Previous Page  13 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 44 Next Page
Page Background

P

A K K R A C H T

N R

3 2 0 1 6 13

E

M P A C K

2 0 1 6

De handleiding geeft naast achtergrondinformatie, een groot aantal voorbeelden van

duurzaam verpakken, zoals: duurzame materialen, machines, slimme ontwerpoplossin-

gen en mogelijkheden om verpakkingen opnieuw te gebruiken.

De handel via het internet groeide in 2015 met ruim 16 procent ten opzichte van het jaar

ervoor, schetste Margreeth Pape. Per jaar worden er naar schatting 250 miljoen pakketjes

verzonden. Redenen genoeg om in te zetten op innovatief en duurzaam verpakken.

DUURZAAM VERPAKKEN

De sector kent al de nodige duurzame verpakkingsinitiatieven. Zo wordt bij verzend-

verpakkingen al voor 80 procent gebruik gemaakt van papier en karton. De meeste

verzenddozen zijn gemaakt van FSC gecertificeerd materiaal en het karton is grotendeels

van gerecycled materiaal. Voor de plastics op basis van LDPE (kunststof op basis van

aardolie), zijn inmiddels alternatieven beschikbaar, zoals biobased plastics. Deze bio-

based plastics zijn gebaseerd op hernieuwbare grondstof. Daarnaast bieden steeds meer

fabrikanten gerecycled kunststof folie aan. Mooi, maar Margreeth Pape plaatst een kant-

tekening: “Op dit moment worden nog te weinig verpakkingen opnieuw gebruikt. Papier

en karton wordt voor 80-90% gerecycled en kunststoffen worden voor ongeveer 50%

gerecycled. Het overige deel komt bij het restafval”.

VERSCHILLENDE FUNCTIES VAN VERPAKKINGEN

De e-commerceverpakking heeft verschillende functies en beperkingen, liet Margreeth

pape zien:

• De verpakking met het product beschermen tijdens het transport.

• De verpakking is het visitekaartje van de webwinkel, juist bij verkoop op afstand.

• De verpakking moet passen in het fulfilmentproces en de logistieke processen.

• Het consumentengemak speelt een belangrijke rol, zowel bij het uitpakken als retour-

neren.

• Een verpakking kost geld, en webwinkels willen de kosten daarvan zo laag mogelijk

houden.

Bij het optimaliseren en verduurzamen van verpakkingsmateriaal zal er een goede balans

gevonden moeten worden met de verschillende functies die een verpakking heeft, con-

cludeerde Margreeth Pape.

DE GROOTSTE UITDAGINGEN

De grootste uitdaging op het gebied van verpakkingen is het over-verpakken. Hiermee

bedoelde Margreeth Pape de hoeveelheid loze ruimte die in verpakkingen aanwezig is (te

grote dozen voor kleine producten). Daarnaast blijken veel productverpakkingen tot nu

toe ontwikkeld te worden voor verkoop via de schappen van winkels. Hierdoor bescher-

men zij de producten niet optimaal in het vervoer naar de consument. Dat zorgt voor

een noodzaak voor extra verpakking. Het reduceren van loze ruimte noemde Margreeth

Pape een prioriteit, omdat dit tegelijkertijd transportkosten, CO2-uitstoot, hoeveelheid

materiaal en consumentenfrustratie beperkt.

GEEN UNIVERSELE OPLOSSING

Het vinden van de juiste verzendverpakking voor de hele e-commercesector is helaas

niet zo gemakkelijk. In de online retail worden allerlei soorten producten verzonden,

vaak met meerdere producten in één verpakking. Dat maakt het lastig om een optimale

verpakking te ontwerpen die voor alle producten en maten geschikt is.

De verpakkingsmogelijkheden hangen daarnaast erg af van de grootte van de webwinkel.

Voor grotere webwinkels is het gemakkelijker om te investeren in automatisering, kleine-

ER STAAT EEN HANDLEIDING ONLINE MET DAARIN HANDVATTEN VOOR VERDUURZAMING VAN DE E-COMMERCE SECTOR. HET IS EEN

INITIATIEF VAN

THUISWINKEL.ORG

SAMEN MET DE VERENIGING VAN NEDERLANDSE PAPIER- EN KARTONFABRIEKEN EN PARTNERS FOR

INNOVATION. ZE GEVEN DAARMEE TIPS AAN WEBWINKELS OM IN TE SPELEN OP DE ONTWIKKELINGEN ROND DUURZAAM VERPAKKEN.

MARGREETH PAPE, ADVISEUR BIJ

THUISWINKEL.ORG

, MAAKTE DAT BEKEND OP DE EMPACK 2016 IN UTRECHT.

HANDLEIDING

DUURZAAM

VERPAKKEN

VOOR DE E-COMMERCESECTOR

Fotobijschrift: Margreeth Pape

re webwinkels zijn daarentegen meer flexibel in het gebruik van

verpakkingen. Ook is de verpakking gerelateerd aan de producten

die een webwinkel verkoopt. Voor het vervoer van fashion stel

je ander eisen dan voor het vervoer van breekbare artikelen. Er

bestaat dus niet één optimale verpakking voor de e-commercesec-

tor. Iedere webwinkel zal moeten zoeken naar zijn eigen moge-

lijkheden. Gelukkig komen er steeds meer oplossingen.

De interactieve handleiding geeft een groot aantal suggesties voor

duurzamer verpakken, zoals het reduceren van loze ruimte en het

toepassen van duurzame materialen. Margreeth Pape noemde:

het voorkomen van loze ruimtes, dozen gebruiken met variabele

vulhoogtes, een banderol gebruiken als de primaire verpakking

beschermd transport garandeert en het gebruik van papieren ver-

zendzakken in plaats van van plastic.

Meer informatie:

Margreeth Pape

www.Thuiswinkel.org

Tel. 0633038749