NBT nr1 2024 Online

26 NBT MAGAZINE NR 1 2024 CAMPAGNE BROOD VAN ‘TE GEWOON’ NAAR ‘GEWOON GOED’ “Sinds 2009 daalde de consumptie van brood; in Nederland daalde het van 61,7 kg brood per persoon per jaar naar 49 kg in 2017. En in België ging het van 52,3 in 2009 naar 39 kg per jaar in 2018”, aldus Franks Janssen, manager van NBC. “De eerste gezamenlijke campagne in Nederland en België, die in 2018 van start ging, had een positief effect; de broodconsumptie steeg voor het eerst weer en kwam in 2019 op respectievelijk 50,1 kg en 40 kg terug. De twee coronajaren waren desastreus voor veel sectoren en ook voor de onze. De broodconsumptie daalde wederom. Een lastig startpunt van de nieuwe campagne, maar de broodconsumptie krabbelde in 2022 wel weer op. Of dat aanhoudt valt te bezien, gezien de verschillende economische en maatschappelijke omstandigheden.” Van ‘te gewoon’ naar ‘gewoon goed’ “Dit dalende broodvolume komt in essentie doordat we brood te gewoon zijn gaan vinden”, is de mening van Sebastiaan Aalst, strategisch directeur van Food Cabinet. Samen met creative agency Selmore gaven zij vorm aan de campagne. “De uitdaging van de campagne was te zorgen dat brood weer onderwerp van gesprek wordt als het gaat om eten. Dus: laten zien dat brood past in de trends van nu.” Het imago van brood is positief op dit moment, zo laat het consumentenonderzoek zien dat binnen de campagne is uitgevoerd. Kris Smet van onderzoeksbureau B2Sense vertelt: “Brood zit aan de goede kant, ondanks bepaalde voedingshypes en berichtgeving in de media. Consumenten zien brood als een betaalbaar pakketje voedingsstoffen dat ook nog eens lekker is. Ook wordt er steeds meer voor volkoren gekozen, dit is in Nederland de meest gegeten broodsoort.” Het is al even geleden, maar om de resultaten van de campagne "Brood, goed verhaal" verhaal niet meer te delen is daardoor niet minder noodzakelijk. Op maandag 27 november 2023 vond in Breda de strategische eindsessie plaats van twee jaar campagne "Brood, goed verhaal". Het Nederlands Bakkerij Centrum presenteerde - samen met Food Cabinet en B2Sense - de voedingstrends en hoe daar binnen de campagne op ingespeeld is. Resultaten en lessen werden gedeeld. Hoe vertellen we nu op de juiste manier over brood als gezond, duurzaam, eiwitrijk, plantaardig en betaalbaar product? Een leerzame middag voor iedereen die bij de campagne betrokken was.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4