van Julbozonnebrillen. Een nieuwe fase in de investering van het bedrijf uit de Jura in de wielersport. Groupama-FDJ-wielerteam, heeft het bedrijf in staat gesteld nieuwe producten te ontwikkelen voor veertig renners van de UCI WorldTour- en Continental-teams van Julbo, die helmen én zonnebrillen van het merk gaan dragen. Waardevolle feedback Christophe Beaud, CEO van Julbo: “Vanaf nu zullen alle renners helmen en zonnebrillen dragen die hier bij ons in Longchaumois in de Jura zijn ontwikkeld. Het eerste jaar in het hart van het professionele wielrennen heeft ons waardevolle feedback opgeleverd, waardoor we toekomstige collecties kunnen ontwikkelen die nog betere prestaties bieden. Onze geografische nabijheid tot het Performance Center in Besançon stelt ons in staat nog beter afgestemd te zijn op de behoeften van renners en samen vooruit te gaan met één doel voor ogen: prestaties. Het seizoen 2023 was een succes. Het is aan ons om het volgende hoofdstuk te schrijven en ik weet zeker dat het een geweldig hoofdstuk wordt.” Julbo biedt een collectie helmen en zonnebrillen in de kleuren van het GroupamaFDJ-wielerteam. Wil je rijden als David Gaudu of Lenny Martinez? Bekijk dan Julbo’s Edge- en Density-zonnebrillen die door het Franse team gedragen worden, evenals de helmen Sprint en Fast Lane. Bescheiden en stijlvol zijn ze de perfecte metgezellen voor uitstapjes met vrienden. Meer informatie: Bart van Driel Tel. +31 (0)6 41 24 73 76 bart@julbo.ch | www.julbo.com JULBO VOEGT ZONNEBRILLEN TOE AAN UITRUSTING GROUPAMA-FDJ-RENNERS Renners van Groupama-FDJ dragen de helmen en zonnebrillen van Julbo

Verover de stad Zodra de lentezon zich laat zien, begint het nieuwe fietsseizoen. Het is tijd om de buitenlucht in te duiken. Fietsen is niet alleen een middel om van A naar B te komen; het is een levensstijl. Of je nu naar je werk, school of vrienden gaat, of gewoon zin hebt om door de stad te zwerven, de fiets geeft je de vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Zonder ochtendspits, zonder parkeerstress. Fietsend verover je de stad en laat je de auto’s ver achter je. Stijlvol en elektrisch De drukte van de stad is het speelveld van WATT. Met zijn stijlvolle design en krachtige elektrische ondersteuning biedt WATT ultiem comfort voor de stadsfietser. De fiets is ontworpen vanuit een minimalistische filosofie: teruggebracht tot de essentie, met onderdelen van A-merken. De batterij zie je nauwelijks, omdat die ingenieus in het frame is verwerkt. Maar wél uitneembaar, zodat je 'm makkelijk in huis oplaadt. OWN THE CITY: WATT 14 FIETSZAKEN NR 2 2024 ADVERTORIAL

FIETSZAKEN NR 2 2024 15 Natuurlijke fietservaring Bij WATT streven we ernaar om fietsen zo natuurlijk mogelijk te laten aanvoelen. Dankzij een geavanceerde trapondersteuning kies je zelf hoeveel hulp je wil. Of je nu op hoog tempo door de straten zoeft of gezellig naast een vriend peddelt, de ondersteuning past zich aan jouw snelheid aan. Dit zorgt voor een moeiteloze en natuurlijke fietservaring. Gewoon, lekker fietsen. Vriend voor het leven WATT is niet zomaar een fiets, het is een vriend voor het leven. Met zijn tijdloze design, universele componenten en een netwerk van toegewijde dealers in Europa, staat WATT garant voor kwaliteit en service. Zo blijft jouw fiets altijd in topconditie. Beleef WATT Nieuwsgierig? Ervaar het zelf! Breng een bezoek aan de WATT-store in hartje Breda (Wilhelminasingel 1), waar je altijd welkom bent voor een proefrit. Of verken de opties op wattebike.com, waar je jouw perfecte match vindt. Kies bijvoorbeeld voor de elegante, parelwitte WATT VALENCIA, een damesfiets die nog mooier wordt met een vintage voorrekje en afneembaar mandje. Of ga voor de matzwarte WATT DUBLIN, een statement voor de stijlvolle man. Stap op een WATT en verover de stad! Meer informatie: WATT Mobility Tel. +31 (0)6 3359 3359 | info@m.wattfietsen.nl | wattebike.com

E-BIKES Door middel van de biXbi-app en een eigen serviceteam wil biXbi de dealer en de gebruiker zoveel mogelijk ontzorgen; van advies voor de gebruiker tot aftersales- en marketingondersteuning voor de dealer. Een geïntegreerd display in de stuurpen, een naadloos frame en stijlvol ingebouwde dagen rijverlichting zijn voorbeelden van de afwerking waar de moderne biXbi voor staat. Ook is de biXbi afgewerkt met onderdelen die van de hoogste kwaliteit zijn. De ingebouwde torque-krachtsensor zorgt daarbij voor natuurlijk rijgedrag. Via de biXbiapp en ingebouwde gps-tracker kan de gebruiker real-time de locatie van zijn e-bike volgen, wat bijdraagt aan gemoedsrust en veiligheid, vooral in stedelijke gebieden. De app geeft ook een melding bij diefstal. URBAN E-BIKEMERK BIXBI ONTHULD TIJDENS B2B FESTIVAL Op het B2B Festival is het nieuwe urban e-bikemerk biXbi voor het eerst gepresenteerd. Dit is een compleet nieuw merk dat inspeelt op de groeiende vraag naar urban e-bikes. Bij biXbi staan comfort, stijlvol design, innovatieve gebruikerservaringen en ontzorgen van de rijder centraal. De elektrische fietsen zijn ontworpen om naadloos in te spelen op de behoeften van moderne stadsrijders die op zoek zijn naar een zorgeloos, efficiënt en stijlvol vervoermiddel zonder overbodige poespas. Aantrekkelijke marges biXbi biedt de dealers aantrekkelijke marges, waardoor ze kunnen profiteren van het succes van het merk. Het partnerschap met biXbi is niet alleen gebaseerd op hoogwaardige producten, maar ook op een winstgevende samenwerking. biXbi streeft naar flexibiliteit en toegankelijkheid voor dealers. Er is geen minimum afname vereist. Daardoor kunnen partners eenvoudig hun voorraad beheren en inspelen op de specifieke behoeften van hun markt. Bikkel Bikes Group Met decennia aan ervaring in het produceren van hoogwaardige fietsen in Nederland neemt Bikkel Bikes Group het volledige ontwerp en de assemblage van de biXbi-fietsen op zich. Bikkel is al tientallen jaren een vooraanstaande naam in de fietsindustrie. Met een toewijding aan kwaliteit, innovatie en klanttevredenheid heeft Bikkel een sterke reputatie opgebouwd in het produceren van hoogwaardige fietsen voor diverse doeleinden. In 2023 heeft het bedrijf nog de FD Gazellen Award voor een van de snelst groeiende bedrijven in ontvangst mogen nemen. Meer informatie: biXbi www.bixbicycle.com Op het B2B Festival is het nieuwe urban e-bikemerk biXbi voor het eerst gepresenteerd. Dit is een compleet nieuw merk dat inspeelt op de groeiende vraag naar urban e-bikes. Bij biXbi staan comfort, stijlvol design, innovatieve gebruikerservaringen en ontzorgen van de rijder centraal. De elektrische fietsen zijn ontworpen om naadloos aan te sluiten op de behoeften van moderne stadsrijders die op zoek zijn naar een zorgeloos, efficiënt en stijlvol vervoermiddel zonder overbodige poespas. 16 FIETSZAKEN NR 2 2024

FIETSZAKEN NR 2 2024 17 SPORT, HELMEN & KLEDING Via lange, technische beklimmingen de berg op en met plezier naar beneden – de Uproc X is volgens het bedrijf perfect voor elke e-biker. “Onze nieuwe Uproc X is geoptimaliseerd voor gebruik in de bergen dankzij het lage zwaartepunt en een nieuwe, aangepaste geometrie”, zegt productontwikkelaar Lukas Frey van Flyer. “Met zijn wendbare chassis, de op de kinematica afgestemde schokdempers, de krachtige Bosch-motor en zijn grote actieradius geeft deze e-bike vertrouwen om persoonlijke grenzen op de trails te verleggen.” Het Mullet-concept met 29 inch voorwiel en 27,5 inch achterwiel voorziet de e-MTB van een ongewoon dynamische wendbaarheid en intuïtief rijgedrag. De moderne zitbuishoek benadrukt de klimeigenschappen en het allmountain karakter. Daarbij garandeert de stijfheid van het carbon frame een hoge mate van veiligheid bij elke snelheid en wordt de krachtige performance e-bike eenvoudig UPROC X VAN FLYER IS DE ULTIEME KRACHTPATSER VOOR IN DE BERGEN Het Zwitserse e-bikemerk Flyer presenteert met de nieuwe Uproc X een allmountain e-mountainbike met veel power en uitstekende handling. De Uproc X is uitgerust met de krachtigste motor van Bosch en een accucapaciteit tot 750 Wh, wat hem de ideale metgezel maakt voor lange tochten. Dankzij zijn perfect afgestelde 150 mm-chassis en uitgebalanceerde geometrie blinkt hij uit in zowel afdalingen als beklimmingen en is hij de ideale e-bike voor ervaren en beginnende fietsers. en intuïtief bestuurd via de geïntegreerde controller. De volledig geïntegreerde 750 Wh-accu past in elke framemaat en kan gemakkelijk worden verwijderd om op te laden. Met de optionele extra PowerMore-accu in bidonformaat kan de accucapaciteit worden uitgebreid tot 1000 Wh – ideaal voor eindeloze tochten en om steeds nieuwe plekken te ontdekken. Talrijke praktische functies De ontwikkelaars van de Uproc X hebben niets te wensen overgelaten als het gaat om extra functies. Talrijke praktische functies garanderen zorgeloos rijplezier op en naast de trails. Met de GPS Connect-module en smartphoneverbinding kan elke rit eenvoudig worden geregistreerd en na de tocht opnieuw worden bekeken. Andere details die deze fiets interessant maken, zijn geïntegreerde diefstalbeveiliging, de praktische magnetische interface voor verlichting, een multitool in de stuurbuis, banden met veel grip en een stabiel frame. De fullcarbon fiets is verkrijgbaar in vier modelvarianten. Het elegante kleurconcept met de aantrekkelijke framekleuren Deep Purple Gloss en White Ceramic Gloss onderstreept het sportieve design. Om ervoor te zorgen dat de fiets zijn glans langer behoudt, is een set beschermfolies van RideWrap verkrijgbaar om de meest blootgestelde delen te beschermen. Meer informatie: FLYER Benelux B.V. Tel. +41 (0)62 959 55 55 | info@flyer-fietsen.nl www.flyer-bikes.com

FIETSZAKEN NR 2 2024 18 NABESCHOUWING CYCLINGWORLD EUROPE CYCLINGWORLD EUROPE OPENT FIETSSEIZOEN MET RECORDAANTAL BEZOEKERS Met een recordopkomst bij Cyclingworld Europe in Düsseldorf en de aankondiging van een tweede beursvestiging in New York City voor 2025 verstevigt het evenement zijn positie als een van de belangrijkste platforms voor de start van het fietsseizoen. Een nieuw aangestelde expertjury heeft tijdens het evenement de winnaars van de Cyclingworld Awards in acht categorieën erkend en een ‘Product of the Year’ benoemd. Fietsvriendelijk weer en een divers, boeiend beursconcept vulden opnieuw de hallen van Cyclingworld Europe, met meer dan 10.000 geregistreerde testritten en tevreden gezichten onder exposanten en bezoekers. Alle zes hallen van de Areal Böhler, die ongeveer 18.000 vierkante meter beslaan, werden voor het eerst gebruikt, waardoor 25.000 bezoekers naar de indrukwekkende industriële locatie uit het begin van de 20ste eeuw werden getrokken. Er was veel te zien en te beleven: ongeveer 320 exposanten met ongeveer 450 merken toonden hun nieuwste innovaties en producten voor de start van het fietsseizoen, met nog eens tachtig buitenstandplaatsen die bezoekers uitnodigden om testritten te maken op speciaal ontworpen parcoursen. Van ritten en raceformats voor fietsers van alle soorten tot gezinsvriendelijke en recreatieve ritten, er was voor elk wat wils. Ondertussen genoten de jongste bezoekers van de Puky Kids World, terwijl bezoekers met historische interesse hun kennis uitbreidden bij de speciale tentoonstelling over de geschiedenis van beroemde racefietsen. De organisatoren introduceerden ook innovaties. Niet alleen ontvingen de prestigieuze Cyclingworld Awards een upgrade via een samengestelde expertjury, maar ook de aankondiging van Cyclingworld New York City die volgend jaar haar debuut maakt in de Verenigde Staten veroorzaakte opschudding in de industrie. Feedback overweldigend “Direct na het informeren van onze exposanten op zaterdagavond was de feedback overweldigend”, zei Stefan Maly, initiatiefnemer en CEO van Cyclingworld. “We hadden niet zo’n snelle toezegging verwacht van gerenommeerde fabrikanten voor Cyclingworld New York City.” Projectmanager Torsten Abels drukte ook grote tevredenheid uit: “Het is aangetoond dat we ons hebben gevestigd als een van de belangrijkste fietsbeurzen in Europa voor de seizoensopening. Al een groot deel van de exposanten heeft zich voor 2025 ingeschreven. Persoonlijk ben ik verheugd dat we dit jaar bijna het aantal geregistreerde testritten hebben

FIETSZAKEN NR 2 2024 19 kunnen verdubbelen en zo nog meer mensen hebben kunnen inspireren om te gaan fietsen.” De reguliere planning voor Cyclingworld Europe 2025 begint in april, met het evenement gepland van 28 tot en met 30 maart opnieuw in Düsseldorf, gevolgd door de première van Cyclingworld New York City van 1 tot en met 4 mei in de Verenigde Staten. Dit jaar maakten de Cyclingworld Awards de overgang van een puur op publieksstemmen gebaseerd systeem naar een combinatie van publieks- en expertjury-prijzen, met een aanzienlijke verbetering tot gevolg. Een speciaal aangestelde expertjury, bestaande uit branche-experts als Dirk Zedler en Paul Kefer, ontwerpspecialist Michael Lanz, duurzaamheidsspecialist Dr. Maike Hora en journalist Wolfgang Scherreiks, beoordeelde ongeveer 140 inzendingen om de zeventig finalisten te selecteren. De winnaars werden gekozen in de categorieën Cargo, Road, Urban, Gravel, Kids, MTB/ATB, Fashion & Accessoires en Parts & Technology. Orbea Diem werd verkozen tot Product of the Year. De ceremoniële presentatie vond plaats aan het begin van de beurs op vrijdag, waarbij de expertjury de prijzen persoonlijk uitreikte aan de respectievelijke winnaars. Naast het Product of the Year werden producten bekroond met Goud, Zilver of Brons, wat resulteerde in een totaal van 23 gehonoreerde producten. Ondanks het brede veld streeft de expertjury ernaar om meer exposanten aan te moedigen hun producten in overweging te nemen voor toekomstige edities. Bedrijven aanmoedigen “Ik was verheugd deel uit te maken van de goed georganiseerde Cyclingworld Awards en het juryteam”, zei Dr. Maike Hora. “Er waren veel spannende en overtuigende inzendingen, en als team hebben we ons ingezet om een objectieve beslissing te nemen op basis van transparante beoordelingscriteria. De fiets maakt duurzame mobiliteit mogelijk. Voor de volgende ronde zou ik daarom met name fabrikanten en bedrijven die zich bezighouden met activiteiten voor meer duurzaamheid in de industrie willen aanmoedigen om deel te nemen en deze consequent te implementeren en te demonstreren in hun toepassingen.” Michael Lanz benadrukte ook: “De ingediende producten weerspiegelen helaas niet volledig de diversiteit van de industrie op elke manier. In sommige categorieën waren er te weinig uitstekende producten, waardoor de jury in dat geval slechts één prijs kon toekennen. Toch waren er ook producten die ons als juryleden hebben weten te imponeren, zoals de Orbea Diem, die zijn wereldpremière beleefde in Düsseldorf, en kon overtuigen met een innovatief totaalconcept en vele prachtig ontworpen details.” Voor de aankomende Cyclingworld Europe werkt de expertjury al samen met het beursmanagement om het profiel van de awards aan te scherpen, met als doel aanzienlijk meer fabrikanten, ongeacht hun deelname aan de beurs, aan te moedigen hun producten in te zenden. Meer informatie: Cyclingworld Europe Tel. +49 (0)211 69571517 | info@cyclingworld.de www.cyclingworld.de/en/ Orbea Diem werd verkozen tot ‘Product of the Year’

FIETSZAKEN NR 2 2024 20 KORT NIEUWS FIETSBRANCHE HANDHAAFT HOGE OMZETNIVEAU In 2023 stabiliseerde de omzet van de fietsbranche op 1,4 miljard euro, een daling van 3,7% ten opzichte van 2022. Niettemin blijft de omzet 16,5% hoger dan vóór de coronaperiode. Volgens onderzoek van Koninklijke RAI Vereniging en BOVAG, uitgevoerd door GfK, wijzen deze bevindingen op een stabiele markt die zich consolideert na de uitzonderlijke vraag tijdens de pandemie. Met een marktaandeel van ruim 56 procent (453.000 stuks) blijft de e-bike een cruciale motor voor de fietsindustrie. In 2023 was de verkoop van e-bikes zelfs goed voor 80% van de totale omzet van de branche. Dit komt neer op 1,17 miljard euro. De gemiddelde verkoopprijs steeg in 2023 met 2,4% tot 1.815 euro, terwijl de e-bikeprijs met 3,4% toenam tot gemiddeld 2.574 euro. Deze dominante positie van de elektrische fiets heeft geleid tot een gemiddelde prijs van meer dan 2.400 euro voor een derde van alle verkochte nieuwe fietsen. “De markt moest na de verkoophausse tijdens de coronaperiode wat gas terugnemen, maar de vraag bleef per saldo op niveau”, constateert Huub Lamers, voorzitter sectie Fietsen van RAI Vereniging. Volgens Lamers blijft de belangstelling voor fietsen onverminderd groot. Voor de komende jaren is er nog veel potentie als het gaat om forenzen, want ongeveer de helft van de werknemers heeft geen toegang tot de fiets van de zaak. “Wij blijven ons inzetten voor een nog betere en aantrekkelijkere leasefietsregeling die daadwerkelijk stimuleert om de fiets te pakken naar het werk.” Wanneer wordt gekeken naar de populariteit van de verschillende fietssegmenten blijkt dat - de e-bike buiten beschouwing gelaten - nog altijd iets minder dan een kwart van de consumenten (22%) de voorkeur geeft aan een traditionele toer- of stadsfiets. Daarna volgen de kinderfiets (10%), de MTB (4%) en de hybride sportfietsen en racefietsen (2%). Meer informatie: RAI Vereniging Tel. +31 (0)20 504 49 49 | info@raivereniging.nl | www.raivereniging.nl MEESTERS IN LIJSTEN WIL BIJDRAGEN AAN EMOTIE IN FIETSZAAK Bij Meesters in Lijsten staan maatwerk en beleving centraal. De lijstenmakerij uit Enschede gaat verder dan alleen het omkaderen van foto’s; het bedrijf verbeeldt verhalen. Voor dealers is dat vooral in de vorm van wielerkleding aan de muur. “Als iemand een fietszaak binnenloopt, moet het om emotie draaien”, aldus oprichter Pascal Waanders, die het bedrijf samen met Carola Jonkers runt. Het inlijstwerk van Meesters in Lijsten past bij die emotie. “Het unieke daaraan is dat elk werk dat we inlijsten een bijzonder formaat of andere specifieke eigenschappen heeft”, gaat Waanders verder. “Denk aan een foto of graveerplaatje, die het verhaal nog beter kunnen duiden. Het past perfect in de inrichting van een fietszaak. In de fietsbranche veranderen we niet alleen wielerkleding in kunstwerken, maar ook items als fotomateriaal, posters en andere relikwieën.” Hij vervolgt: “We kunnen ervoor zorgen dat alles aan de muur kan hangen. Onlangs hebben we bijvoorbeeld het shirt ingelijst van Hennie Stamsnijder, die in 1981 als eerste Nederlander de wereldtitel veroverde. Wij maakten een mooie lijst om het shirt dat hij tijdens die rit droeg. We vervullen niet alleen de behoeften van dealers, maar ook van verzamelaars en andere liefhebbers. Een shirt moet niet onder het bed of in de kast liggen, dat moet aan de muur hangen. Een ingelijst wielershirt voegt écht extra waarde toe aan de winkel.” Meer informatie: Meesters in Lijsten Tel. +31 (0)6 537 41 304 | info@meestersinlijsten.nl | www.meestersinlijsten.nl Het door Meesters in Lijsten ingelijste shirt van Hennie Stamsnijder

FIETSZAKEN NR 2 2024 21 CAMPAGNE Afgelopen jaar kreeg 6,5 procent van de Nederlanders te maken met fietsdiefstal; ruim 210.000 meer mensen dan in 2021. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2023. De Nationale politie registreerde bijna 87.000 aangiftes, wat in twee jaar tijd een toename van ongeveer 42% is. Dit komt met name door de groeiende populariteit van e-bikes, onder meer als duurzaam alternatief voor de auto. In 2023 was 57 procent van alle nieuw verkochte elektrische fietsen goed voor 80 procent van de omzet van alle fietsverkopen in Nederland. Zorg dus dat je zeker weet dat je e-bike ‘lekker staat’, zo stellen de initiatiefnemers. Dieven willen snel hun slag slaan. Als ze meer sloten zien die ze moeten openmaken, lopen ze door. “Gebruik een vast ringslot én minimaal een tweede slot dat door je voorwiel gaat en aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal of fietsenrek KINGPOLIS TREKT MET ANDERE VERZEKERAARS OP IN LANDELIJKE CAMPAGNE TEGEN E-BIKEDIEFSTAL Onder het motto ‘Staat-e-lekker?’ is door Kingpolis en andere initiatiefnemers een landelijke campagne tegen e-bikediefstal gestart. De campagne moedigt Nederlanders aan om hun elektrische fiets beter te beveiligen, waaraan verzekeraar Kingpolis (onderdeel van Alpina Group) uit Lemmer graag een bijdrage levert. Staat-e-lekker is een initiatief van Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.), Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) en verzekeraars Kingpolis, Achmea, Unigarant, ENRA, a.s.r. en Univé. Tijdens het B2B Festival werd de campagne gepresenteerd. is vastgemaakt”, zegt Rogier Eenkhoorn, projectleider bij S.A.F.E. en aanjager van de campagne. “Ook thuis in de schuur. Een tweede slot is snel bevestigd en levert langdurig fietsplezier op. Onderneem daarnaast meer actie, zoals registratie of het installeren van een alarm of track en trace.” Wat houdt de campagne in? De campagne is begin maart gestart en loopt vijf jaar door. Met posters bij NS-fietsenstallingen, posts op social media, de website staat-e-lekker.nl en via de communicatiekanalen van de initiatiefnemers wordt actie gevoerd. Daarnaast wordt de campagne breed gedragen door alle partners, waaronder de Fietsersbond, NS, slotenmakers, fietszaken, gemeenten en de politie. “De dealer gaat het overal terugzien”, gaat Eenkhoorn verder. “Het is voor hem van belang om aan te sluiten bij de campagne, zodat hij met zijn klant in gesprek kan over fietsdiefstal. Hij kan daarbij uitleggen dat het belangrijk is om preventief maatregelen te nemen. De dealer heeft een grote rol in het verspreiden van de boodschap.” Eenkhoorn besluit: “De consument stelt steeds vaker zijn aankoop uit, omdat hij bang is dat de fiets gestolen wordt of de verzekering te duur is. Door goede voorlichting kunnen dealers hun producten blijven verkopen en klanten van dienst zijn door ze de frustratie van een gestolen fiets te besparen. Hierbij kan de campagne als haakje dienen, om zo het gesprek te starten en bewustwording te vergroten bij klanten. Ondanks dat ze zeggen dat elke gestolen fiets een nieuwe verkochte fiets betekent, weten ze dat het op lange termijn niet houdbaar is en niet bijdraagt aan de klantbeleving.” Meer informatie: STAAT-E-LEKKER | info@staat-e-lekker.nl | www.staat-e-lekker.nl

FIETSZAKEN NR 2 2024 22 COVERSTORY: SKS GERMANY 'SKS GERMANY IS VEEL MÉÉR DAN DE NUMMER 1 IN POMPEN EN SPATBORDEN’ Het is algemeen bekend dat SKS Germany tot de beste fietspompen- en spatbordenproducenten van de wereld behoort. Maar wat veel dealers niet weten, is dat het Duitse bedrijf veel meer te bieden heeft dan alleen dat. Het draait daarbij niet alleen om de verschillende soorten producten, maar ook om de kernwaarden van het merk, waarbij kwaliteit en ‘made in Germany’ hoog in het vaandel staan. Vaktijdschrift Fietszaken sprak met Export Manager Frederik Reichert van SKS Germany over onder andere de historie van het familiebedrijf, Duitse degelijkheid en het dealerplatform. Het begon allemaal 103 jaar geleden voor SKS Germany. Karl-Scheffer Klute Sundern – vandaar de naam SKS – begon in 1921 met het fabriceren van gordijnstangen. Een aantal jaren later, in 1932, nam schoonzoon Wilhelm Blome zowel het bedrijf als de plaatselijke luchtpompfabriek over en zo ontstond de passie voor tweewielers. In het tijdperk van Eddy Merckx kreeg de onderneming pas echt vleugels. Het was ook in die periode dat de Rennkompressor het levenslicht zag. Tot de dag van vandaag wordt deze pomp beschouwd als de vader van alle vloerpompen. Met de overname van Bluemels in 1983 versterkte SKS Germany zich ook op het gebied van spatborden. Anno 2024 staat alweer de vijfde familiegeneratie te trappelen om toe te treden en fabriceert het Duitse topmerk producten die in alle werelddelen worden verkocht. Als je je producten zelf maakt en dat goed beheerst, kun je voor constante kwaliteit zorgen Duurzame productie SKS staat synoniem voor Duitse degelijkheid en kwaliteit, die beide nooit een issue zijn bij het merk. Met vijf jaar garantie op vrijwel alle producten worden duurzaamheid en betrouwbaarheid benadrukt door het bedrijf. “De Rennkompressor, die al sinds 1966 wordt geproduceerd, symboliseert de tijdloze kwaliteit van onze producten”, vertelt Export Manager Frederik Reichert van SKS Germany. “Zo kiezen we vooral voor stalen pompbuizen in plaats van kunststof. Onze producten zijn zodanig ontwikkeld dat ze niet alleen lang meegaan, maar ook na lange tijd te repareren zijn. Daarom houden we vele onderdelen op voorraad. We sluiten hiermee perfect aan bij de moderne duurzaamheidstrends en onze eigen ambities. Bovendien produceren we alles lokaal. Als je je producten zelf maakt en dat goed beheerst, kun je voor constante kwaliteit zorgen. We kiezen daarbij voor milieuvriendelijke productiemethoden, via gerecyclede materialen en energiezuinige processen. Omdat onze producten niet met schepen vanuit het Verre Oosten komen, besparen we ook daar op CO2uitstoot en kunnen we onze leveringen ook veel beter plannen.” Frederik Reichert met de limited edition van de Rennkompressor De Infinity Urban Sidebag

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4