NBT nr1 2024 Online

NBT MAGAZINE NR 1 2024 31 Hoe bent u in de bakkerijmachine-branche terechtgekomen? Mijn vader was bakker. Na een aantal jaren kwam hij erachter dat je, door goed te zorgen voor de service van de machines in de bakkerij, overdag kunt werken in plaats van ’s nachts. Hij maakte er zijn werk van en verzorgde het onderhoud van machines voor meerdere bakkerijen. Ik heb het stokje overgenomen. Waarom is de branchevereniging NBT toentertijd opgericht? Tijdens de eerste bijeenkomsten van de brancheorganisatie NBT, Nederlandse Bakkerij Techniek, hadden we het over nieuwsitems die we wilden delen. Er was beperkte mogelijkheid om als bakkerijmachinefabrikant te adverteren en we wilden een communicatieplatform bieden voor zowel toeleveranciers als afnemers. Wat vond u het mooiste moment in de bakkerijsector in de afgelopen 25 jaar? Ik heb samen met een aantal kleinschalige industriebedrijven meegewerkt aan een nationale bakkerijtentoonstelling. We hebben daarvoor een volledig geautomatiseerde bakkerij gerealiseerd. De grootschalige industrie had geen belangstelling voor dit project, maar het is ons, de kleine industrie en toeleveranciers, gelukt. Het was een technische revolutie en het resultaat was natuurlijk geweldig. Een ander moment was toen de NBT aan tafel zat tijdens de besprekingen over de CE- markeringen. Wij hadden als brancheorganisatie een actieve rol bij het opstellen van de eisenpakketten en de CE-normen. Toen voelden we de kracht van samenwerking. Hoeveel belangrijker is automatisering geworden? Wij brachten het eerste NBT Magazine uit toen automatisering net in opkomst kwam. Sindsdien is het onmisbaar geworden in de branche. 25 jaar geleden was er al wel wat mechanisatie, maar computers waren binnen de bakkerijwereldnog geen gemeengoed. Welke andere belangrijke trends heeft u zien ontwikkelen? We zien dat steeds meer bakkers meerdere filialen of verkooppunten nodig hebben. Een bakkerij kan alleen rendabel werken als de productiemiddelen genoeg capaciteit hebben om de daarmee samenhangende kosten te verdienen. Daarom hebben steeds meer bakkers een warme bakkerij als hoofdvestiging, plus meerdere koude verkooppunten in andere afzetgebieden. Ook zie ik dat er nog steeds veel waardering is voor de ambachtelijke bakkerij. Bakkers die goed het evenwicht weten te vinden tussen prijs, kwaliteit en klantvraag, kunnen nog steeds een goede boterham verdienen, maar de bakker die niet meegaat met de markt maakt zijn bedrijf extra kwetsbaar voor de toekomst. In de laatste uitgave van 2009 meldt een klein berichtje dat het PIN systeem gaat veranderen. Voortaan hoeven klanten hun kaart niet meer door de gleuf te halen. Dit is inmiddels veertien jaar geleden. De tijd vliegt. 2009 WIM NOORDEGRAAF

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4