NB T M
A G A Z I N E
N R
4 2 0 1 6 23
een grote vraag naar nieuwe producten met toegevoegde waarde op basis
van originele grondstoffen en verrassende smaken”, zo vertelden Ralph en
Joep van Iersel vorig jaar dus al.
VOORGEBAKKEN EN DIEPGEVROREN
De nieuwe productielijn is een volledig geautomatiseerde, hoge capaci-
teit productielijn voor voorgebakken en diepgevroren broodproducten.
“Deze lijn is uniek in de wereld”, zo vertelt Bernhard Vis. “We hebben
een Italiaanse deegmakerij van Sancassiano, een ‘stress free’ lijn van het
Duitse Fritsch, we gebruiken de ovens van het Franse Mecatherm en tot
slot worden de producten verpakt op een verpakkingslijn van Hartmann.
Dit alles is met Nederlands vernuft gecombineerd om tot een nieuwe
productielijn te komen die voldoet aan alle eisen die wij vooraf hadden.”
DANVO 2.0
Met de ingebruikname van de nieuwe productielijn is er ook een andere
manier van werken geïntroduceerd bij Danvo Bakeries. “We wilden graag
meer nieuwe en vooral innovatieve producten maken, waarmee we pro-
actief de markt kunnen bedienen”, aldus Bernhard Vis. “Onze focus ligt
meer op deeg, omdat we verwachten dat klanten veel meer met deegpro-
ducten gaan werken om een hoger ambachtelijk karakter in de winkel te
creëren. Daarnaast richten we ons ook op hoge potentie producten, echte
trendproducten, zoals quinoa-brood. Maar we willen ook het biologische
brood populariseren. Onze bakkerij heeft alle certificaten ontvangen om
biologisch brood in grote getalen te produceren en met de nieuwe pro-
ductielijn hebben we de capaciteit drastisch verhoogd. We kunnen nu
vijfduizend kilogram deeg per uur meer produceren, wat neerkomt op een
volle trailer per uur.”
INTERNATIONAAL
Het is duidelijk dat Danvo Bakeries met de enorme investering die gedaan
is ook de omzetmogelijkheden heeft verbreed. Niet alleen op productge-
bied toont het bedrijf zich vooruitstrevend, ook globalisering behoort tot
de te realiseren ambities. “We bieden kant-en-klare retailconcepten die
we breed kunnen vermarkten, ook richting het buitenland. We hebben al
een breed netwerk aan distributeurs opgebouwd, waardoor we onze producten
onder meer in China, Engeland, Duitsland, België, Frankrijk en Dubai verkopen.
De wens is om dat nog verder uit te bouwen.”
AMBACHT
De internationale ambities van Danvo Bakeries zorgen er zeker niet voor dat de
Nederlandse markt vergeten wordt. De nieuwe concepten volgen elkaar in rap
tempo op en Danvo wil haar positie in de markt nog verder verstevigen. “De bak-
kersbranche is nog steeds heel belangrijk voor ons. We zien grote mogelijkheden
om het ambachtelijke karakter op de winkelvloer terug te brengen en daarop
inspelend introduceren wij deegplakken in 2,8 en 4,8 kilogram die makkelijk te
bewerken zijn. Diverse broden kunnen in een Paneotrad gevormd worden en het
grote voordeel is natuurlijk een lagere investering, minder ruimte-inname in de
winkel en dat je niet hoeft te beschikken over personeel met een enorme praktijk-
ervaring. Iedereen kan hiermee werken.”
TRENDSETTER
Een ander concept dat interessant kan zijn voor bakkers is het sportbrood. “Binnen
anderhalf uur na het eten van dit zorgvuldig samengestelde brood, optimaliseer
je je sportprestaties. De Nederlandse sportploegen en sporters gebruiken al sport-
brood en dat wordt nu beschikbaar voor consumenten. Sportbrood wordt op lan-
delijke schaal uitgerold als totaalconcept, met speciale verpakkingen. Iets anders
dat we aanbieden bij ambachtelijke bakkers zijn onze Joepies: een hommage aan
Joep van Iersel. Joepies zijn een vervanger van snacks, lekker op alle momenten
van de dag en een perfecte aanvulling voor het huidige assortiment van de bakker.”
Met het ontwikkelen van concepten denkt Danvo Bakeries mee met de retailer en
speelt het bedrijf in op de vraag vanuit de consument. “Consumenten willen graag
wat te kiezen hebben en dus bieden we een breed assortiment aan. Daarbij wil-
len we niet een zogenaamde ‘dozenschuiver’ zijn, maar een sterke partner voor
onze klanten, waarop ze terug kunnen vallen met vragen. Zoals gezegd zijn we
meer en meer trendsettend geworden de afgelopen jaren en we hebben veel geld
geïnvesteerd om ons te blijven ontwikkelen. We hebben een proefbakkerij waar
we klanten kunnen ontvangen en het bedrijf is geweldig gegroeid de afgelopen
jaren. We hebben grootse plannen voor de toekomst en zijn klaar om deze uit te
voeren”, besluit Bernhard Vis.
Meer informatie:
Danvo Bakeries
Tel.: +31 (0)13 518 2302
www.danvo.nlEen nieuwe product van Danvo Bakeries: quinoa-brood