NBT nr1 2024 Online

NBT MAGAZINE NR 1 2024 27 Een boekenplank vol broodverhalen “Met volkoren als focus (ook gecombineerd met de Week van het Brood: volkoren, vol vezels, vol smaak) hebben we een kansrijk product dat aansluit bij diverse voedingstrends, zoals gezond, voedzaam, bron van eiwitten en betaalbaar. In verschillende (video)verhalen speelden we tijdens de campagne hierop in, zoals met het Succesverhaal, het Sterk verhaal en Rijk verhaal. Tevens weerlegden we misstanden die bestaan over dat brood niet gezond zou zijn, met bijvoorbeeld het Onzinverhaal”, blijkt uit de resultaten. Kennis delen, de houding veranderen en daarmee de intentie stimuleren om gedrag te veranderen werkt. “Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er door de broodcampagne meer kennis is over (volkoren)brood en dat de houding ook positiever is geworden. In Nederland zien we ook een stijging van het volkorenaandeel, in België nog niet. 56% van de Nederlanders eet volkorenbrood, in Vlaanderen gaat bruinbrood nog aan kop en in Wallonië witbrood. We zien een verschil in kennisniveau dat hieraan bijdraagt.” Blijf dicht bij de kernwaarden van brood Brood geeft rust, wordt gezien als eenvoudig, een basis, zo laten de onderzoeksresultaten zien. “Dus het is belangrijk dat we in onze communicatie kiezen voor boodschappen die dat vertrouwde gevoel bevestigen. Kijk uit met gecompliceerde termen als ‘duurzaamheid’ of ‘lage milieu-impact’, is één van de lessen uit de campagne. Consumenten weten wel dat brood duurzaam is, maar het is voor hen geen reden om het te kopen”, benadrukt Kris Smet van onderzoeksbureau B2Sense. “Blijf dicht bij de kernaspecten van brood. Je moet de consument blijven bevestigen en blijven inspelen op die basisaspecten die de consument al ziet in brood. Als je communiceert over gezond, voedzaam, betaalbaar en lekker, dan ziet de consument dat ook als duurzaam. De emotionele klik die een consument met een product heeft en het zien van de toegevoegde waarde speelt een grote rol.” Toekomstverhaal met hoofdrol voor brood NBC voorziet dat gezondheid en duurzaamheid belangrijke thema’s blijven en naast elkaar bestaan als (vaak ook overlappende) trends. 22% van de consumenten houdt nu al rekening met duurzaamheid bij de aankoop van voeding. Dit percentage gaat de komende jaren snel stijgen tot ruim 75% in 2027. Voor gezondheid is dit percentage nu al 82%. Niet voor niets hebben volkoren granen een prominente rol in ‘het dieet van de toekomst’, dat samengesteld is door de EAT-Lancet Commission. Bovendien bieden volkorengranen veel bewezen gezondheidsvoordelen. De te lage inname van volkorengranen staat zelfs op nummer één van voeding-gerelateerde doodsoorzaken in Nederland en België. De urgentie om volkorengranen goed op de kaart te zetten, ook bij overheden en beleidsmakers, blijft. Nederlands-Belgische samenwerking uitdagend maar succesvol Nederland, Vlaanderen en Wallonië kennen heel verschillende culturen qua voeding en brood. Het was dus niet evident dat de campagne in alle drie de regio’s goed zou aansluiten. Maar dit is wel gebeurd. Het vormt een geheel en sluit op elkaar aan; consumenten beoordelen de campagne-uitingen als aantrekkelijk, relevant en geloofwaardig. Het heeft een duidelijke impact gehad op de consument. Het bevestigt en versterkt het positieve imago. 41% van de Nederlanders, 30% van de Vlamingen en 32% van de Walen heeft de campagne gezien. Dat zijn mooie cijfers, maar er is nog ruimte voor verbetering. De broodverhalen kunnen dus verteld blijven en impact maken, want: “Herhalen is bevestigen.” Deelnemende partijen NBC en Instituut Brood & Gezondheid VZW kijken terug op een mooie samenwerking. Niet eerder werkten zoveel partijen uit Nederland en België samen aan een imagocampagne. Namens Nederland participeren: de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) en de Vereniging van Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA). Namens België: de Federatie van Grote Bakkerijen België (FGBB), de vereniging van Belgische Toeleveranciers (UNIFA), de Federatie van Belgische Molenaars (KVBM-ARMB), Bakkers Vlaanderen-FFrBoulPat en Instituut Brood & Gezondheid VZW.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4